אינטל לקראת השקעה גדולה: המועמדות - ישראל, אירלנד ואורגון

החברה הודיעה כי היא מתכננת להתחיל להרחיב את המפעל בישראל כבר בשנה הבאה • בפברואר הודיעה אינטל על השקעה של 5 מיליארד דולר במפעל בקריית גת

אינטל / צילום: שאטרסטוק
אינטל / צילום: שאטרסטוק

חברת אינטל העולמית הודיעה היום על כוונת החברה להיכנס להשקעה משמעותית לשם הרחבת כושר ייצור שבבי המחשב שהיא מייצרת, כשמדינת ישראל היא אחד האתרים האפשריים להרחבה זו. שתי המועמדות הנוספות הן אירלנד ומדינת אורגון בארה"ב. בהודעתה מציינת החברה, כי היא תיכנס לדיונים על הממשלות המקומיות בשלוש המדינות ואולם היא אינה מבהירה אם ההחלטה תהיה על השקעה באחת משלוש המדינות המועמדות או בכמה מהן.


גלית לוי, מנהלת קשרי ממשל ורגולציה, אמרה ל"גלובס": "זו בשורה משמחת שישראל היא בין שלושת האתרים הרלוונטיים לתוכנית ההשקעות של אינטל, בשורה מצוינת גם לאינטל וגם לכלכלת המקום. אנחנו מנהלים שיח מתמיד עם ממשלת ישראל ופועלים ביחד עם ישראל כדי שישראל תהיה אטרקטיבית להביא את מסגרת ההשקעות לכאן".

נחום איצקוביץ, מנהל רשות ההשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה, אמר: "זה עוד מוקדם לדבר על תמיכת הממשלה אבל הידיעה מעוררת עניין. ככל שנידרש לצאת למהלך הזה, הדברים יעשו. אני חושב שיש פתיחות מלאה באוצר ואני יודע שגם ראש הממשלה היה מעורב בתהליכים האלה. הרצון שלנו בפירוש הוא שישמר רצף של השקעות בישראל, כי זה מבטיח שהטכנולוגיה תישאר בישראל ושהפיתוחים ימשיכו. אני חושב שתהיה התמודדות ואני מניח שבכל התמודדות על השקעה, שאינטל מציבה בפני מדינת ישראל, נצטרך להתייחס אליה במלוא הרצינות". איצקוביץ הוסיף כי יש חשיבות רבה לעצם ההודעה של אינטל שישראל היא אחד המקומות שנבחן לצורך ההשקעה. "זה מבטא את ההערה שלהם לישראל. הלוואי שחברות רב לאומיות נוספות היו מתדפקות על דלתותינו ומעמידות אותנו כאופציה רצינית".

אינטל החלה את פעילותה בישראל בשנת 1974. היא החברה הבינלאומית הגדולה ביותר שפועלת בישראל והיקף ההשקעות שלה בישראל מאז שנת 2014 מסתכם ביותר מ-35 מיליארד שקל. החברה מעסיקה בישראל 11 אלף עובדים, אליהם הצטרפו כ-1,000 עובדי מובילאיי שנרכשה על ידי אינטל. בעשור האחרון אינטל קנתה סחורות ושירותים מספקים ישראלים מקומיים בהיקף של 10 מיליארד דולר וייצאה בכ-50 מיליארד דולר.

במאי השנה אישרה הנהלת אינטל העולמית השקעה של 18 מיליארד שקל במפעל בישראל, וכן התחייבות לבצע רכש נוסף של יותר מ-3 מיליארד שקל ולקלוט לעבודה 250 עובדים בפריפריה. מנגד הסכימה הממשלה על מענק לאינטל בהיקף 700 מיליון שקל אם אינטל תבצע השקעה אסטרטגית לשדרוג טכנולוגי בהיקף משמעותי וכן על המשך הטבת מס - תשלום מס מופחת של 5% בלבד - עד 2030 במקום 2027, שאושרה לפני כן. בעת ההודעה של אינטל אמרו בכירים בחברה כי בעקבות השקעה זו יבואו השקעות משמעותיות בהמשך במפעל ייצור השבבים של החברה בקריית גת. המענק של 700 מיליון השקלים אמור להיות מאושר בוועדת הכספים של הכנסת בימים הקרובים.

נכונות הממשלה להעניק הטבות מפליגות לאינטל באה בעקבות ניסיון עגום, כאשר בשנת 2011 הממשלה נמנעה מלהעניק לאינטל את ההטבות שביקשה ובעקבות זאת ניהלה החברה משא ומתן עם ממשלת אירלנד והחליטה על השקעה באירלנד במקום בישראל. כעת, לקראת מהלך ההשקעות החדש של אינטל במפעלי הייצור שלה, דומה שהחברה מבקשת לגלות איזו מדינה תעניק לה את התנאים המיטביים להשקעתה.

אן קלהר, סגנית נשיא אינטל ומנהלת זרוע הייצור העולמית, אמרה: "אינטל משנה בהדרגה את המיקוד שלה ממחשבים אישיים לנתונים בכדי להשביע את התיאבון העצום של השוק לפתרונות שמעבדים, מנתחים, מאחסנים ומשתפים מידע. כתוצאה משינוי זה, אנו מתחרים על שוק מוצרי סיליקון הנאמד ב-300 מיליארד דולר. אנו ניצבים בפני הזדמנות השוק הגדולה ביותר בתולדות אינטל ונוקטים בצעדים הדרושים כדי להכשיר את רשת הייצור הגלובלית שלנו כך שתהיה גמישה ותוכל להגיב במהירות לשינויים בביקוש. אנו מתכננים כעת את הרחבת אתרי הייצור שלנו באורגון, אירלנד וישראל. עבודות הבנייה, הצפויות להימשך מספר שנים, יחלו ב-2019. בשבועות ובחודשים הקרובים נפעל באמצעות דיונים עם ממשלות וקהילות להשגת אישורים ורישיונות. חשוב לציין שהרחבת האתרים וההשקעות הקשורות לכך יתבצעו בשלבים וכפופים תמיד לשינויים בהתאם לגורמים עסקיים, כלכליים ואחרים".

אינטל מציינת בהודעתה עוד: "השנה העלינו את תחזית ההוצאות ההוניות שלנו והשקענו את כספנו בהרחבת כושר הייצור בטכנולוגיית 14 ננומטר בכדי להגדיל את ההיצע. הישגנו גם התקדמות טובה בלוח הזמנים, שעליו הכרזנו בעבר, של שדרוג Fab 42 באריזונה וקיבלנו החלטה להציב את פיתוח הדור החדש של טכנולוגיית האחסון והזיכרון במפעל הייצור שלנו בניו מקסיקו. הגדלת שטחי ייצור תסייע לנו להגיב מהר יותר לגידול בביקוש ותאפשר לנו לקצר ב-60% את משך הזמן הנדרש לאספקה רחבה יותר. אנו נמשיך לנצל את היתרונות שלנו כיצרנית התקנים משולבים בכדי לספק את פתרונות הסיליקון הטובים בעולם. לשם כך, נמשיך לוודא שיכולות הייצור הנחוצות והגלובליות עומדות לרשותנו במקביל להתרחבות עסקינו".