מדינות המפרץ הפרסי היו אמורות לעבור מהפכה פיננסית, אבל היא לא קרתה

9 חברות נפט ממשלתיות דחו תוכניות להנפקות ציבוריות • הירידות במחירי הנפט עשויות להצית מחדש את המהלכים

מתקנים של ארמקו הסעודית / צילום: רויטרס, Ahmed Jadallah
מתקנים של ארמקו הסעודית / צילום: רויטרס, Ahmed Jadallah

אחרי שחברת התעופה הלאומית של סעודיה השיקה תוכניות להנפקה הראשונית הגדולה ביותר בעולם בתחילת 2016, גל של הנפקות דומות במגזר האנרגיה היה אמור להציף את האזור, ולשנות את פני חברות הנפט שקפאו על שמריהן. אבל הפרטתה החלקית של חברת הנפט הסעודית ארמקו הושעתה, ויצרה אפקט דומה במפרץ הפרסי.

מבין תשע חברות נפט הממלכתיות האחרות באזור שהודיעו על הנפקות לציבור בשנים האחרונות, רק אחת התממשה - 10% מחברת הנפט של אבו דאבי, במחצית השנייה של השנה שעברה. החברה רשמה למסחר חלק מעסקי תחנת הדלק שלה, Adnoc Distribution, בבורסת אבו דאבי וגייסה 851 מיליון דולר.

התאוששות מחירי הנפט מהשפל של 2015 עזרה לבטל חלק גדול מהתמריץ הכלכלי להנפקות לציבור. גם אחרי הירידה האחרונה במחירי הנפט, הם עדיין גבוהים בכ-30% מרמות השפל של 2015. ביום ה' שעבר הנפט הבינלאומי מסוג ברנט נסחר ב-60.45 דולר לחבית.

מחיר גבוה יותר "מקטין את הדחיפות של רפורמה", אמר רובין מילס, מנכ"ל סוכנות הייעוץ קמאר אנרג'י מאבו דאבי.

גל ההנפקות הפוטנציאליות לציבור היה אמור לספק פרנסה טובה לבנקי השקעות עולמיים גדולים שעושים עסקים באזור. HSBC, מורגן סטנלי וג'יי.פי מורגן צ'ייס עשו כולם עבודת הכנה לקראת הנפקה לארמקו, וטיפלו בהנפקת Adnoc. אבל ההנפקות האחרות לא הגיעו רחוק מספיק כדי שהבנקים יהיו מעורבים, והן הוחזרו למגירות במהירות, לפי מקורות יודעי דבר.

ההנפקות שתוכננו, כולל זו של ארמקו, היו חלק מתוכניות רפורמה שהושקו כשמחירי הנפט ירדו מתחת ל-50 דולר לחבית אחרי הקריסה של השוק בסוף 2014. מדינות האזור שתלויות בנפט ניסו לגוון את הכלכלות שלהן, ורבות מהן קיוו למכור למשקיעים את הרעיון שהן מתכננות לייעל את החברות הממלכתיות, ולהפוך אותן לשקופות ותחרותיות. ה-IPO של ארמקו הייתה אמורה להיות היהלום בכתר החזון של יורש העצר מוחמד בן סלמן לשנת 2030 , להפוך את כלכלת ארצו לפחות תלויה בנפט.

מאוחר יותר, חברת החשמל הסעודית הענקית ACWA Power, חברת הנפט העומאנית, חברת הקידוחים העומאנית סלאלה מתאנול, חברת שירותי האנרגיה אברג' של עומאן, חברת הולכת החשמל העומאנית מוסקאט אלקטריסיטי, חברת פטרוליום אינטרנשיונל מכוויית, חברת חיפושי הנפט הזרים בכוויית וחברת כוויית מכלי נפט פרסמו כולן תוכניות הנפקה שנדחו או בוטלו לגמרי, לפי פקידי ממשלה בכירים.

ההנפקות של החברות מכוויית היו מיועדות לשנת 2020, אבל הממשלה "לא רשמה שום התקדמות, והתוכנית כולה נדחתה", אמר פקיד נפט כווייתי בכיר. הוא נימק את העיכובים בביורוקרטיה ובסדרת חילופי גברי בממשלה המקומית.

עומאן עדיין לא השלימה עבודות הכנה שנקבעו לשנה שעברה. הממשלה חושבת שתנאי השוק הנוכחיים אינם אידיאליים על רקע התנודתיות של מחירי הנפט, לפי פקידים מקומיים בכירים.

"כמה הנפקות ראשונות במפרץ נתקלו בתגובות פושרות שגרמו לכולם לשקול מחדש את התוכניות שלהם", אמר פקיד נפט בכיר מעומאן.

סעודיה נשארה רשמית מחויבת להנפקת ארמקו, שהיא במוקד תוכנית הרפורמה הכלכלית של המדינה, אבל הממלכה תמשיך להנפקה "במועד שהיא תבחר כאשר התנאים יהיו אופטימליים", אמר שר האנרגיה חאליד אל-פאליח. לא נקבע לוח זמנים כלשהו, וההנפקה נשארת במצב של המתנה לזמן לא ידוע, לפי יודעי דבר.

מה שיקרה עם ארמקו "יקבע את הטון לאחרים", אמר חסאן חומאן, מנהל יחידת מחקרי המזרח התיכון בבנק MUFG. "האמינות של הרפורמה הרחבה יותר במפרץ תהיה שיקול מרכזי אם הרשויות לא יממשו את תוכניות ההפרטה שלהן", לדבריו.

חומאן ציין גם שהירידה של 30% במחירי הנפט בחודשיים האחרונים "יכולה להעלות חזרה על הפסים את תוכניות ההנפקה".

חברת החשמל הסעודית ACWA תכננה להנפיק 30% בבורסת ריאד בסוף שנה זו. היא שקלה גם הנפקה שנייה, אולי בלונדון. אבל ההנפקה נדחתה בספטמבר על רקע קשיים בעמידה בדרישות הרגולציה להנפקה דואלית, לפי יודעי דבר.

ברחבי האזור, IPO's מאבדות את האטרקטיביות שלהן. "כל עוד מחירי הנפט יישארו ברמה נוחה לכולם, אני לא חושב שרוב ההנפקות שהוכרזו לפני כן יתממשו", אמר פקיד נפט עומאני.