איראן | בלעדי

מלט הר טוב: סימנט מייבאת מלט מתאגיד שפועל באיראן

כך כתבה החברה במכתב לשר האוצר וליועץ המשפטי לממשלה - יממה אחרי שנקבע היטל של 0.25% על יבוא מלט מחו"ל • סימנט: "במלט הר טוב מנסים להלך אימים"

מלט / צילום: שאטרסטוק
מלט / צילום: שאטרסטוק

מלט הר טוב מבקשת מהמדינה לבחון בדחיפות את מעמדו של קונצרן המלט העולמי "לה פארג' הולסים", שהוא ספק המלט העיקרי שנמכר בישראל בתנאי היצף. הטענה היא, בשל מה שהיא מגדירה: "אינדיקציות מרובות ומשמעותיות" שמצביעות על מעורבות כלכלית ועסקית ומשמעותית מצדה באיראן.

הרקע לפניית מלט הר טוב למדינה בתלונה בנושא, הוא חלק ממאבק השליטה שמסעיר את שוק המלט הישראלי - בעקבות יבוא בהיצף של מלט שנעשה בידי סימנט איי.אס שבבעלות מספנות ישראל.

אתמול הודיע שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, כי יטיל היטל מינימלי על יבוא של מלט לישראל, בגובה של 0.25%, וזאת למורת רוחה של מלט הר טוב שמזהירה כי תיאלץ לסגור את המפעל שלה שליד בית שמש בשל קשייה להתחרות בתנאי השוק הנוכחיים. מלט הר טוב ביקשה מהמדינה להטיל היטל היצף בגובה של עד 22%.

לה פארג' הולסים היא ספקית המלט שחברת סימנט איי.אס מייבאת לישראל, ומוכרת אותו במחירים נמוכים באופן שמדאיג את היצרנים המקומיים ומכרסם בנתח השוק שלהם.

במכתב ששיגר בשמה של מלט הר טוב עו"ד אייל רוזובסקי ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות' ליו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ אבי דיכטר, לשר האוצר, משה כחלון וליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט - נטען כי לקונצרן לה פארג' הולסים החזקות בחברת המלט האיראנית ESPANDAR.

לפי הטענות, חברת הולסים השוויצרית, אחת מבין החברות שהתמזגו ויצרו את הקונצרן לה פארג' הולסים, החזיקה בעבר ב-49.9% ממניות ESPANDAR.

העדות האחרונה להחזקותיה של הולסים ב-ESPANDAR הייתה בדוח הכספי שהיא פרסמה בשנת 2010. במכתב של עו"ד רוזובסקי נטען, כי מאז 2010 נעלמו עקבות האחזקה של הולסים בחברה האיראנית, לרבות מדוחותיה של החברה הממוזגת, וזאת מבלי שיצא דיווח כלשהו על מכירה מניותיה ב-ESPANDAR האיראנית, או שינויי בעלות שחלו בה. "מספר עובדים של ESPANDAR מתארים ברשתות החברתיות השונות את החברה ככזאת שגם כיום מהווה חלק מקבוצת לה פארג' הולסים", מתאר עו"ד רוזובסקי במכתב, ומציין בין השאר את הפרופיל של סגנית מנכ"ל החברה האיראנית ברשת לינקדין, שבו מתוארת הפעילות של ESPANDAR כחלק מפעילותה של לה פארג' הולסים.

בתלונה נאמר עוד, כי ESPANDAR מפעילה לפחות 6 מפעלים ליצור מלט ברחבי איראן, והיא תופסת נתח שבין 7% ל-10% משוק המלט במדינה. "מדובר בפעילות עסקית משמעותית ביותר ובתחומים רגישים מעין כמוהם, נוכח חיוניות המלט כמוצר תשתית המשמש לבנייה, לתחבורה, לתעשייה, לביטחון להגנה ולבניית מפעלים ומתקנים לרבות מתקני גרעין: לדעת מרשתנו, לא ניתן לשלול גם מעורבות ישירה של ESPANDAR בבניית מבנים, ביצורים, בונקרים ועוד לצורך ביסוס וקידום תכנית הגרעין של איראן והאינטרסים הביטחוניים והצבאיים שלה", נכתב.

עוד נכתב, כי "לנוכח היותה של איראן מדינת אויב ולנוכח החקיקה הקיימת שמציבה את מדינת ישראל בחזית הסנקציות הכלכליות נגד איראן ותוכנית הגרעין שלה ומקנה בידיכם את הסמכות והחובה לפעול נגד תאגידים שמקיימים פעילות כלכלית משמעותית באיראן, וזאת מתוקף החוק למאבק בתכנית הגרעין של איראן ופקודת המסחר עם האויב, שאוסרים על גורמים עסקיים ישראליים לקיים עסקים עם גורם זר שמסייע לתכנית הגרעין האיראנית".

בפנייה של מלט הר טוב, באמצעות עו"ד רוזובסקי, נכתב עוד כי נוכח החשדות על ישראל לשקול הכרזה על לה פארג' הולסים כגורם זר שמסייע לאיראן או לתאגיד שמקיים קשר עסקי איתה - כך שכל פעילות כלכלית בין גורמים ישראליים לבין הקונצרן תיאסר.

מכתבו של עו"ד רוזובסקי מזכיר גם פרסומים מן העבר, אודות חקירות שמתקיימות באירופה על חשד לתשלום שוחד מצד לה פארג' הולסים לגורמים הקשורים לדאעש, כדי שיאפשר לקונצרן להמשיך ולפעול בשטחים שהיו מתחת לשליטתו בסוריה במהלך מלחמת האזרחים במדינה.

עוד נטען, כי קונצרן המלט גם מחזיק במניות מיעוט בסימנט איי.אס, וזאת באמצעות חברות ואנשי קש מטעמו. במכתב ציטט עו"ד רוזובסקי דברים שצוטטו בעבר מעו"ד דרור שטרום בעיתונות הכלכלית, שלפיהם לה פארג' מחזיקה במניות מיעוט בחברה הישראלית. 

מסימנט נמסר בתגובה כי "כנראה שלמאבק של מונופול המלט ושלוחיו למניעת תחרות בתחום המלט בישראל והורדת יוקר המחיה בישראל אין גבול, הכל מותר והכל לטובת המטרה היחידה של גריפת רווחי עתק לכיסם. לאחר שמפעל המלט הכושל של הר טוב הוציא את עובדיו לסכן נהגים תוך חסימת כבישים, כעת הם מנסים לעשות שימוש ציני ומניפולטיבי במוסדות הביטחון של מדינת ישראל תוך שהם שוב ושוב מנסים להלך אימים עם סיפורי איראן ודאעש. זאת לאחר שכשלו בנסיונות להלך אימים על הציבור עם סיפורי ארדואן. מסתבר שהציבור, ומקבלי ההחלטות, אינם טיפשים כמו שחושבים בהר טוב ואינם קונים את סיפורי המעשיות שתכליתם היחידה היא מניעת תחרות בריאה והורדת מחירי המלט, לטובת הציבור בישראל.

כנראה שבהר טוב מאמינים כי כל שקר עליו חוזרים מספיק פעמים יהיה מי שיאמין בו. למען הסר ספק, לה פארג' הולסים היא בסך הכל אחת מספקיות המלט של סימנט הרוכשת מלט מאחד ממפעליה ביוון. אין ללה פארג' כל אחזקות בסימנט! יתרה מכך, ללה פארג' הולסים, אחת מחברות המלט הגדולות בעולם, אין כל פעילות מסחרית באיראן או עם איראן".