שיכון ובינוי במגעים למכירת החזקתה באיידיאו גרופ בפרמיה על מחיר השוק

מדובר במשא ומתן מתקדם למכירת כל החזקתה של שיכון ובינוי (37.5%), הנמצאת בשליטת נתי סיידוף, לשותפיה לשליטה באיידיאו - קרן ההשקעות הזרה אפולו ומשפחת דיין - וייתכן כי גם לגופים נוספים • שווי ההחזקה של שיכון ובינוי באיידיאו גרופ מסתכם כיום בכ-750 מיליון שקל

קצת יותר משנה לאחר שאיבדה במפתיע את שליטתה הבלעדית בחברת הנדל"ן הצומחת ADO,  הפועלת בגרמניה, מקדמת קבוצת שיכון ובינוי (שו"ב) את מכירת החזקותיה בחברה. הבוקר דיווחה שיכון ובינוי, ענקית הנדל"ן והתשתיות שבשליטת נתי סיידוף, כי היא מנהלת מו"מ למכירת החזקתה ב-ADO, כולה או חלקה, למספר קונים, בפרמיה על מחיר השוק. 

אם יבשיל המו"מ לכדי עסקה, תמכור שו"ב את כל מניות ADO גרופ שבידיה (37.5%) לשותפיה הנוכחיים לשליטה (ובעבר יריביה) - קרן ההשקעות הזרה אפולו (מחזיקה בכ-22% ממניות ADO) ומשפחת דיין (19.7%) - אליהם יצטרף ככל הידוע גוף פיננסי אירופי בשם Go Capital. שווי השוק של החזקות שו"ב ב-ADO עומד כיום על כ-750 מיליון שקל. אם יבשיל המו"מ למכירת המניות לכדי עסקה, הרי ששו"ב תמכור את מניות ADO שבידיה תמורת כ-850 מיליון שקל - פרמיה של 15%.

ADO גרופ נסחרת בבורסה בת"א בשווי שוק של 2 מיליארד שקל. החברה פועלת בשוק הנדל"ן למגורים בברלין באמצעות החברה המוחזקת ADO פרופרטיז (ADOP), שנהנתה בשנים האחרונות מהשגשוג בתחום הנדל"ן המניב לדיור בברלין. בידי החברה פורטפוליו של כ-23 אלף דירות בעיר לצד שטחי מסחר (כ-1,000 חנויות).

ההפתעה של אפולו ומשפחת דיין

בשלהי שנת 2017 הפתיעו קרן אפולו ומשפחת דיין, הפועלת בעצמה בשוק הנדל"ן הגרמני, את שו"ב, שאז עדיין הייתה בשליטת שרי אריסון, כשרכשו 34% ממניות ADO מידי הגופים המוסדיים המקומיים  ואיימו על המשך שליטתה של שו"ב בחברה. לאחר מספר חודשים של מאבק, נחתם הסכם שיתוף פעולה בין הצדדים בניהול ADO. המהלך הנוכחי של שו"ב מגיע על רקע חוסר היכולת של מרכיבי גרעין השליטה ב-ADO להגיע להבנות בסוגיית ההובלה המשותפת של חברת הנדל"ן, במקביל לקשיים המאפיינים בשנים האחרונות את עסקיה האחרים של שו"ב בארץ ובעולם והעלייה בהיקף החובות של החברה.

ברבעון השלישי של השנה רשמה שו"ב יציבות בהכנסות, ברמה של כ-1.5 מיליארד שקל, והרווח הגולמי אף גדל ב-38% והגיע לכ-230 מיליון שקל ברבעון, אולם עלייה חדה בהוצאות המימון ותשלומי מס העבירו את החברה להפסד של כ-1.5 מיליון שקל, לעומת רווח של 51.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת, על רקע מספר אירועים חד פעמיים בסולל בונה ארצות חוץ (SBI) אשר הביאו להפסדים של כ-37 מיליון דולר (בעיקר הפרשות חד פעמיות עבור פרויקטים באוגנדה, קולומביה וארצות אחרות, לצד פיחות נוסף במטבע הניגרי, הניירה, שהביא להפסד של כ-5.5 מיליון דולר).

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה דיווחה שו"ב על רווח נקי של 185 מיליון שקל, גידול של 59% לעומת התקופה המקבילה, על רקע רווח חד פעמי גדול כתוצאה ממימוש החזקות במנהרות הכרמל (כרמלטון) ובחברת נתיבי הצפון.

הרווח של לוקסי כלשון מאזניים

איש העסקים נתי סיידוף רכש את השליטה בשו"ב (46.9% מההון) תמורת 1.1 מיליארד שקל מידי המיליארדרית שרי אריסון בחודש יולי השנה. מאז השלמת העסקה רשמה מניית החברה עלייה של אחוזים בודדים ושוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-2.7 מיליארד שקל.

לפני כחודשיים השלים איש העסקים יעקב לוקסנבורג (לוקסי), בעלי חברת ההשקעות לפידות, "סיבוב" מוצלח ב-ADO גרופ כשמכר את מניותיו בחברה ברווח של יותר מ-50 מיליון שקל לידי קרן אפולו. לוקסנבורג החזיק בכ-7.3% ממניות ADO, באמצעות חברת לפידות קפיטל שבשליטתו, שותפות החיפושים לפידות חלץ, ובאופן פרטי.

לוקסי רכש את מרבית המניות ב-ADO בחודש ספטמבר אשתקד, זמן קצר לאחר שדיין ואפולו הפתיעו את שיכון ובינוי. הפיננסייר המיומן זיהה הזדמנות להיכנס בין שני הגופים, שכן מהלך הרכישות הפך אותו לסוג של "לשון מאזניים", ולבסוף הצליח לצאת ברווח גדול מהמהלך.