כחלון: כל חברה שתעלה מחירים ללא הצדקה – נפתח לה מכסים

שר האוצר מבטיח לבלום את התייקרות מחירי החשמל וקורא לציבור להחרים חברות שמעלות מחירים ללא הצדקה • על יאיר לפיד: "החשמל והמים אצלי יותר זולים ב-10% עד 15%"

שר האוצר משה כחלון / צילום: רויטרס
שר האוצר משה כחלון / צילום: רויטרס

"אין לי ספק שנבלום את העלייה הדרמטית במחירי החשמל, תוך 24 עד 48 שעות הציבור יקבל את הבשורה" - כך אמר היום (ב') שר האוצר משה כחלון.

בראיון ל-ynet אמר כחלון: "אני חייב להדגיש שזו לא סמכות של שר האוצר להוריד את מחיר החשמל; אם זה היה בסמכותי, הייתי מוריד ב-10%. זו סמכות של רשות החשמל, היא רגולטור עצמאי, זה תלוי בה, ואין לי שום כוונה להתערב לה בתפקיד. התפקיד שלי זה להיאבק ולהילחם כדי לשכנע אותה שאפשר להסתפק בפחות. אנחנו פועלים כל הזמן מול ד"ר אסף אילת (יו"ר רשות החשמל), אנחנו מביאים לו נתונים נוספים שלא היו בפניו, ממש דיונים לתוך הלילה. אני לא רוצה לקחת לא את התפקיד, זה לא הוגן. אני כשר אוצר נאבק להביא נתונים נוספים, לאתר מקורות נוספים, כדי שהעלייה הזו תיבלם".

כחלון נשאל מאיפה יבוא הכסף לצמצום ההתייקרות, ואמר כי "האוצר לא ישלם על הסבסוד הזה, אלה מקורות נוספים". כחלון הוסיף עקיצה לכיוון קודמו בתפקיד - ראש מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד: "ב-2013, שר אוצר אחר לבוש אפוד יפה, קוב מים עלה 9.26 שקלים - היום 6.54 שקלים, קוט"ש חשמל עלה 63.70 אגורות - היום זה 55 אגורות; זאת אומרת מ-2013 להיום זה ירד ב-10% עד 15%. הדלק זה לא בסמכותי להעלות או להוריד ב-8% - רק הפער שהציבור חסך בדלק זה מכסה את החשמל, את המים ואת הארנונה".

באשר לעליות המחירים במוצרי המזון אמר כחלון כי אין הצדקה שחברות המזון יעלו מחירים. לדבריו, הטענה שלהן שהן נאלצות לעלות מחירים בגלל עליית שכר המינימום היא לא צודקת. "כבר חודשים מריצים אותי לבתי משפט, כי אני לא מוכן לחתום על עליית מחיר החלב. נאבקים בי בכל הכוח", אמר שר האוצר. "גם פה, כל חברה שתעלה מחירים ללא הצדקה - אנחנו נפתח מכסים וניתן לה להתחרות באמת, כל המונופולים האלה סוף-סוף ירגישו. בינואר המכסים הולכים לרדת ב-40% על גבינות לבנות. יהיו פה מחירים מדהימים, ושיפסיקו לבכות 'אתם פוגעים בנו'. התפקיד שלנו זה להגן על הציבור. יש לי את המספרים שלהם, הם מרוויחים פי 2 פי 3 ממה שמרוויחים חברות מזון בעולם. אני חושב שהאנשים האלה מרוויחים הרבה מאד כסף, ואין שום סיבה להשית את זה על הצרכנים. התיאבון צריך להיות מוגבל. החברות האלה שמעלות מחירים ללא הצדקה - אנחנו ניאבק בהן ונילחם בהן. אם צריך להחרים חברה שמעלה ללא צורך? התשובה היא כן".