שר הכלכלה אלי כהן הודיע על היטל מינימלי של 0.25% בשוק המלט

שר הכלכלה והתעשייה הודיע כי יוטל היטל מינימלי בגובה 0.25% על יבוא מלט מטורקיה ומיוון למשך 30 חודשים • רשות ההגבלים התנגדה להיטל אולם התעשייה המקומית וההסתדרות דחפו להיטל גבוה יותר • המרוויחה הגדולה: סימנט איי.אס, חברה בת של מספנות ישראל, שאיש העסקים שלומי פוגל הוא מבעליה

אלי כהן/  צילום: איל יצהר
אלי כהן/ צילום: איל יצהר

היטל מינימלי בגובה של 0.25% והבטחות שהמדינה תעקוב אחר מגמות בשוק המלט הישראלי ואף תשפר את יכולות התחרות שלו, כך החליט שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן. ההחלטה הגיעה בתום תקופה ארוכה של אי ודאות בסוגיית יבוא המלט לישראל בתנאי היצף.

ההחלטה של כהן להטיל היטל בגובה של רבע אחוז על מלט שמיובא מטורקיה ומיוון, התקבלה חרף המלצת הממונה על היטלי הסחר במשרדו, דני טל, להטיל היטל היצף בגובה שבין 7% ל-22% על מלט שמיובא מטורקיה ומיוון. זאת, לאחר שחקירה ממושכת שעשה העלתה כי אכן יש ממש בתלונה שהגישה היצרנית מלט הר טוב, שהיא הנפגעת העיקרית מהיבוא בהיצף.

לדברי כהן, ההיטל שגובהו 0.25% יהיה בתוקף לתקופה של 30 חודשים, במהלכם משרדו יעקוב אחר מצב התעשייה המקומית, מחיר המלט, התפתחות היקפי היבוא ועוד. המטרה בכך היא כדי לבחון את הצורך בהעלאת שיעור ההיטל, במקרה שיבוא המלט לישראל יעבור את רף ה-50% מהשוק. כיום חלקו של היבוא בשוק המלט הוא 33% ועל פי הערכות, עד אמצע 2019 חלקו של היבוא בשוק המלט יעלה ל 40%, בין השאר בשל יבוא של כ-800 אלף טון שיעשה עד אז בידי חברת הנסון.

"שיעור יבוא המלט הנוכחי מהווה תחרות לתעשיית המלט המקומית, בראשה עומדת חברת נשר, אולם רף ייבוא שעולה על 50% עשוי להוות איום על קיום תעשיית המלט הישראלית", אמר כהן. הוא הוסיף וציין כי במקרה שרף היבוא יגיע ל-50% מהשוק, המדינה תוכל לרסן את היבוא באמצעות העלאה מידית של היטלים וזה, בלי הצורך לפתוח בחקירת היצף חדשה. כך, לפי משרד הכלכלה, קביעת גובה ההיטל על רבע אחוז נועדה לשמור את תיק המלט פתוח, באופן שיאפשר ב-30 החודשים הקרובים לנקוט בו מהלכים רגולטוריים מידיים. לדביר כהן, החלטתו נובעת מהרצון לא להפריע לירידת מחירי המלט בשנים האחרונות, שמסתכמת בכ-15%.

ההיטל לא מספק את התעשיינים

את מלט הר טוב, שאיימה כי במקרה שלא יוטל היטל היצף היא תסגור את שעריה ותפטר את 120 עובדיה, ההודעה של כהן מהיום לא הרגיעה. שם אמרו כי משמעות ההודעה היא סגירת המפעל שליד בית שמש. "ההחלטה הזאת היא יריקה בפרצופו של הצרכן הישראלי שיסבול מעליה במחירי המלט מיד לאחר סגירת מפעל מלט הר טוב מבית שמש", מסר מנכ"ל מלט הר טוב, רונן יונה, "החלטתו של כהן תהפוך את מדינת ישראל לבדיחה בינלאומית. עיניים רבות בעולם נשואות אליה והשלכותיה ישפיעו גם על השקעות זרות באופן כללי ולא רק בענף המלט. מעולם לא התנגדנו ליבוא או לתחרות - ודרשנו שהיבוא יעשה בהגינות ובהתאם לחוק היטלי הסחר. זה יום כיפור של שרי האוצר והכלכלה".

