פרופ' ירון זליכה מבטיח: "נוריד את מחיר החשמל ב-20%, נחתוך את מחיר הגז ב-50%"

החשכ"ל לשעבר פרס ברדיו 103FM את תוכניותיו לוועדה בראשותו לבחינת יוקר המחיה, ובמרכזן הכרזת מלחמה על המונופולים בתחום המזון, הגז ועוד - "אם אלה לא ירסנו את עצמם" • פרופ' מנואל טרכטנברג, שעמד בראש ועדה דומה לפני 6 שנים: "פירוק המונופולים לא יפתור את בעיית יוקר המחיה"

החשב הכללי לשעבר, פרופ' ירון זליכה, שמונה על-ידי שרי האוצר והכלכלה לעמוד בראש ועדה לבחינת יוקר המחיה, מכריז מלחמה על המונופולים במשק, ובראשם "מונופול הגז ומונופולים בתחום המזון. בראיון ששודר הערב תוכנית "איפה הכסף" ברדיו 103FM אמר זליכה: "שר האוצר ושר הכלכלה נחושים בדעתם לעשות רפורמות דרסטיות במונופולים הישראלים ולהתחיל בראש ובראשונה בשוק המזון. ומי שמכיר אותי יודע שכשאני אומר דרסטי - אני מתכוון. אני ידוע כמי שעושה עבודה יסודית ולא פוחד לא ממונופול ולא מטייקון ולא מאף גזלן".

זליכה נשאל במה הוא מתכוון לחדש אחרי כל הצעדים והוועדות שננקטו בעבר, והשיב: "הוועדות שהיו בעבר היו ועדות רכות יותר והשתמשו בשיטות עדינות יותר. אני ידוע בשיטות בוטות יותר. אני פחות מאמין בעדינות ובנחמדות כאשר מתעסקים בחיות טרף מונופוליסטיות. לכן אני חוזר ואומר - אני מציע למונופולים להקפיא את העלאות המחירים ולהראות לציבור שהם מרסנים את עצמם. אנחנו תמיד נעדיף ריסון עצמי על פני צעדים דרסטיים".

על-רקע פרסומים בדבר התנגדות של היועצים המשפטיים למינויו לתפקיד יו"ר הוועדה בשל ניגודי עניינים אמר זליכה כי "שני השרים שר האוצר ושר הכלכלה הודיעו לי על המינוי כך שמבחינתי המינוי הוא סופי". יחד עם זאת הוא ציין כי "טרם סיכמתי עם שר האוצר ושר הכלכלה את נוסח המנדט המלא של הוועדה וגם טרם בחרנו את חברי הוועדה כך שאני מקווה שנתחיל לעבוד בשבועות הקרובים".

פרופ' מנואל טרכטנברג, שעמד בראש ועדה דומה לפני 6 שנים, מתח ביקורת על היוזמה של כחלון וכהן. לדבריו "אני רואה בתמיהה רבה את הקמת הוועדה הזאת. הקמת ועדה היא הודאה בכישלון. הרי מתי מקימים ועדה? כשקורה משהו לא צפוי כמו מלחמת לבנון השנייה או מחאה שפורצת והממשלה עומדת בפני תופעה שקשה לה להתמודד אתה. היום אחרי שהשר כחלון נמצא בתפקיד שר האוצר ארבע שנים כמעט והוא עושה - מה פתאום להקים ועדה? מה קרה? אין לזה שום תכלית מלבד להרוויח זמן. במשרד האוצר יש מספיק כוחות מקצועיים לעשות את המלאכה בלא שיש צורך בוועדה".

זליכה שנשאל לדוגמה למונופול שבכוונתו להלחם נגדו אמר "בואו ניקח לדוגמה את מונופול הגז. המונופול המשולב הזה של תשובה ונובל הם קיבלו את מאגר הגז תמר ולוויתן ללא תמורה וללא מכרז מידי ממשלת אולמרט ופואד ובכך הקימו מונופול רב-עוצמה ומיד כשהוקם מה עושה המונופול? מוכר לנו חזרה את הגז שלנו, שחולק בחינם, מוכר לנו ב-6 דולרים כשהמחיר הריאלי צריך להיות פחות מ-3 דולרים. אם יוטל פיקוח על מחירי הגז, הגז ירד בלפחות 50% ובמקום להעלות את מחיר החשמל ב-8% אנחנו נוריד את מחיר החשמל ב-20% - עד כדי כך! ולוועדה יש עוד 100 מונופולים". זליכה הוסיף כי "אני מציע למונופולים בשוק המזון להקפיא את עליות המחירים, לא לאתגר את שר האוצר ואותי. עדיף שירסנו את עצמם מאשר יעברו רפורמות חקיקתיות מרחיקות לכת".

באשר לשוק המזון אמר זליכה "בשוק המזון שבו פועלים חמישה מונופולים גדולים ועוד מספר מונופולים קטנים יותר. יש שמה ריכוזיות מונופוליסטית שהיא בלתי נסבלת".

פרופ' טרכטנברג ערער על דברי זליכה ואמר כי "פירוק המונופולים לא יפתור את בעיית יוקר המחיה לפעמים אנחנו נטפלים לשוליים של התופעה ולא לעיקר. עיקר הבעיה במדינת ישראל היא לא בשוק המזון אלא דווקא באותם הדברים שקשורים ישירות לממשלה - דיור, תחבורה וחינוך. הנטל הכלכלי הכבד ביותר על משפחה בישראל זה המשכנתא, התחבורה שעולה אלפי שקלים כי אין תחבורה ציבורית וחינוך שעולה אלפי שקלים לחודש - אלה המרכיבים המרכזיים ולא הקוטג'. אני לא מזלזל בריכוזיות במשק בתחומים האחרים אבל אני אומר לא זה מה שיביא לגאולה. תחשבו על התחבורה. כמה אתה משלם מהכיס על הדלק על הביטוחים על המכוניות על הזמן בפקקים - זה ישתפר אם יפרקו את תנובה? צריך להסתכל על המציאות בעיניים"

זליכה המקורב ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן נשאל על קשריו עם הוועדים הגדולים ואמר כי "זה לא קשור לוועדים הגדולים זה קשקושים מארץ הקשקושים. הניסיון לתלות את רמת המחירים הגבוהה במשק על העבודה המאורגנת היא 'הרצחת וגם ירשת'. העבודה המאורגנת בישראל מתמודדת כמו הציבור הצרכני עם הקפיטליזם והמונופוליזם החזירי. רוב רובם של הוועדים עושים מלאכת קודש כדי לנסות ולהגן על השכר הריאלי של העובדים שלהם. הבעיה המרכזית של המשק זה בעלי ההון, הטייקונים, המונופולים, האוליגופולים והגזלנים ואני מציע שלא נתבלבל בין מי שהוא קורבן שזה הצרכנים, העובדים והעסקים הקטנים לבין מי שנהנה מהמדיניות הקפיטליסטית החזירית מחוסר התחרותיות ומשלל ההגבלים העסקיים שפושטים פה מתחת לכל שיח רענן".