בקשת פירוק לקבוצת הכדורגל "בני לוד": חשש לעבירות מס ושליטה משפחתית

בבקשה מפורטים ממצאים חמורים באשר להתנהלות העמותה, ובהם אי-רישום הכנסות, ניהול ספרים בלתי תקין וקיומה של שליטה משפחתית בעמותה • בבקשה נכתב: "העסקת קרובי משפחה של עובדים בעמותה, שאינם חברי וועד או מנכ"ל, יש בה כדי להצביע על התנהלות בניגוד למינהל תקין"

מגרש כדורגל שכונתי / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מגרש כדורגל שכונתי / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

רשם העמותות הגיש היום (ה') לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה למתן צו פירוק נגד עמותת בני לוד רכבת, המקיימת פעילויות ספורט שונות וביניהן הפעלת קבוצת כדורגל בליגה הלאומית (מקום 14 מתוך 16) וכן הפעלת קבוצות כדורגל לנוער וילדים ברחבי העיר לוד.

בקשת הפירוק הוגשה ממצאי ביקורת שנערכה בעמותה במהלך החודשים אוגוסט עד נובמבר 2016 לגבי השנים 2014-2013 והעלתה ממצאים חמורים באשר להתנהלות העמותה, וביניהם אי-רישום הכנסות; ניהול ספרים בלתי תקין; מוסדות עמותה שאינם מבצעים תפקידם בהתאם להוראות הדין; קיומה של שליטה משפחתית בעמותה. עוד עולה מהבקשה כי העמותה לא שיתפה פעולה עם הבודק החיצוני.

במקביל, נזכיר כי נגד העמותה תלוי ועומד כתב אישום בגין עבירות מס ועבירות על חוק איסור הלבנת הון. בפברואר השנה הגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לבית המשפט המחוזי מרכז כתב אישום כנגד עבד אלגאני עבאס, מחמד אזברגה, איברהים אבו-טחישר וחברות שונות, ביניהן עמותת בני לוד רכבת. לנאשמים מיוחסות, כל אחד על-פי חלקו בכתב האישום, עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קשירת קשר לביצוע פשע, עבירות על-פי חוק מע"מ ועבירות הלבנת הון, בהיקף של מעל מיליארד שקל.

הפצה וקיזוז חשבוניות פיקטיביות

לפי כתב האישום, במטרה להתגבר על הסדרים רגולטוריים שמנעו מהם את האפשרות לעסוק ולשלוט בחברות תיווך של עובדים זרים לתעשיית הבנייה, השתלטו אזברגה וירון סולמי על תאגיד כוח-אדם להעסקת עובדים זרים. זאת, תוך שהם מסתירים את פעילותם מהרשויות באמצעות רישום מניותיהם על-שם אדם אחר.

לפי האישום, ההיתר להפעלת התאגיד התקבל במרמה בנסיבות מחמירות. כדי להעביר את הכנסותיה של החברה לידם, נטען, ביצעו אזברגה וירון סולמי פעולות מרמה מתוחכמות, לרבות שימוש בחשבוניות כוזבות, וכן העבירו כספים בכסות של חסויות לקבוצת הכדורגל "בני לוד הרכבת", שבשליטתו של אזברגה.

בנוסף, אזברגה וסולמי נזקקו לכספים רבים, הנאמדים במאות מיליוני שקלים במזומן, בין היתר לצורך תשלומי שכר לעובדים זרים. על כן קשרו השניים, לפי החשד, ביחד עם עבאס, קשר להפצה וקיזוז של חשבוניות פיקטיביות, באמצעות חברות שונות בהן אזברגה שלט, העוסקות לכאורה בקבלנות בניין, וזאת בהיקף של מעל ל-800 מיליון שקל, ובתוך כך אף ביצעו פעולות הלבנת הון.

לטענת רשם העמותות, כל הליקויים החמורים שנמצאו, במקביל לאישומים הפליליים המתנהלים, מעידים כי פעולות העמותה מתנהלות בניגוד לחוק, למטרותיה ולתקנון העמותה ומקימים עילה לפירוק העמותה.

מהבקשה עולה כי מטרתה לאפשר לעמותה לתקן את הליקויים שנפלו בפעילותה, תחת פיקוח בית המשפט, מתוך כוונה להביא להבראתה ולאפשר את פעילותה הספורטיבית.

במסגרת ההליך צפוי רשם העמותות לבקש מבית המשפט למנות לעמותה בעל תפקיד אשר יוענקו לו סמכויות נרחבות, אשר יאפשרו לו, בין היתר, להחליף את מוסדות העמותה ולחקור את התנהלותה הכספית של העמותה. בין הממצאים החמורים ביותר שעלו בדוח בנוגע לאי אי-רישום הכנסות וניהול ספרים לא תקין, נטען בבקשה כי בביצוע השוואה מדגמית בין הרשום בפנקס הקבלות לרשום בספרי הנהלת החשבונות של העמותה, נמצא כי ישנן קבלות שלא נרשמו בכרטיסי ההכנסות והתרומות של העמותה. "לפיכך, עולה חשש לדיווחים כוזבים ורישום לא נאות בספרי העמותה וחשש לכך שהדוחות הכספיים של העמותה אינם משקפים את מצבה הכספי של העמותה. כמו כן, עולה חשש כי הכנסות שלא נרשמו בספרי העמותה לא שימשו לקידום מטרותיה", נכתב בבקשה.

