החזיר לעצמו את הברק: הזהב הפך לנכס חיובי ברבעון הרביעי

השווקים התנודתיים ומלחמת הסחר בין ארה"ב וסין העלו את הביקוש למתכת הבוהקת • מחיר הזהב עלה ברבעון הנוכחי (מתחילת אוקטובר) ב-4.7%, לרמת שיא של חמישה חודשים

זהב/ צילום: Reurets, Toru Hanai
זהב/ צילום: Reurets, Toru Hanai

הזהב החזיר לעצמו את הברק, כאשר השווקים התנודתיים ומלחמת הסחר בין ארה"ב וסין העלו את הביקוש למתכת הזו של מקלט מבטחים.

מחיר הזהב עלה ברבעון הנוכחי (מתחילת אוקטובר) ב-4.7%, לרמת שיא של חמישה חודשים. בניגוד לכך, רוב המתכות האחרות נחלשו לאחרונה ומדד 500 S&P צנח ב-13% מתחילת הרבעון, מה שהופך אותו לרבעון הרביעי הגרוע ביותר של המדד הזה מאז 2011.

שילוב של כמה גורמים התלכד כדי להעלות את הזהב ברבעון הנוכחי. התנודתיות במניות, האג"ח והסחורות דחפו כמה פעילי שוק אל הזהב, יעד פופולרי למשקיעים עצבניים.

הימורים שוריים על מחירי הזהב של קרנות גידור ועוד משקיעים ספקולטיביים עלו במספרם על ההימורים הדוביים לראשונה בחמישה חודשים, לפי נתוני רשות המסחר בחוזים עתידיים. תעודות הסל בגיבוי זהב נהנו מצבירה חיובית באוקטובר ובנובמבר, אחרי ארבעה חודשים של פדיונות, לפי "מועצת הזהב העולמית".

"אני שור זהיר", אמר ג'ימס סטיל, אנליסט מתכות היקרות של בנק HSBC. "אלמנט פוליסת הביטוח של הזהב נשאר כפי שהיה".

הציפיות למדיניות "יונית" יותר של הפדרל ריזרב ממלאות גם הן תפקיד: רוב המשקיעים אמנם צופים שהבנק המרכזי יעלה ריבית בישיבתו מחר (ד'), אך אחרים משוכנעים שהזעזועים בשוק והתקדרות תמונת הצמיחה העולמית ידחפו את הפד למדיניות חדשה של המתנה לפני העלאות ריבית נוספות בשנה הבאה.

כ-12.5% מהמשקיעים צופים לפחות עוד שלוש העלאות ריבית על ידי הפד עד סוף 2019, ירידה מ-38% לפני חודש, לפי סקר של קבוצת CME.

העלאה מתונה יותר של הריביות תעזור לזהב, שמתקשה להתמודד עם נכסים מניבי תשואה כאשר הריביות עולות.

יש גם סיבות להיזהר מהזהב

איירה אפסטין, אסטרטג בחברת Linn & Associates, צופה שהזהב, הפלטינה והפלדיום יעלו בחודשים הקרובים, כאשר ההאטה בצמיחה בארה"ב תאלץ את הבנק המרכזי להאט את קצב העלאת הריבית שלו. כך יהפוך הדולר למטבע פחות אטרקטיבי למשקיעים שוחרי תשואה. דולר חלש יותר עוזר להרים את הזהב, שנקוב בדולרים, והופך זול יותר למשקיעים במטבעות אחרים.

מצד שני, יש הרבה סיבות להיזהר מהזהב. ההסלמה במתיחויות הסחר נוטה לחזק את הדולר, בהנחה שארה"ב תפסיד פחות מכלכלת אחרות במלחמת סחר עולמית.

גם נתונים כלכליים חזקים בארה"ב יעודדו את הבנק המרכזי להעלות את הריבית בקצב מהיר יותר. סיכון שלישי לזהב הוא גאות בשוק המניות. מדד 500 S&P עבר את הזהב בתשואה זו השנה השביעית ברציפות, עד לירידתו ב-2.1% אתמול (ב'). לזהב יש כעת סיכוי לסיים לפני המדד הזה לראשונה מאז 2011.