גם התאחדות התעשיינים ביקרה את ההחלטה של כהן בחריפות: "הממשלה הודיעה היום שהיא הממשלה היחידה בעולם שלא מגינה על התעשייה שלה מפני סחר שנקבע כטורפני; מדובר בהחלטה שעלולה לסכן את העצמאות הייצורית של ישראל ויהיה לה מחיר כלכלי, מעבר לפגיעה הישירה בחברות המלט, שכן ישראל עלולה להפוך ליעד להתקפות סחר במחירים טורפניים".

ד"ר עמית מרמור, סמנכ"ל לקיימות ואיכות סביבה במונופול המלט נשר התייחס אף הוא להחלטה במסגרת ועידת ישראל לסביבה של מידע וכניסה ו GHK ואמר: "זו טעות מרה מצד הרגולטור להקל על יבוא המלט. במציאות של המזרח התיכון חשוב לחזק את התעשייה המקומית".

מנכ"ל נשר, האלוף (במיל') משה קפלינסקי מסר בתגובה כי "החלטה שמכירה באופן ברור בכך שיש פגיעה מהותית בתעשייה אסטרטגית - לא יכולה להתבטא בהיטל של כמה אגורות בודדות. המשוואה פשוטה: ככל שהמדינה תאפשר מחירי היצף, כך תיעלם התעשייה המקומית ונהיה תלויים במדינות אחרות".

המרוויחה הגדולה מההחלטה היא סימנט איי.אס, חברה בת של מספנות ישראל ואיש העסקים שלומי פוגל הוא מבעליה. סימנט מייבאת את רוב המלט שנמכר בארץ בהיצף: "ההחלטה להטיל מס, גם אם בשיעור נמוך, על המלט נובעת מהליך שמראשיתו בוצע באופן לא תקין. חקירת ההיצף נפתחה בניגוד גמור לנהלים ובאופן שמעורר חשד. זו חקירה שנולדה בחטא וכלן הניבה החלטה אומללה שחוקיותה צריכה להיבחן".

אלי כהן משיב אש

במהלך מסיבת עיתונאים שקיים בצהריים, כהן אמר כי מלט הר טוב אינה יעילה, וקשיי התחרות שלה בשוק נובעים בשל כך.

מפעל מלט הר טוב נרכש לפני כשלוש שנים בידי משפחת וייל מנשר, וזאת מתוקף הסדר רגולטורי שקיימה רשות ההגבלים העסקיים עם נשר, במטרה להקים למונופול נשר תחרות. בהר טוב טענו כי תכנית השקעות נרחבת שתוכננה למפעל כדי לשפר את יכולות הייצור שלו ואת כושר התחרות של החברה לא יצאה לפועל- בשל היבוא בתנאי היצף שהחל בסמוך לתחילת פעילותה כחברה עצמאית: "במצב הקיים אין למלט הר טוב יכולת להתחרות בשוק בלי לקיים השקעות שייעלו את פעילותה", אמר היום כהן והוסיף: "גם אם הפעילות בהר טוב הייתה נשארת בידי נשר - היא הייתה נסגרת מאותה סיבה".

הוא הוסיף וציין כי במהלך התקופה הקרובה, משרד הכלכלה והתעשייה יפתח מסלול סיוע שיאפשר כניסת שחקן שיתחרה במונופול נשר, ויתכן שהוא יהיה מלט הר טוב. במסגרת אותו סיוע המדינה תציע סיוע בהיקף שהוערך על ידו בכ-20-30 מיליון שקל ובאופן שיאפשר קיום תחרות בענף.

בשבוע הבא כהן עתיד להיפגש עם ראשי מלט הר טוב ועם עובדי החברה ולהסביר להם את משמעות החלטתו. יש לציין כי מוקדם יותר היום, טרם מסר את החלטתו בנושא, עובדי מלט הר טוב קיימו הפגנה מול משרד הכלכלה בתל אביב. הפגנות כאלה נערכו במהלך השבועות האחרונים במקומות שונים ברחבי הארץ, לרבות חסימת כביש הכניסה לירושלים ושיבושי תנועה בנתיבי אילון. העובדים, שנתמכים בידי ההסתדרות הכללית שבראשות אבי ניסננקורן מזהירים כי אי הטלת היטל היצף - תוביל למצב ששוק המלט הישראלי יישלט על ידי טורקיה.