אי אפשר לחתוך את מחיר החשמל ב-20%, המציאות לא מאפשרת

פרופ' ירון זליכה הבטיח בשבוע שעבר: "נחתוך ב-50% את מחירי הגז, ונוריד את מחירי החשמל ב-20%" • האם הדברים אפשריים? לא • המספרים נגד הפרופ' • פרשנות

פרופ' ירון זליכה הבטיח בשבוע שעבר: "נחתוך ב-50% את מחירי הגז, ונוריד את מחירי החשמל ב-20%". האם הדברים אפשריים? לא. אלו העובדות ואלו המספרים:

א. זליכה לא יכול להוריד את מחירי הגז ב-50%, אלא אם כן יטיל פיקוח מחירים על שוק הגז הטבעי, מה שכבר לא יקרה. הוא גם לא יכול להתערב בחוזים בין שני גופים (חברת החשמל ומאגר תמר) ולהכריח אותם להוריד מחיר בצורה כה משמעותית.

ב. נניח שזליכה, בכל זאת, הצליח עם המשימה הבלתי האפשרית ויוריד את מחירי הגז ב-50%. עלות הגז מתמר בתעריף החשמל עומדת על 3.85 מיליארד שקל ואילו סך העלות המוכרת עומדת על 24.8 מיליארד שקל - כלומר, מרכיב הגז הטבעי הוא כ-15.5% מהעלות הכוללת המוכרת. חשבון פשוט: גם אם מחיר הגז ייחתך ב-50% הוא יתורגם לירידה של כ-8% בלבד מתעריף החשמל. רחוק מאוד מה-20% ירידה שהבטיח זליכה.

ג. אם רק דיוויד גילה, הממונה על ההגבלים לשעבר, היה מאשר לחברת החשמל הכנסת סעיף בחוזה עם תמר על קבלת המחיר הזול במשק, זה היה חוסך לצרכנים כ-3% מדי שנה, כל שנה, מהתעריף הנוכחי. ולכן זה היה מתקזז עם העלייה המתוכננת בשנה הבאה. זליכה לא יזכיר זאת כי זה לא משרת את האג'נדה שלו.

ד. המו"מ של חברת החשמל ומאגר תמר על פתיחת החוזה ביניהן נמצא לקראת הסוף. אני קורא ליצחק תשובה ולנובל לעשות זאת כבר עכשיו. אם אתם מוכרים לחברות הכוח הפרטיות בישראל את מחיר הגז ב-20% פחות מהמחיר לחברת החשמל, אין סיבה שלא תמכרו באותו מחיר גם לחברת החשמל. זה בדיוק העיתוי המתאים להכרזה.