אייפקס | בלעדי

לא רק מעונות יום: המניות המפתיעות של ויצו בחברת תנובה ששוות מיליונים

ל"גלובס" נודע כי הארגון מבקש לממש את החזקותיו ההיסטוריות בחברת המזון הגדולה בישראל, ששוות עפ"י ההערכות בין 4-6.5 מיליון שקל • כמו כן, עפ"י ההערכות, לאורך השנים קיבלה ויצו מתנובה דיבידנדים בהיקף שנע בין 3.5-4 מיליון שקל

חלב תנובה / צילום: Shutterstock / .ס.א.פ קריאייטיב
חלב תנובה / צילום: Shutterstock / .ס.א.פ קריאייטיב

לאחר שנים ארוכות מאוד שהחזיקו בהחזקה היסטורית בחברת המזון הגדולה בישראל תנובה, הרבה לפני שהפכה לחברה שהיא היום, ארגון נשות ויצו מבקש לממש את החזקותיו במחלבת הענק. ל"גלובס" נודע, כי ויצו פועלת בימים אלה למכירת 42,615 יחידות השתתפות בתנובה ובתעמת אגודה שיתופית חקלאית, המהוות, על-פי הערכות, כ-0.1% מסך המניות של החברה, אשר שוות, על-פי הערכות, בין 4 מיליון שקל ל-6.5 מיליון שקל.

כמו כן, לפי ההערכות, ויצו נהנתה לאורך השנים מדיבידנדים בהיקף שבין 3.5 מיליון שקל ל-4 מיליון. עוד נודע, כי את מהלך המכירה מצד ויצו מנהל משרד עורכי הדין הדין שיבולת, כשהליך קבלת ההצעות לרכישה צפוי להסתיים היום. במסגרת הגשת ההצעות, המציעים התבקשו לצרף המחאה בנקאית השווה ל-10% מהסכום המוצע.

העסקה, הלא מהותית מבחינתה של תנובה, נעשית על רקע חוסר שביעות רצון מצד ברייט פוד הסינית, בעלת השליטה בקונצרן, מהירידה בנתחי השוק של החברה בישראל, זאת לאחר שרכשה אותה בסכום עתק מהבעלים הקודם קרן אייפקס, שהתברר במהלך השנים כגבוה מדי.

התחרות נתנה את אותותיה

ויצו, ראשי תיבות באנגלית של ארגון נשים ציוני בינלאומי (Women’s International Zionist Organization) הוא ארגון נשים יהודיות בישראל ובעולם שנוסד באנגליה ב-1920 כתנועה לא מפלגתית של נשים העושות עבודתן בהתנדבות. בהמשך, שבע שנים מאוחר יותר, נוסדה השלוחה של הארגון בארץ ישראל. ב-1933 התאחדה שלוחה זו עם אחד מארגוני הנשים היהודיות שפעל באותה עת ביישוב, "הסתדרות הנשים העבריות", והארגון המאוחד החל את פעילותו תחת השם ויצו. בראשות הארגון העולמי עומדת כיום פרופ’ רבקה לזובסקי, ואילו בראש הפעילות בישראל עומדת גילה אשרת.

תנובה היא יצרנית המזון הגדולה בישראל ואוחזת בנתח שוק של כ-15.6% משוק המזון (לפי נתוני סטורנקסט, אוקטובר 2018). החברה נמצאת בבעלות ברייט פוד כאמור שמחזיקה בכ-77%, והקיבוצים שמחזיקים ביתרת המניות. ההחזקה של ויצו היא חלק קטן מההחזקה של הקיבוצים והמושבים. ענקית המזון הסינית רכשה את השליטה בחברה במאי 2015 מידי קרן אייפקס וממבטח שמיר של מאיר שמיר, בתמורה לסכום עתק של למעלה מ-8 מיליארד שקל.

בעבר החזיקה מבטח שמיר 20.7% מתנובה, בעוד שאייפקס החזיקה 56.1% ובשליטה דה-פקטו. את המניות הן רכשו ב-2007. במחצית הראשונה של 2015 הן מכרו כאמור את המניות לאחר שנים של מימושי נכסים בתנובה, העלאות מחירים במוצריה, ובעיקר - דיבידנדים נדיבים שחילקה לבעליה. 

בעבר דווח בהרחבה עד כמה מבחינת אייפקס ומבטח שמיר מדובר היה בעסקה סופר-מוצלחת: עבור אייפקס, בראשות זהבית כהן, דובר על רווח של כ-800 מיליון אירו - מעל ל-3.5 מיליארד שקל; ואילו מבטח שמיר רשמה רווח נקי של כ-462 מיליון שקל, נוסף על דיבידנדים ותשלומים אחרים שהסתכמו בעוד כחצי מיליארד שקל. עבור ברייטפוד מדובר כאמור בעסקה הרבה פחות מוצלחת שכן מאז הרכישה מתמודדת החברה עם לא מעט אתגרים. בקיץ אשתקד צנחו לראשונה מכירות תנובה לנתח שוק של מתחת ל-50% במעדנייה ובמקרר החלב - תוצאה לתחרות בענף שנתנה את אותותיה, בין היתר, על-ידי שחקניות אחרות בתחום מוצרי החלב ועל-ידי המותג הפרטי של שופרסל, כמו גם פתיחת מכסות פטורות ממכס ליבוא מוצרי חלב ובראשם הגבינה הצהובה.

אתגרים רבים במגוון חזיתות

נזכיר, כי לפני כשבועיים אושרה בדירקטוריון חברת תנובה חלוקת דיבידנד בהיקף של 200 מיליון שקל לבעלת השליטה ברייט פוד ולקיבוצים המחזיקים 23%. בסביבת תנובה נטען כי מדובר בחלוקת רווחים ממכירת המגדלים של השוק הסיטונאי - עסקה שנסגרה עם גינדי בתקופת אייפקס.

בנוסף, לאחרונה מתמודדת תנובה עם אתגרים רבים כאמור במגוון חזיתות, בהם שחיקה בנתחי השוק שלה ועליית מחירי החלב הגולמי. מוקדם יותר השנה עתרה החברה לבג"ץ נגד שר האוצר וטענה כי נגרם לה נזק בהיקף של 200 מיליון שקל בשל סירובו לחתום על ייקור מוצרי החלב המפוקחים. לאור זאת, בקיץ האחרון ביצעה תנובה ייקור של עשרות מוצרי החלב שלא בפיקוח ממשלתי בשיעור של עד 3.5% במחיר קמעונאי. הכרעה בנושא צפויה להתקיים בימים הקרובים.

בויצו לא הכחישו את פניית "גלובס" בנוגע לדברים, אך סירבו להתייחס אליה.