טיול בארץ: עין צור הוא פינת חמד שתמיד יפה לבקר בה

עין צור הוא פינת חמד שתמיד יפה לבקר בה • זו גם נקודה נעימה לעצור בה בדרך לצפון או ממנו, בסטייה לא גדולה מהדרך

פינת חמד / צילום: יותם יעקובסון

עונה מומלצת: כל השנה
התאמה: כל המשפחה
קושי: קל
• אורך מסלול: כקילומטר וקצת
• משך מסלול: כמה שרוצים
• מפה: מפת סימון שבילים מס' 4 "הכרמל" (מהדורה אחרונה: 2014)
•הגעה מצומת בנימינה: פונים לכיוון בנימינה עם השילוט לכביש 652 ולזיכרון יעקב. כ-3 קילומטרים אחרי בנימינה מגיעים לכיכר שבה פנייה ימינה לאורט שומרון ולעין צור. נוסעים בכביש עד מגרש החניה.

עין צור הוא פינת חמד שתמיד יפה לבקר בה. זו גם נקודה נעימה לעצור בה בדרך לצפון או ממנו, בסטייה לא גדולה מהדרך.

ממגרש החניה של בית ספר אורט ממשיכים בדרך שעולה מדרום (ימין) למתחם בית הספר. אחרי המחסום פונים ימינה, בדרך שלאורך גדר בית הספר, שמשמאלה מדרון מוריק נטוע אורנים, עד הנקודה שבה הסימון התלת-צבעוני של שביל ישראל (כחול, כתום, לבן) מפנה שמאלה, במעלה המדרון. השביל חולף בתוך חורש פתוח שבו זורם פלג קטן, שלאורכו עצים חובבי מים כמו דולבים וערבות. במקום גם כמה שולחנות פיקניק מוצלים.

השביל מעפיל לעבר מתחם מגודר ומקורה, המגן על בית מרחץ רומי בן כ-2000 שנה שהתגלה במקום. בבית המרחץ הקטן ניתן לזהות את האגפים השונים שאפיינו בתי מרחץ בני זמנו: בחלקו העליון נמצא חדר המלתחה, שכמה מדרגות גדולות מובילות אליה.

בשולי חדר המלתחה ניצב אמבט מים קרים. ניתן לראות גם את חדר הפושרים ואת הקלדריום, הסאונה, שחוממה על-ידי תנור שהזרים אוויר לוהט תחת רצפתה הכפולה. הרצפה נתמכה על-ידי עשרות עמודונים שחלקם הגדול שרד. כשבית המרחץ פעל, היזו מים על הרצפה והם התאדו ומילאו את החלל.

מעט מעל בית המרחץ נמצאת הנביעה עצמה, מקור המים. למרבה הצער, חלקה הפנימי של הנקבה, המתפצל לשניים, נחסם בשער ברזל ולא ניתן לבקר בו. מהנקודה שבה פורצת הנקבה מבטן ההר נמשכת אמה מקורה קצרה עד בריכת אגירה גדולה, שגם היא נחשפה ונוקתה במהלך החפירות הארכיאולוגיות.
מאותה בריכה הוזרמו המים בהתאם לצורך - לבית המרחץ או לחלקות חקלאיות.

בסמוך לבריכה הקדומה יש שתי בריכות בטון קטנות, זכר ליישוב תל צור שהקימו בשנת 1939 אנשי בית"ר כחלק ממפעל "חומה ומגדל". היישוב ננטש כעבור זמן לא רב, אך מעט משרידיו נותרו בשטח.