קרן נוקד של רועי ורמוס רכשה מניות של אלקטרה מוצרי צריכה בשווי 70 מיליון שקל

על רקע הנסיגה בתוצאות וצניחת המניה של אמ"צ, הגיעה קרן הגידור שמוביל ורמוס להחזקה של 7.5% ממניות החברה, העוסקת בעיקר ביבוא ובשיווק מוצרי חשמל • בשבועות האחרונים ריכזה מניית אמ"צ עניין בימי מסחר לא מעטים, שבמהלכם ריכזה מחזורי מסחר גדולים מאלה המאפיינים אותה בדרך כלל

רועי ורמוס / צילום: שלומי יוסף
רועי ורמוס / צילום: שלומי יוסף

אחרי שחיקה ניכרת בשווי מניית אלקטרה צריכה  (אמ"צ), המציגה ברבעונים האחרונים תוצאות כספיות שליליות, קרן הגידור נוקד של רועי ורמוס ושלומי ברכה מזהה הזדמנות בחברה ובתמחור שלה. הקרן הפכה לבעלת עניין באמ"צ, עם החזקה של כ-7.5% ממניותיה, בשווי שוק נוכחי של כ-70 מיליון שקל.

אמ"צ, העוסקת בעיקר ביבוא ובשיווק מוצרי חשמל, ומחזיקה בפעילות בתחום התקשורת, עדכנה אתמול על השקעה של 24 מיליון שקל שביצעה נוקד בימים האחרונים ברכישת נתח של כ-2.5% מהון החברה, שהפכה אותה לבעלת עניין בחברה. הרכישה, שנעשתה בבורסה, בוצעה לפי מחיר מניה של 41 שקל - דומה לשוויה בשוק.

בשבועות האחרונים ריכזה מניית אמ"צ עניין בימי מסחר לא מעטים, שבמהלכם ריכזה מחזורי מסחר גדולים מאלה המאפיינים אותה בדרך כלל, אשר הגיעו בחלק מהימים לכ-20-30 מיליון שקל ביום. זאת לעומת ממוצע מסחר יומי של כ-2 מיליון שקל בשנה האחרונה. בשוק עלו כמה הערכות בנוגע למחזורי המסחר שגדלו, והעיקריות שבהן סברו כי כמה גופים מוסדיים מבצעים עסקאות בהחזקותיהם, וכעת נחשף כי בלב עסקאות אלה בצד הרוכש עומדת קרן נוקד.

הפיכתה של נוקד לבעלת עניין באמ"צ נעשית אחרי שמניית החברה, שבה שולטים האחים דניאל ומיכאל (מייקי) זלקינד באמצעות חברת ההחזקות אלקו, איבדה בשנה האחרונה כ-30% מערכה, על רקע הרעה ניכרת בפעילותה העסקית. גל הירידות האחרון הרחיק את מניית אמ"צ כ-45% מרמת השיא שקבעה במהלך 2017, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-960 מיליון שקל.

את תשעת החודשים הראשונים של 2018 סיכמה אמ"צ עם שחיקה של 7% בהכנסותיה, שהגיעו לכ-2 מיליארד שקל, ומחקה כמעט לגמרי את הרווח הנקי שלה, שהסתכם בפחות מ-3 מיליון שקל, אחרי רווח נקי מרשים של 176 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2017 ורווח נקי של 162 מיליון שקל ב-2017 כולה. הרווח מפעילויות נמשכות של אמ"צ צנח בכ-65% ל-35 מיליון שקל.

מניית אמ"צ נחלשה בכ- 30% מתחילת השנה
 מניית אמ"צ נחלשה בכ- 30% מתחילת השנה

הפניקס ומנורה - שנייה ושלישית

עם רכישת מניות אמ"צ הפכה נוקד לגוף המוסדי הגדול בחברה, ונוסף עליה מחזיקה הפניקס בכ-7% (יחד עם אקסלנס שבשליטתה) ומנורה עם קרוב ל-5%. פעילותה המרכזית של אמ"צ היא יבוא, ייצור ושיווק מוצרי צריכה חשמליים (לרבות אלקטרה  ואלקו, פיליפס, ווירלפול ועוד), והפעלת רשתות השיווק למוצרי חשמל מחסני חשמל ושקם אלקטריק (קמעונות חשמל).

