Creative Urban Explorer
צ'יקה קאקו היא האשה הראשונה המשמשת כמהנדסת הראשית של לקסוס ואחראית על עיצוב ה-UX, דגם הקרוסאובר החדש של החברה ● על הרכב שמושק בימים אלה בישראל היא אומרת: "היעד היה להעניק ל-UX ציביון ייחודי: מכונית שיש לה מראה דומיננטי של קרוסאובר, אבל עם ביצועים אלגנטיים שנותנים שקט נפשי"
01.04.2019 |

הכתבה בשיתוף Lexus

הדגם החדש של לקסוס UX הוא הוקרה לחזון ולהובלה של המהנדסת הראשית של החברה, צ'יקה קאקו, האשה הראשונה המשמשת בתפקיד זה. מטרתה של קאקו היתה ליצור ז'אנר חדש של רכבי קרוסאובר: חזק ויציב, מצד אחד, ומעוצב וזריז, מן הצד השני.

בהשקת דגם ה-UX בשטוקהולם שוודיה, שוחחו נציגי לקסוס אירופה עם קאקו על הפיתוח וההשראה לדגם החדש. היא מנתה שלוש נקודות עיקריות שהנחו אותה בעבודה: פנייה לאנשים שמעדיפים את העיצוב החד והמדויק על פני העיצוב הקופסתי של רכבי SUV; שאיבת השראה מיוקרה אירופאית ומעיצוב יפני; ופנייה לקהל עירוני שמעדיף רכבים שנוסעים כמו האצ'בק (רכבים קטנים של שלוש דלתות, ללא תא מטען, או רכבי חמש דלתות שבהם תא המטען הוא חלק בלתי נפרד מהרכב, שלא כמו סדאן שבו הוא נפרד).

בהמשך דבריה הסבירה קאקו, המשמשת גם כסגנית נשיאה בכירה במחלקת המיתוג של לקסוס, מה יהיה התפקיד של דגם ה-UX בהגדלת נתח השוק של החברה: "בשנת 2017 השקנו את דגם ה-LC, דגם קופה ספורטיבי. ההשקה שלו נועדה למצב את לקסוס כחברה שפונה לאנשים שאוהבים אורח חיים מרגש ויוקרתי. תרמו למיתוג הזה גם דגם ה-LS סדאן, שהוא ספינת הדגל שלנו וה-ES, רכב מנהלים סדאן. כעת, לאחר שהמכוניות הראשונות יצאו לשוק בתחילת 2019, מגיע התור של ה-UX לייצר חוויה משלו ולהגיע לקהלים חדשים של מותג לקסוס".


איזה חוויה יביא ה- UX? 

"אני מאמינה שזו מכונית שמתחברת לרגשות של אנשים. כשלקוחות פוטנציאלים יראו את ה-UX ברחוב בפעם הראשונה, אנחנו מקווים שהם יגידו: 'וואו, איזו מכונית מגניבה!'. אנחנו מקווים שהעיצוב של המכונית ימשוך אותם ומעוניינים שיחוו את הטכנולוגיה החדשנית שלה, שטבועה בה אמנות יפנית מהמעלה הראשונה, עם ביצועים מצטיינים במיוחד".

איך מחקרי השוק שערכתם השפיעו על העיצוב החיצוני של ה-UX?

"התחלנו את מחקרי השוק שלנו בארה"ב בשנת 2013. ערכנו מספר רב של קבוצות מיקוד, ראיינו אנשים שמחזיקים רכבים מתחרים, כדי להבין מה הם חושבים עליהם. למדנו שהמרואיינים בקבוצות המיקוד ובראיונות לא התלהבו בכלל מהמראה הקונבנציונלי של ה-SUV. הם גם אמרו שהיו מעוניינים בקרוסאובר שנוסע יותר כמו רככ האצ'בק. באופן מאוד מעניין, הממצאים מאירופה, יפן וסין היו מאוד דומים לאלו בארה"ב".

מה נתן לצוות שלך השראה כשעיצבתם את המראה הפנימי של ה-UX?

"אחת המשימות שלי היתה שהפנים של ה-UX יעורר יותר רגש אצל קהל היעד. פנים הרכב מורכב מחלקים כמעט טכניים, כמו פאנל השעונים, המושבים, הידיות ועוד. החוכמה היא איך מחברים את כל הדברים יחד, כדי למקסם את חוויית המשתמש ולעורר אצלו התרגשות. העקרונות שהנחו אותנו בעיצוב הפנים היו של קונספט ארכיטקטוני יפני בשם 'engawa'. כחלק מהקונספט הזה, הגבולות בין פנים הרכב לחלק החיצוני שלו כמעט בלתי נראים והכל מתחבר בצורה חלקה. השתמשנו בשיטה הנדסית יפנית נוספת שנקראת ‘Kansei’ , שהמטרה שלה היא ליצור חיבור רגשי עמוק בין הלקוח למוצר".



