חברת הקנאביס של הישראלי אלוף העולם בברידג' קיבלה אישור לפעילות במדינה האפריקאית לסוטו

לסוטו אישרה ייצור של קנאביס רפואי ב-2017, אחרי שנים רבות שבהן התפרנסו עניי המדינה מגידולו באופן לא-חוקי • חברת אסיף 420, שהוקמה על ידי גלעד אופיר, הודיעה על קבלת אישורים להקים פעילות גידול קנאביס במדינה • מניית קמן קפיטל, שיש לה הסכם מיזוג עם אסיף, מזנקת ביותר מ-40%

שדה קנאביס./צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב \
שדה קנאביס./צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב \

חברת הקנאביס אסיף 420, שהוקמה על ידי גלעד אופיר (עו"ד ומהנדס, לשעבר יועץ לשר רוני בר-און וגם אלוף העולם בברידג' - כך על פי מצגת החברה), ועם יועציה נמנים שר הבריאות והמשפטים לשעבר חיים רמון ויורם דרורי ויו"ר משרד הפרסום דרורי שלומי, הודיעה על קבלת אישורים להקים פעילות גידול קנאביס במדינה האפריקאית לסוטו (Lesotho).

בעקבות ההודעה, מזנקת מניית קמן  ביותר מ-40% והחברה נסחרת לפי שווי של 18 מיליון שקל. במסגרת המיזוג של אסיף 420 עם קמן, שנחתם באופן מחייב אבל טרם הושלם, אמורים בעלי המניות של אסיף 420 לקבל 60% ממניות קמן.

לסוטו היא מדינה בת 2.2 מיליון תושבים שהינה מובלעת בתוך דרום אפריקה. זו מדינה ענייה, שבה גידול הקנאביס היה עד לאחרונה לא חוקי בשום צורה, אולם בפועל גודל בה קנאביס רב, שמצא את דרכו גם לשכנתה העשירה דרום אפריקה.

נראה כי הממשלה העלימה עין מן העניין רוב הזמן, שכן זו הייתה דרך להתמודד עם המצב הכלכלי הקשה של המדינה. כ-25% מהמדינה הם מובטלים באופן רשמי, והתפרנסו בפועל מגידול קנאביס לא חוקי במשך כל חייהם. החקלאים הללו פיתחו יכולות בתחום הגידול הפיראטי, והסתבר גם כי מזג האוויר במדינה מתאים למשימה.

ב-2017 הפך גידול הקנאביס הרפואי במדינה לחוקי, וכיום פועלות במדינה מספר חברות קנאביס רפואי, ביניהן שלוש שכבר נרכשו על ידי חברות קנדיות. הייצוא של קנאביס מלסוטו הותר גם הוא ב-2017, ובמרץ 2018 יצא המשלוח הראשון. בינתיים לא הציף הקנאביס מלסוטו את השוק העולמי, ונראה כי הממשלה המקומית וגם מדינות מייבאות, בוחנות את הערוץ הזה בזהירות.

הלגליזציה של גידול וייצוא הקנאביס הרפואי צפויה לעשות שמות במדינה האפריקאית. נראה כי כסף זר עשוי לזרום במהירות פנימה, חברות הקנאביס הפעילות במדינה כבר החלו לסלול כבישים ולבנות תשתיות אחרות, ואילו החקלאים העניים אשר מגדלים את הצמח באופן לא חוקי, מצפים להזדמנות להצטרף לסקטור החדש, אך במקביל גם חוששים לפרנסתם ועצמאותם.

אסיף 420 מעוניינת להצטרף למהפיכה ולייצר קנאביס רפואי, קוסמטיקה ומוצרים מבוססי CBD בלסוטו עבור השוק המערבי. את פעילות הקנאביס שלה בלסוטו מקימה החברה יחד עם שותף מקומי, שעמו נחתם היום מזכר הבנות ללמחקר, ריבוי, גידול וייצוא מוצרי קנאביס בשטח של כ-30 דונם, בהשקעה ראשונית של 2.5 מיליון דולר מצד אסיף 420 ב-2019. בעקבות זאת, תחזיק אסיף 420 בכ-80% מהחברה המשותפת.