מנכ"ל רשות החדשנות: "הייתי רוצה ששוויץ תלמד מישראל את רוח החלוציות"

"התפקיד שלנו הוא לתמוך בפרויקטים בהם כסף פרטי לא עושה את העבודה", כך אמר היום בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון

"הקמנו את רשות החדשנות לפני שלוש שנים, ותמכנו ב-1100 פרויקטים ב-2017. התפקיד שלנו הוא לתמוך בפרויקטים בהם כסף פרטי לא עושה את העבודה. לכן אנחנו מתחילים עם חברות בשלב מוקדם שצריכות אותנו" כך אמר מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון, במסגרת פאנל "איך מחדשים בחדשנות?" שנערך היום בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", בבנייני האומה בירושלים. בפאנל השתתפה גם אנאליס אגימן, מנכ"לית ועדת הטכנולוגיה והחדשנות של שוויץ והנחה אותו עיתונאי "גלובס", אסף אוני.

"אנחנו מחפשים כשלי שוק", הוסיף אהרון, "חברות שמה שהן מפתחות כולל סיכון גדול מדי או שהפיתוח בהן דורש טווח ארוך מדי או יקר מדי, ולכן לא ישקיעו בהם באופן פרטי. אנחנו משקיעים רק בתעשייה, ומעבירים טכנולוגיה מהאקדמיה לתעשייה. אנחנו לא מאמינים שהממשלה צריכה להחליט לאן השוק ילך. לרוב בשוק יש גלים, היום למשל הגלים הם בינה מלאכותית אז יש לנו הרבה השקעות בתחום הזה. אנחנו לא לוקחים אקוויטי מהחברות וזה יתרון עבור המייסדים. אבל אנחנו נותנים הלוואה תחת תנאים, כך שאם המוצר נהיה מצליח צריך לתת לנו תמלוגים מסוימים מהמכירות".

אגימן אמרה על ועדת החדשנות השוויצרית שנוצרה בשנה שעברה כי "אנחנו ארגון מאוד צעיר. רק בשנת 2006 נכתב בחוקה השוויצרית שחדשנות היא משימה של הממשלה. הכסף שלנו מגיע בעיקר לגופי מחקר כמו אוניברסיטאות שמפתחות פרויקטים של חדשנות שמכוונות לקראת יישומים. גם אנחנו נממן פרויקט רק אם הפרויקט לא ימומן באופן פרטי". כשאגימן נשאלה ע"י אוני האם היא מקנאה ברשות הישראלית בה ניתן לתמוך גם בתעשייה היא הודתה כי "אני כן מקנאה ברמה מסוימת. כי לחברות קטנות ובינוניות יש פוטנציאל ליותר תמיכה מהצד הממשלתי. היינו רוצים לממן אותם בעתיד ואני מקווה שהממשלה תסכים. אנחנו צריכים לתת תמריצים לחשיבה לעתיד ולהתמודד עם האתגרים שבדרך".

כששני הבכירים נשאלו על חוזקות המדינות שלהן, אגימן אמרה כי "אחת החוזקות בשוויץ היא הסקטור האקדמי. יש לנו אוניברסיטאות טובות עבור מדינה קטנה כל כך. אני חושבת שאנחנו מצליחים בהעברת הידע הזה לתעשייה, וזה התפקיד שלנו, לקדם את זה, ולהנגיש את הידע הזה לחברות קטנות. הפתיחות שלנו היא יתרון נוסף וזה חשוב עבור מדינה קטנה, אנחנו מקבלים הרבה סטודנטים זרים. 60% מהסטודנטים לדוקטורט הם זרים. לפעמים האוכלוסיה שלנו, שקטנה אבל צפופה, גם חוששת שיש יותר מדי הגירה, אבל לדעתי חשוב לשמור על הפתיחות". אגימן אמרה כי מישראל הייתה רוצה שהשוויצרים ילמדו "את רוח החלוציות שיש פה. אנשים בשוויץ לא תמיד אוהבים לקחת סיכונים, ובזה אנחנו יכולים ללמוד הרבה מישראל".

אהרון אמר כי "החוזקה של ישראל האקוסיסטם, יש לנו את צה"ל וגם אוניברסיטאות שהן כורי היתוך. זה נכון גם שהרעב שלנו ורוח היזמות מאוד גבוהה. אנחנו יכולים ללמוד משוויץ את החוזקה האקדמית, האקדמיה שלנו טובה אבל יכולה להשתפר, וגם פתיחות - זה מאוד חשוב לפרודוקטיביות במדינה". כשנשאלו מה היו לוקחים מהמדינה השנייה למדינה שלהם אגימן אמרה כי "הייתי לוקחת איתי כמה סטארט-אפים בתחום ה-ICT" ואילו אהרון השיב כי "הייתי לוקח את הרכבות".