אומ"ץ לשר הפנים דרעי: להגביל את תקופת הכהונה של ראשי רשויות מקומיות

לטענת התנועה, "ראשי רשויות הפכו ל'שריפים' כל-יכולים, והם מנצלים את מעמדם לטובתם"

שר הפנים אריה דרעי / צילום: איל יצהר
שר הפנים אריה דרעי / צילום: איל יצהר

תנועת אומ"ץ למינהל תקין פנתה הבוקר (ד') לשר הפנים אריה דרעי, בדרישה להגביל את תקופת הכהונה של ראשי הרשויות המקומיות, לאור העובדה שפקודות העיריות, המועצות המקומיות והאזוריות אינן מגבילות את תקופת הכהונה של ראש הראשות המקומיות, בשונה מבחירות לכנסת, שכן ראש ראשות נבחר בנפרד ובאופן ישיר, ולא במסגרת הסיעות שנבחרות למועצת הרשות המקומית. התוצאה היא שלעתים נבחר ראש ראשות אשר אין לו גיבוי במועצת הרשות המקומית.

פנייה זו נמסרה גם למבקר המדינה, יו"ר הכנסת, יו"ר השלטון המקומי, יו"ר וועדת ביקורת המדינה ויו"ר ועדת הפנים של הכנסת.

בפנייה נכתב בין היתר: "בבחירות האחרונות בלטו לא מעט ראשי רשויות מקומיות אשר מכהנים תקופות ארוכות של כהונה, כגון: מעלות-תרשיחא - 45 שנה, נהריה - מעל ל-35 שנים, והרשימה עוד ארוכה. זאת גם אם אין להם גיבוי ברשימה במועצת הרשות.

"לדעת אזרחים רבים בישראל ובתמיכת מחקרים שנערכו בנושא, נראה כי אי-הגבלת מספר הקדנציות של ראשי רשויות תורם לתופעה, שבה חלק מראשי הרשויות המקומיות נחשדים ומואשמים בקבלת שוחד מגורמים בעלי הון הפועלים באותן רשויות, כמו פרשת מבשרת ופסקי הדין החלוטים של לחיאני מבת-ים וגפסו מנצרת עילית, ולאחרונה צבי גנדלמן מחדרה, שהמשטרה ממליצה להעמידו לדין. הדבר החמור יותר הוא שגם לאחר שראשי רשויות הורשעו בפלילים הם הצליחו להיבחר שנית".

יו"ר אומ"ץ, פליצ'ה פלד, מסביר בפנייה לשר הפנים את הסיבות: "יש הקושי הרב להדיח ראש רשות מכהן - על-פי החוק, כדי להדיח אותו יש להשיג רוב של 75% מחברי מועצת הרשות ואת אישורו של שר הפנים. הדבר מתבטא בקבלת החלטות המבוססות על טובות הנאה אישיות ומחדלים ניהוליים:

- מינוי קבלני קולות ומקורבים לעמדות מפתח שלא תמיד נחוצות.

- אדישות הציבור לעצם קיומן של הבחירות לרשויות - נתון שבא לידי ביטוי באחוזי הצבעה נמוכים, דבר המאפשר להם להביא לקלפי את אותם גורמים התלויים בהם, ולעתים הם המכריעים את הבחירות לטובתם.

- ההערכה היא שלראש רשות מקומית יש עוצמה רבה, הבאה לידי ביטוי בשליטה באמצעות תקצוב של מתנסי"ם ומוסדות חינוך, החל מהגיל הרך וכלה בבתי הספר בכל הרמות.

- לראש הרשות יש שליטה על ועדות התכנון והבנייה, שהן פתח להענקת טובות הנאה למקורבים". 

לטענת אומ"ץ, כתוצאה מסיבות אלה נוצר מצב שבו ראשי רשויות הפכו ל"שריפים" כל-יכולים בתחום המוניציפלי שלהם, והם מנצלים את מעמדם לטובתם בלבד מבלי לחשוב כלל שהם משרתי הציבור. מגמה זו התחזקה החל מ-1978, כאשר החוק לבחירה ישירה של ראשי הרשויות נכנס לתוקפו, ומאז נחשפו ונחשפים מספר גדל והולך של מעשי שחיתויות וטובות הנאה ברשויות המקומיות.

לגישתה של אומ"ץ, המסקנה היא אחת - הכוח משחית, ויש צורך דחוף לצמצם את הכוח הזה ולחוקק חוק המגביל את מספר הקדנציות של ראשי רשויות מקומיות לשתיים, כבר היום ולא מחר. השררה משחיתה את המידות ופוגעת באיכות השירות הניתן לתושבי הרשויות המשלמים על כך מדי יום.

אומ"ץ הפנתה את המכתב לכל ראשי הסיעות בכנסת, כדי להירתם ולתמוך בהצעת חוק זו.