הכנסות ללא קבלות

בבקשה צוין, למשל, כי ביום 7.12.14 מכרה העמותה רכב שבבעלותה, לעובד בה, בתמורה לסך של 35 אלף שקל. מבדיקת המכירה נמצא כי לא היו פרוטוקולים או מסמך המאשר את המכירה על-ידי ועד העמותה, לא הוצאה קבלה עבור המכירה, ולא נערכה בדיקה לגבי שווי שוק הרכב הנמכר.

עוד עלה מבדיקת הבודק החיצוני כי "העמותה אינה עורכת את דוחותיה כספיים לשנים 2013 ו-2014 בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים"; "העמותה אינה רושמת את מספר הקבלה כמספר אסמכתא בספריה"; "נרשמו הכנסות בספרים מבלי שיצאו בגינן קבלות, וזאת בניגוד להוראות מס הכנסה בנוגע לניהול ספרים, אשר קובעות כי יש להוציא קבלה מיד עם קבלת התקבול".

עוד נכתב בבקשה כי "העמותה עוברת על תקנות רואי חשבון (ניגוד עניינים ופגיעה באי-תלות כתוצאה מעיסוק אחר), היות שמשנת 2014 המחזור הכספי של העמותה עולה על 5 מיליון שקל, היה על העמותה להפריד בין מבצע עבודת הנהלת החשבונות של העמותה לבין מבצע עבודת הביקורת בה. בעמותה זו משרד רואי חשבון זיגדון יצחק ביצע את עבודת הנהלת חשבונות ואת עבודת הביקורת. בתגובה השיבה העמותה כי ככל שמחזור העמותה יהיה מעבר ל-5 מיליון שקל, תבוצע הפרדה".

קשרי משפחה בעמותה

עוד נטען בבקשה כי בעמותה קיימים קשרי משפחה בין מנכ"ל העמותה שהוא אח של יו"ר הוועד, אח של עובד א', דוד של עובד ב', ויו"ר הוועד הוא גיסו של חבר ועד אחר. עוד נמצא כי מנכ"ל העמותה, יו"ר הוועד וחבר הוועד האחר הם מורשי חתימה בעמותה. "לנוכח זאת, עולה חשש שקיימת שליטה משפחתית בעמותה, וזאת בניגוד להנחיות הרשם", נכתב בבקשה.

בנוגע להעסקת קרובי משפחה של חברי ועד בכלל ושל קרוב משפחה של מנכ"ל העמותה בפרט, הנחיות הרשם קובעות כי על עמותה להבטיח כי ההחלטה בדבר העסקת קרובי משפחה, תהיה סבירה בנסיבות העניין ולטובת העמותה נוכח ניגוד העניינים האפשרי. לפיכך, על ועד העמותה להחליט בעניין ההעסקה ותנאי ההעסקה, וההחלטה צריכה לקבל את אישור ועדת הביקורת בעמותה לאחר בחינת סבירותה. כמו כן, על העמותה לבחון את העסקתם בהקשר של חלוקת רווחים אסורה.

בבקשת הפירוק צוין כי מבדיקת הבודק החיצוני עולה כי העמותה פעלה בניגוד להנחיות הרשם האמורות, היות שלא נמצאו פרוטוקולים הדנים בהעסקת קרובים, וכן הנושא לא נדון בוועדת הביקורת. כמו כן, נכתב בבקשה, "העסקת קרובי משפחה של עובדים בעמותה, שאינם חברי ועד או מנכ"ל, יש בה כדי להצביע על התנהלות בניגוד למינהל תקין המחייב העסקת עובדים על-פי אמות-מידה אובייקטיביות ותוך התחשבות בטובת העמותה ולא על-פי שיקולים של קרבה משפחתית".

עוד נמצא כי קיים ריכוז סמכויות בידי מנכ"ל העמותה, אזברגה איסמעיל, הממלא גם את התפקידים הבאים: אחראי על ניהול מערך הכספים, מבצע גבייה, מפקיד כספים בבנק, מורשה חתימה, אחראי על ניהול ספקים ואישור תשלום לספקים.

"ריכוזיות או בלעדיות בביצוע תפקיד על-ידי עובד יחיד היא מקור לטעויות במזיד או בשוגג ומונעת בקרה", נכתב בדוח.

עוד התגלו בעיות בתחום התרומות לעמותה, ובין היתר לא הוגשו רשימות תורמים לרשם בגין תורמים מעל 20 אלף שקל לשנים 2013 ו-2014, לא הוגש לרשם דוח תרומות מישות מדינית זרה לשנים 2013 ו-2014 ועוד.

***חזקת החפות: כל הנאשמים המוזכרים בפרשה - ובהם עבד אלגאני עבאס, מחמד אזברגה, איברהים אבו-טחישר וחברות שונות, ביניהן עמותת בני לוד רכבת - לא הורשעו בכל עבירה, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות. כתב האישום שהוגש עדיין תלוי ועומד בבית המשפט, ובשלב זה לא ידוע כיצד יסתיימו כל ההליכים הפליליים. יש לזכור כי חשודים ונאשמים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.