פרשת הרב פינטו: ביהמ"ש גזר על מנשה ארביב 200 שעות שירות לתועלת הציבור

ניצב בדימוס ארביב הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון במערכת יחסים פסולה בינו לבין הרב ישעיהו פינטו, זאת כאשר היה קצין בכיר מאוד במשטרת ישראל • בנוסף נגזרו על ארביב, שהורשע בעבירת אי-מילוי חובה רשמית, 4 חודשי מאסר על-תנאי • שופטת בימ"ש השלום: "רואה חשיבות רבה מאוד בהותרת הרשעתו של הנאשם על כנה"

מנשה ארביב / צילום: כדיה לוי, גלובס
מנשה ארביב / צילום: כדיה לוי, גלובס

בית משפט השלום בראשון-לציון, שהרשיע את ניצב בדימוס מנשה ארביב, גזר עליו היום (ד') עונש של 200 שעות שירות לתועלת הציבור בגין עבירת אי-מילוי חובה רשמית. בנוסף גזרה עליו נשיאת בית המשפט, השופטת עינת רון, 4 חודשי מאסר על-תנאי.

ניצב בדימוס ארביב, מי שכיהן כנציג משטרת ישראל בארה"ב וכסגן מפקד מחוז תל-אביב, הודה בעובדות כתב האישום המתוקן שהוגש לעיון בית המשפט והורשע במסגרת הסדר טיעון במערכת יחסים פסולה בינו לבין הרב ישעיהו פינטו, זאת כאשר היה קצין בכיר מאוד במשטרת ישראל.

הנשיאה עינת רון קבעה כי הנאשם-ארביב לא הפסיק את הקשר הפסול ולא דיווח עליו כפי שהיה מחויב לעשות, גם לאחר שהרב פינטו הציע לו סכומי כסף משמעותיים (60 אלף דולר) עבור סיועו במשטרה בנוגע לגניזת חקירה שהתנהלה נגדו.

אם לא די בכך, גם לאחר שהרב פינטו נעצר ונחקר בחשד למתן שוחד לקצין אחר, תנ"צ אפרים ברכה ז"ל, לא דיווח ארביב על קשריו עם הרב פינטו ועל הצעת השוחד שהציע לו הרב. הנאשם הודה כי במעשיו נמנע במזיד, בהיותו קצין משטרה בכיר בדרגת ניצב, מלמלא חובה שהייתה מוטלת עליו על-פי דין. 

הנשיאה רון ציינה בגזר הדין כי "אין צורך לומר כי מקצין כה בכיר במשטרה בתפקידו של הנאשם ובמעמדו בארגון זה מתחייבות נורמות התנהגות שונות לחלוטין".

אותן נורמות, חידדה הנשיאה רון, חייבו "דיווח אמת ומלא בכל עת, בכל נושא ובוודאי בנושא מעין זה, הכרוך בחקירה, בחשד ובאפשרות לשיבוש חקירה".

לפי קביעת בית המשפט, "באי-הדיווח ובהסתרת הדברים" מצדו של ארביב, "היה מעבר לגרימת נזק לחקירה מסוימת זו (הכוונה לחקירת הרב פינטו - מ' ש'), מעילה קשה ומשמעותית באמון שניתן בנאשם על-ידי הארגון בו שירת ועל-ידי מפקדיו בארגון זה, האמון על אכיפת החוק ושמירה על ביטחון הציבור".

בשעה שגזרה את העונש, לקחה הנשיאה בחשבון מספר אלמנטים ושיקולים, ובהם הנסיבות לחומרה לביצוע העבירה, הפגיעה באינטרסים הציבוריים. מנגד סברה הנשיאה כי יש לשקול את תרומתו הניכרת של ארביב לאורך שנים רבות למשטרת ישראל, כמו גם את תרומתו לחברה ולקהילה.

יחד עם זאת, בית המשפט סירב להימנע מהרשעתו של ארביב, תוך שהנשיאה ציינה בגזר הדין כי "חשיבות רבה מאוד, מהותית ועיקרית בפרשה זו, אני רואה בהותרת הרשעתו של הנאשם על כנה".

עו"ד הלה אדלמן מהמחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה מסרה: "בית המשפט קבע כי מדובר במערכת יחסים פסולה ומתמשכת, במסגרתה הוצעו לקצין הבכיר טובות הנאה פעם אחר פעם, והוא מצדו נמנע מלדווח עליהן לאורך שנים. בכך למעשה העדיף את טובתו האישית על פני מילוי חובתו כמשרת ציבור וכבעל תפקיד בכיר ביותר במשטרת ישראל.

"בית המשפט הרשיע את הנאשם והעביר מסר לפיו אין להשלים עם נורמות התנהגות של קצינים ושוטרים אשר מעדיפים לקדם את ענייניהם האישיים על פני מילוי חובתם הציבורית באמינות וביושרה".