איזו השפעה אירופאית יש ב-UX החדש?

"בזמן שעבדתי באירופה, התחלתי להעריך יותר את הנושא של יוקרה ולא רק בחומרים, אלא גם בחוויה. בעבר, כשחשבנו על יוקרה, עלתה לנו תמונה שלה במונחים של הוצאות גדולות ואקסטרווגנטיות. אבל אנחנו מאמינים בחיים שהם אמנות, בליהנות מערכים אחרים חוץ מאשר עושר חומרי. זה היה הרעיון שפיתחנו כשעיצבנו את ה-UX החדשה".

איזה סוג של אנשים ירכשו לדעתך את ה-UX? מי קהל היעד?

"הסלוגן של ה-UX החדש הוא ‘Creative Urban Explorer (לחקור את העירוניות בדרך יצירתית) ו-‘Art de Vivre’ (אמנות החיים). הרכב פונה לקהל יעד ששם דגש על לייפסטייל ונהנה מסביבה עירונית תוססת, מפעילויות פנאי - טיולים, רכיבה ואפילו 'עשה זאת בעצמך'. הלקוחות הייעודיים שלנו הם אנשים צעירים, שעובדים בתעשיות יצירתיות כמו פירסום, ויש להם עניין רב בעיצוב מודרני".

למה ה-UX הוא לא "סתם עוד קרוסאובר"?

"כבר בתחילת הדרך היעד היה להעניק ל-UX ציביון ייחודי: מכונית שיש לה מראה דומיננטי של קרוסאובר, אבל עדיין כזאת שתמצאו בה את ביצועי הרכב המדויקים, כמו שלקסוס יודעת לספק. התוצאה באמת חדשנית - רכב שמתנהל כמו האצ'בק, אבל עם ביצועים אלגנטיים שמעניקים שקט נפשי".

מאיפה השם UX מגיע?

"השם של הרכב, UX, מגיע ממילות המפתח באנגלית: Urban (עירוני) ו-X-Over (קרוסאובר). משניהם יחד נוצר UX. באופן מקרי, האותיות הראשונות של הסלוגן באנגלית, Creative Urban Explorer, יוצרות את המילה Cue, שביפנית המשמעות שלה היא הזדמנות. אני אוהבת את הביטוי Cue כביטוי ברור שמבטא את הקונספט של הרכב".

מה לגבי נשים - כיצד ה-UX פונה לצרכים שלהן?

"כיום, זה כבר מאוד מקובל לראות נשים נוהגות ברכבי קרוסאובר בעיר. חלק גדול מהן מאוד אוהבות את הנוכחות, הבולטת והעיצוב הספורטיבי של הרכבים הללו; חלקן מעריכות את יכולת התמרון שלו. היה לי חשוב להביא לידי ביטוי את ההעדפות הללו ולהציע רכב שהוא יוצא דופן ביכולת השליטה עליו, שיהיה קל לנהיגה בדיוק כמו האצ'בק".

לסיום, איך הצלחת להחדיר מוטיבציה בצוות שלך בחמש השנים האחרונות בהן עבדתם על הדגם?

"זה יישמע כמו בדיחה, אבל אני רצינית לגמרי: באמצעות צמח. היו לנו המון אתגרים והדרישות כל הזמן השתנו. רציתי להשתמש באיזשהו מוטיב כדי לסמל את השינויים שאנחנו עוברים, אז קראתי לרשימת התפוצה שלנו על שם הצמח היפני Lantana. למרות המראה השברירי שלו, ה-Lantana דווקא מאוד חזק ולא מושפע בקלות מהסביבה. ידעתי שהצוות שלי יקבל השראה מהצמח הזה וכך נהיה יותר ויותר חזקים לאורך הפרויקט".

לקסוס UX - כשיוקרה, עיצוב וטכנולוגיה נפגשים. לפרטים הקליקו כאן>>

כתבות נוספות:
לקסוס UX. מכונית אורבנית בהשראה יפנית/צילום: זוהר שטרית ARTBOOK
לקסוס UX. מכונית אורבנית בהשראה יפנית/צילום: זוהר שטרית ARTBOOK

החוויה האורבנית של לקסוס UX: צפו בצילומי הפקת האופנה לרגל השקת הרכב

לקסוס UX: הרכב העירוני שמשלב בין אמנות לקצב החיים המודרני

בועז קורפל

הרשמו לניוזלטר ישראל 2048
נרשמת בהצלחה לניוזלטר