מאז 2017 פועלת אמ"צ גם בתחום התקשורת, לאחר שרכשה את חברת הסלולר גולן טלקום ואת פעילות יבוא המכשירים הסלולריים של המותג הסיני וואווי (Huawei) - שם התעורר סכסוך חריף בין אמ"צ לבין יצרנית המכשירים הסינית בשנה האחרונה. הסכסוך בין אמ"צ לבין וואווי פגע קשות בתוצאותיה של אמ"צ, וגבה הפרשה של 43 מיליון שקל ב-2017, ועוד 31 מיליון שקל בינואר-ספטמבר השנה (מתוכם 2.5 מיליון שקל ברבעון השלישי). בדוחותיה מעדכנת אמ"צ כי היא ממשיכה בפעילות ההפצה והשיווק של מוצרי סלולר שאינם מוצרי וואווי.

בדוחותיה הכספיים האחרונים של אמ"צ ציינה החברה כי בשל הירידה בהיקפי המכירות שלה היא החלה "ביישום תוכנית התייעלות והפחתת עלויות, כדי להתאים את המשאבים להיקף המכירות". עוד ציינה אמ"צ בנושא, כי "הפעולות שנוקטת החברה כוללות בין היתר שינויים במבנה הארגוני, הפחתת משרות ניהוליות, שיפור תהליכים וכיוצא בזאת" - במה שנראה כ"ניקוי אורוות" המתבצע, פחות מארבע שנים לאחר תוכנית התייעלות נרחבת קודמת שעליה החליטה החברה בסוף 2014, לאחר החלפת המנכ"ל.

תוכנית ההתייעלות הנוכחית מתרחשת לאחר מינויו של צביקה שווימר למנכ"ל החברה בתחילת אוקטובר, במקום זאב קלימי, שהודיע על התפטרותו מהתפקיד בקיץ האחרון, פחות מארבע שנים לאחר שמונה למנכ"ל. גם כניסתו של קלימי לתפקיד המנכ"ל, בספטמבר 2014, אז במקום יקי ודמני, לוותה בתוכנית התייעלות נרחבת, שעלתה לאמ"צ עשרות מיליוני שקלים, והגיעה אחרי תקופה עסקית לא פשוטה והפסדית.

רועי ורמוס, לשעבר מנכ"ל פסגות, ושלומי ברכה, לשעבר מנכ"ל פסגות גמל ומנהל ההשקעות הראשי בחברה, הקימו יחדיו את קרן הגידור נוקד לפני כחמש שנים. עם הזמן הצטרפו עוד שני שותפים מנהלים לקרן: שי יצחקי, שהגיע מהפניקס, ואילן רוקח, שגם היה בפסגות.

מאז ועד היום נהנים ורמוס וברכה מהצלחה עסקית ניכרת, ומנהלים בכמה קרנות גידור נכסים בהיקף של יותר מ-3 מיליארד שקל. קרנות נוקד קפיטל מתמחות בהשקעה בניירות ערך בתחומי החוב (לרוב איגרות חוב ב-Distress) ומניות. הקרן מתגאה באקטיביזם שלה, כפי שבא לידי ביטוי לאחרונה בפז, בהליך מינוי הדירקטורים החדשים.

נוקד היא גם בעלת עניין, בין היתר בחברת אמת, בחברת שגריר, וגם בבית ההשקעות ילין לפידות, וזאת דרך החזקה בחברה הציבורית אטראו, שמחזיקה מחצית ממניות ילין לפידות.  בעוד שבאטראו ההשקעה בוצעה מכספי המשקיעים בקרנות הגידור של נוקד, הרי שלאחרונה ביצעו בעלי נוקד השקעה פרטית מכספם, והפכו לשותפיו של חברם לשעבר מפסגות, חגי בדש, בבית ההשקעות שהקים האחרון - פורטה.

לנוקד יש כיום ארבע קרנות גידור: נוקד אופרטיוניטי, שמתמקדת בהשקעה באיגרות חוב ומניות; נוקד אקוויטי, שמתמקדת בשוק המניות המקומי; נוקד לונג, המתמקדת בהשקעה במניות סחירות של חברות ישראליות, בדגש על מניות Small Cap; ונוקד גלובל מניות, המתמקדת בהשקעה במניות גלובליות.