כתב האישום המקורי: "ברית אינטרסים" בין ארביב לפינטו - בקשה לסיוע במציאת עבודה וקבלת הנחה

בטרם נחתם הסדר הטיעון, המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) האשימה את ניצב בדימוס ארביב בביצוע עבירות של מרמה והפרת אמונים, בנוסף לעבירה בה לבסוף הורשע של אי-מילוי חובה רשמית.

על-פי כתב האישום המקורי, בין ארביב לפינטו נרקמה ברית אינטרסים: פינטו היה מעוניין בחיבור למוקד כוח בדמות קצין בכיר במשטרה, בעוד ארביב היה מעוניין בחיבור אישי לרב בשל היותו אדם מקושר בארץ ובחו"ל.

לפי האישום המקורי, ארביב פנה לפינטו ולאנשים מטעמו בבקשות עזרה שונות לצרכיו הפרטיים. בקשות העזרה מטעמו של ארביב כללו בקשה לסיוע במציאת עבודה בניו-יורק לבנו ולכלתו וכן בקשה לסיועו של פינטו במתן הנחה לרכישת דירה בפרויקט יוקרתי ברמת-אביב. ואכן, כפי שעולה מכתב האישום, אנשי הרב "סידרו" לכלתו של ארביב עבודה ואף מימנו לה ויזת עבודה בארה"ב, בעלות של 2,650 דולר.

הקשר בין ארביב לפינטו נהיה בעייתי הרבה יותר, כשנודע לארביב שקיים חשש ממשי לפיו הרב פינטו חשוד בחקירה פלילית בפרשה בעניין עמותת "חזון ישעיה". למרות זאת, טענה מח"ש בכתב האישום, ארביב נמנע מלדווח לגורמים הרלוונטיים במשטרה על הקשר בו היה מצוי עם הרב פינטו, בניגוד לחובתו הרשמית. זאת ועוד, לא רק שארביב לא דיווח על הקשר שלו לפינטו, אלא שגם לאחר שנודע לו על החקירה האמורה, הוא פעל להעמקת ניגוד העניינים בו היה נתון.

בשלב מתקדם יותר של החקירה התקיימה פגישה בין ארביב לפינטו, במהלכה הציע האחרון לארביב 60 אלף דולר כדי שיפעל למניעת המשך חקירת פרשת "חזון ישעיה". בשלב זה, אגב, החקירה הייתה עדיין בשלב הסמוי שלה.

לטענת מח"ש, ארביב היה צריך לדווח מיידית על הצעת השוחד האמורה וכן על מודעתו של הרב פינטו לחקירה המשטרתית שנוהלה נגדו, על אף היותה סמויה במועד האמור. התנהלותו הבעייתית של ארביב אף נצבעה בצבעים בוהקים יותר, לאחר שבסוף שנת 2012 נודע לארביב כי מח"ש בודקת טענות לפיהן הרב פינטו העניק שוחד לתת-ניצב אפרים ברכה המנוח. ברכה, כזכור, דיווח למפקדיו על ההצעה של פינטו ואף הביא לחשיפתו. למרות זאת, ארביב לא מצה לנכון לספר לחוקרי מח"ש כי הצעה דומה הוצעה לו בעבר על-ידי הרב פינטו. בכך, טענה מח"ש, ביצע ארביב עבירה חמורה במיוחד גם לאור הערך הראייתי שהיה בחשיפת ההצעה כדי לסייע בחקירת טענות ברכה להצעת השוחד, כשהרב פינטו הכחיש אותן מכל וכול.

אם לא די בכך, נטען בכתב האישום, ארביב אף מסר גרסה חסרה מאוד ביחס לקשריו עם הרב פינטו כשנחקר במשטרה בנוגע לטענת ברכה כי פינטו הציע לו שוחד. מיותר לציין כי גם בחקירתו בנוגע לפרשיית השוחד שהציע פינטו לברכה, נמנע ארביב מלדווח על הצעת השוחד שקיבל מהרב פינטו קודם לכן, למרות שידע שיש בכל כדי לסייע באופן משמעותי לביסוס החשדות נגד פינטו. 

עורכי הדין יהושע רזניק, ינון סרטל וניר לזר, המייצגים את ניצב בדימוס מנשה ארביב, מסרו בתגובה: "היום הגיעה לסיומה פרשה שהחלה בחשדות חמורים לעבירות שוחד והפרת אמונים ובפרסומים חסרי שחר שזכו לכינוי 'פרשת הרב והניצב', בגזר דין המטיל על מי שפיקד על יחידת העילית של משטרת ישראל להב 433 עונש של 200 שעות לתועלת הציבור בלבד ובעבירה שעניינה הוא אי-דיווח ומקומה הראוי בדין המשמעתי. ניצב בדימוס מנשה ארביב תרם תרומה אדירה לביטחון ישראל ואזרחיה במלחמה בטרור ובארגוני הפשיעה, ועזיבתו את המשטרה לפני כמעט 5 שנים היא המחיר העיקרי ששילמו הוא והציבור בעטיה של פרשה זו והדרך בה טופלה על-ידי גורמי האכיפה".