כך תיקנסו פעמיים: תעריף החשמל יעלה, כמו גם מחירי המשק כולו

הגז מ"תמר" אכן אחראי על 2.7% מתוך 6.5-8.1% שיעור העלייה הצפוי במחיר החשמל • אבל אם לא היה לנו היום את הגז מ"תמר", מחירי החשמל היו מזנקים בלא פחות מ-40% • פרשנות

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

נושא ההתייקרות של תעריף החשמל הפך לשיח ציבורי ויש לכך סיבות מוצדקות: ייקור בתעריף החשמל יביא באופן בלתי נמנע להעלאת המחירים במשק כולו, כאשר הנפגעים העיקריים מכך הם דווקא הצרכנים הביתיים. למעשה, הצרכן הביתי נקנס פעמיים - פעם אחת בעקבות חשבונות החשמל המופרזים אותם יקבל כבר בעוד חודשיים ופעם שנייה בעקבות החמרת יוקר המחיה.

השבוע התבשרנו כי בעקבות העלאת תעריף החשמל גם מחיר המים יעלה בשיעור גבוה יותר וכי שורה שלמה של מחירי המזון יעלו. זאת, כאשר חלק גדול מהעסקים בכלל לא יפרסמו על כוונתם להעלות את המחירים ופשוט יעשו את מה שהם צריכים לעשות - לגלגל לצרכן הסופי את העלייה בהוצאות (חשמל, מים). המשמעות היא שגל העלאות המחירים שצפוי לנו בשנה הבאה הוא כמעט בלתי נמנע.

"הבטיחו לנו שמתווה הגז יוזיל את מחיר החשמל, אבל בפועל קרה דבר הפוך", את המשפט הזה כבר התרגלנו לשמוע בימים האחרונים בטלוויזיה ורדיו, כאשר השואל בדרך כלל גם בטוח שעלה על משהו מהפכני. אז כדאי לעשות קצת סדר. הגז מ"תמר" אכן אחראי על 2.7% מתוך 6.5-8.1% שיעור העלייה הצפוי במחיר החשמל. זאת, בשל התייקרותו ב-10%, כן בגלל ההסכם "העקום" בין חברת החשמל ושותפות תמר לפני כמה שנים.

אבל אם לא היה לנו היום את הגז מ"תמר" מחירי החשמל היו מזנקים בלא פחות מ-40%. זאת, משום שדלקים אחרים עלו בשיעור הרבה יותר גבוה - גז נוזלי LNG עלה ב-37% אותו רכשה חברת החשמל בכמויות גדולות כדי להתגבר על התקלה באסדת תמר ואילו הפחם עלה בשיעור של 12% והיה אחראי לתוספת של 2.8% בתעריף החשמל.

בשנה הבאה כאשר גם הגז מ"לוויתן" ייכנס לסל הדלקים של חח"י, מחיר הגז צפוי להיות נמוך בהרבה: כניסת לוויתן תאפשר חסכון עלויות LNG וסולר של 850 מיליון שקל בשנה - 4% הוזלה בתעריף לצרכן. כלומר, אם אישור מתווה הגז שאיפשר את פיתוח הלוויתן לא היה מתעכב במשך כל-כך הרבה זמן, לוויתן כבר היה מפיק גז וחברת החשמל לא הייתה נאלצת לרכוש כמויות כה גדולות של גז LNG היקר ושיעור עליית מחיר החשמל כנראה היה נמוך משמעותית ממה שקיבלנו היום.

זאת ועוד, הבלו על הסולר אותו משלמת חברת החשמל עומד על כיום על כ-50%, למעט ההנחה אותו קיבלה החברה בזמן התקלה באסדת תמר. אז אולי כדאי שעוד לפני שרצים להקים ועדות חקירה ממשלתיות לגבי האמרת יוקר המחיה, כדאי גם לעשות בדק בית ולבדוק מה ניתן לעשות עם המסים המטרידים האלה. המשמעות של הפחתת המסים על הסולר/דלק/בנזין לכלל הצרכנים ולא רק לחברת החשמל היא ויתור על הכנסה של מיליארדי שקלים לממשלה, כלומר הגדלת הבור התקציבי בו אנו נמצאים כרגע - לא דבר "בריא" במיוחד לאור העובדה שהובטחו מיליארדי שקלים לשוטרים.

בוא לא נשכח גם שהעלאת מחיר החשמל קשורה ברובה לעליית שער הדולר - דבר שאין למדינה שליטה עליו. הדולר הגבוה גרם להתייקרות כמעט כל הסעיפים שציינו כאן, מחיר הגז הטבעי מתמר שקשור למדד האמריקאי, מחיר הגז הנוזלי, הסולר והפחם כל אלה נרכשים בדולר. כאן כדאי לזכור שבשנים האחרונות המשק "סבל" מהמטבע המקומי החזק, ועכשיו, אחרי שהדולר התחזק מול השקל, הנהנים העיקריים מהתופעה לא יהיו הצרכנים הפרטיים, אלא בעיקר התעשיינים שעוסקים בייצוא.