האוליגרך שהסתבך, דמי השתיקה לשחקנית הפורנו והקשר לטראמפ. הסיפור שמאחורי סגירת חברת הסייבר של בני גנץ

המימד החמישי הודיעה אמש כי תיסגר וכי עשרות עובדיה יפוטרו • החברה ניהלה מגעים שכשלו למכירה לחברת NSO • ל"גלובס" נודע כי ברקע הפרשה סנקציות אמריקאיות על אחד מבעלי המניות בחברה, אוליגרך שנחקר בפרשת תשלום דמי השתיקה לשחקנית פורנו עבור טראמפ

בני גנץ / צילום: איל יצהר
בני גנץ / צילום: איל יצהר

אמש פורסם כי חברת הממד החמישי, שבראשה עומד בני גנץ (יו"ר החברה), הפסיקה את פעילותה ופיטרה את 32 העובדים שנותרו בה. כעת מנסים במימד החמישי למכור את הטכנולוגיה של החברה לחברה אחרת, שתשלב אותה בפעילותה. בשלב זה מתנהלים מגעים עם גוף ממשלתי אזרחי גדול בישראל וכמו כן עם חברת טכנולוגיה ישראלית פרטית. סך ההשקעות בחברה עד כה הגיע ל-40 מיליון דולר, וההערכה היא כי התשלום עבור הטכנולוגיה לא יכסה את כל ההשקעה, והמשקיעים ייאלצו למחוק סכומים משמעותיים מהשקעותיהם.

המימד החמישי פיתחה טכנולוגיות איסוף וניתוח מודיעין עבור גופי אכיפה אזרחיים. החברה ניהלה מגעים עם חברת הסייבר ההתקפי NSO, שהיתה אמורה לרכוש את המימד החמישי, ואולם המגעים הופסקו, והדבר הביא לקריסתה של החברה.

ל"גלובס" נודע כי הרקע לפיצוץ המו"מ עם NSO היה החלטת המימשל האמריקאי להטיל מגבלות על עסקאות עם האוליגרך הרוסי ויקטור וקסלברג, שהוא אחד המשקיעים המרכזיים במימד החמישי. כתוצאה מכך לא הועברו כספי ההשקעה של וקסלברג למימד החמישי. כמו כן רשויות האכיפה האמריקאיות, שבחנו את רכישת השירותים של המימד החמישי, החליטו לסגת מהעניין, ובסופו של דבר בעלת השליטה ב-NSO, קרן פרנסיסקו פרטנרס, החליטה על נסיגה מהעסקה הנרקמת.

ויקטור וקסלברג, המקורב לנשיא רוסיה פוטין, תושאל בחודש מאי השנה על ידי אנשי התובע המיוחד רוברט מולר, החוקר את המעורבות הרוסית בבחירות, בנוגע לתשלומים שהועברו לעו"ד מייקל כהן לצורך תשלום דמי שתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס. לפי פרסומים בארה"ב, הכספים הועברו באמצעות קרן ההשקעות האמריקאית Columbus Nova שבשליטת וקסלברג, אותה קרן שהשקיעה גם במימד החמישי.

דוברת של הקרן, לקסי גיאורגיאדיס, אומרת בתגובה ל"גלובס", כי קולומבוס נובה היא חברת ניהול השקעות שנמצאת בבעלות ובשליטה של אמריקאים בלבד וכי הטענות שווקסלברג השתמש בחברה כצינור העברת כספים לעו"ד מייקל כהן אינן נכונות. יצויין כי הטענות האלה אינן מרשימות את התובע מולר וגם לא את כלי התקשורת האמריקניים. בכתבה רחבה של רשת בלומברג למשל, נאמר שווקסלברג אינו "רק עוד לקוח של הקרן" אלא שבמקרים מסוימים הוא הלקוח היחיד שלה, כמו למשל ההשקעה של קרן Renova של וקסלברג בגיוס ההון האחרון בהיקף 300 מיליון דולר של קולומבוס נובה, שהיתה ככל הנראה ההשקעה היחידה בקרן הזו. מכל מקום, אין ויכוח על העובדה שהממשל הטיל הגבלות על קרן קולומבוס נובה, ושזו הסיבה העיקרית לקריסתה של המימד החמישי כמו של CNTP עצמה.

דונלד טראמפ. תוכנית מפורטת / צילום: לאה מיליס, רויטרס
 דונלד טראמפ. תוכנית מפורטת / צילום: לאה מיליס, רויטרס

קשיי השקעה שאינם תלויים בחברה

בשיחה עם "גלובס" אישר המנכ"ל דורון כהן את הפסקת פעילות החברה. לדבריו, היא תמשיך לפעול עד לסוף השנה, ואולם 32 העובדים יסיימו את עבודתם בסוף החודש ולדבריו נקלטו כולם בחברות אחרות. בשיא פעילותה העסיקה החברה כ-100 עובדים, ואולם בחודשים האחרונים הלכה ופיטרה את מרבית העובדים. בני גנץ ממשיך לשמש בתפקיד יו"ר החברה. בכיר נוסף בחברה הוא סגן ראש המוסד לשעבר, רם בן ברק, המשמש בתפקיד יועץ למועצת המנהלים.

מטעם חברת המימד החמישי נמסר: "לאחר גמר פיתוח מוצלח של פלטפורמת חקירה מבוססת אינטליגנציה מלאכותית. נוכח קשיי השקעה שאינם תלויים בחברה, ולאחר חודשים של עיסוק בתהליכי מיזוג ומכירה החברה צפויה להפסיק את פעילותה. כלל עובדי החברה מודעים ושותפים לנושא תוך שהם מקבלים בצורה אחראית חוקית והוגנת את מלא זכויותיהם. החברה מקיימת מגעי המשך למכירת המוצר הטכנולוגי שמטבע הדברים לא ניתנים לפירוט".

המימד החמישי הוקמה ב-2014 על ידי המנכ"ל דורון כהן וגיא כספי, שעזב לאחר מכן את ניהול החברה והקים את חברת דיפ אינסטינקט. בין המשקיעים בחברה: קרן CerraCap Ventures, קרן Columbus Nova של ירון איתן, חברת UST Global ומשקיעים פרטיים. החברה יצאה ממצב "מתחת לרדאר" לפני מספר חודשים והחלה בפעולות שיווק ומכירות. המערכת של החברה הגיעה לשלב הגמר במכרז גדול במדינה באסיה, שעד כה טרם הוכרע.

בתוך כך, כישלון העסקה עם NSO עלול להחמיר את מצבה של NSO עצמה. המגעים עם המימד החמישי נועדו להעביר ל-NSO את הפעילות האזרחית המודיעינית של המימד החמישי כמשקל נגד המוניטין השלילי שצברה בעקבות פרשות של שתילת תוכנת הריגול שלה "פגאסוס" במכשירים ניידים של פעילי זכויות אדם ועיתונאים. לפני כשבועיים הגיש פעיל זכויות אדם סעודי תביעה כנגד NSO בבית המשפט בתל אביב, בה הוא טוען כי הטכנולוגיה של NSO שימשה את הרשויות הסעודיות במעקב אחר העיתונאי הנרצח ג'מאל ח'אשוקג'י.

בעלי המניות העיקריים ש-NSO, קרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית פרנסיסקו פרטנרס, ניסו בעבר למכור אותה לפי שווי של מיליארד דולר ואולם לא הצליחו. כעת התנגדה הקרן לרכישת חברת המימד החמישי מחשש שמעורבותו של וקסלברג תקשה עליהם למכור את NSO.