הנקמה הסינית למעצר הבכירה בוואווי? אזרח קנדי שני נעצר

איש העסקים הקנדי מייקל ספבור נעלם השבוע בסין, ימים ספורים לאחר שהרשויות הסיניות עצרו דיפלומט קנדי לשעבר • עפ"י דיווחים, ספבור, שעבד עם צפון קוריאה, נחקר בחשד לפגיעה בביטחון הלאומי של סין, אך מיקומו אינו ידוע • השבוע שוחררה לערבות הבכירה בוואווי, שנעצרה בקנדה

מייקל ספבור הקנדי באחד מביקורו בצפון קוריאה / צילום: James Pearson, רויטרס
מייקל ספבור הקנדי באחד מביקורו בצפון קוריאה / צילום: James Pearson, רויטרס

איש העסקים הקנדי מייקל ספבור, שעבד עם צפון קוריאה, נעלם בסין, ימים ספורים לאחר שהרשויות הסיניות עצרו דיפלומט קנדי לשעבר - כך לפי הרשויות הקנדיות. 

ההיעלמות של ספבור מגיעה לאחר שביום שני האחרון נעצר מייקל קובריג, שעבד בארגון the International Crisis Group. לפי דיווחים בתקשורת הסינית, קובריג נחקר "בחשד כי לקח חלק בפעלויות שפוגעות בביטחון המדינה סין". 

לפי דיווחים, ספבור נחקר בסין בחשד לפגיעה בביטחון הלאומי של סין. המשרד לביטחון המדינה של העיר דאנדונג חוקר את ספבור מאז ה-10 בדצמבר, כך לפי רשויות סין, שלא מסרו פרטים נוספים. 

משרד החוץ הקנדי מסר כי לא הצליח ליצור קשר עם ספבור מאז שהוא הודיע להם כי הוא נחקר על ידי הרשויות בסין. במשרד ציינו כי הם מנסים לגלות היכן ספבור נמצא וכי פנו לממשלת סין. 

ספבור עומד בראש יוזמה חברתית בשם Paektu Cultural Exchange - ארגון בריטי-סיני ללא מטרות רווח. בנוסף, ספבור היה המתורגמן של שחקן הכדורסל האמריקאי דניס רודמן בביקוריו בצפון קוריאה ואף נפגש בעבר עם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג-און. ב"CNBC" ציינו כי ספבור וג'ונג-און שתו ביחד קוקטיילים על אחת מהיאכטות של המנהיג, לאחר שרכבו על אופנועי ים ב-2013. לאחרונה, ניסה ספבור להביא השקעות לצפון קוריאה, בציפייה לביטול הסנקציות על המדינה. הוא אירח במשרדו בדאנדונג גורמים רשמיים של הממשל בצפון קוריאה ומשקיעים פוטנציאלים. 

סין הגיבה בזעם כשקנדה עצרה את סמנכ"לית הכספים של וואווי, מנג וואנז'ו, ב-1 בדצמבר. כעת ההיעלמות של ספבור צפויה להחמיר את המתיחות הדיפלומטית בין שתי המדינות. המעצר של וואנז'ו נעשה לבקשת ארה"ב, שהאשימה אותה בהונאה רב-לאומית של בנקים בנוגע לעסקאות עם איראן - צעדים שהם הפרת הסנקציות של ארה"ב. בית המשפט הקנדי ​​שחרר את מנג בערבות ביום שלישי השבוע  בסכום של 10 מיליון דולר קנדי (7.5 מיליון דולר אמריקאי), בעוד היא ממתינה לשימוע לקראת הסגרתה לארה"ב.