האישור הגיע: לאומי פרטנרס החליף מניותיו במימון ישיר תמורת 7.3% ממניות ביטוח ישיר

המחיר בו נעשתה ההחלפה נמוך בכ-14% ממחיר מניית ביטוח ישיר אמש • היקף החבילה עומד על כ-147 מיליון שקל

בנק לאומי מנזיל את השקעתו בחברת האשראי הצרכני מימון ישיר, שבשליטת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן, באמצעות העלאת קומה של שותפותו העסקית עם הקבוצה, כשהוא גם מקבל חשיפה לעסקי הביטוח והנדל"ן המניב שלה.

אתמול נודע כי הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, אישר ללאומי פרטנרס, זרוע הבנקאות להשקעות ולהשקעות הריאליות של בנק לאומי, להחזיק "באמצעי שליטה" בביטוח ישיר. בעקבות זאת, ובהמשך להודעת הצדדים מאוגוסט האחרון, הונפקו ללאומי פרטרנס 7.3% ממניות החברה הציבורית ביטוח ישיר, וזאת בתמורה למניות לאומי פרטנרס בחברת מימון ישיר (19.2%). המחיר בו נעשתה ההחלפה נמוך בכ-14% ממחיר מניית ביטוח ישיר אמש. היקף החבילה עומד על כ-147 מיליון שקל.

ביטוח ישיר היא חברה בת של קבוצת צור שמיר, שבשליטת משפחת שנידמן, והיא עוסקת בשלושה תחומי פעילות מרכזיים: שליטה עם החזקה של 48.5% בחברת הביטוח הישירה איי.די.איי ביטוח (שפועלת תחת המותגים 9 מיליון וביטוח ישיר), שליטה במימון ישיר (שבה יש עוד בעלת מניות משנית - אלטשולר שחם גמל ופנסיה, שמחזיקה בכ-19.2%), ושליטה בחברת הנדל"ן המניב אדגר (51.1%). אגב, למשפחת שנידמן החזקות נוספות בחלק מהחברות הבנות, נוסף על אלה של ביטוח, שעתה בנק לאומי חובר אליה.

בנק לאומי חבר לביטוח ישיר במימון ישיר במארס 2013, כשהשקיע כ-30 מיליון שקל תמורת 20% ממניות חברת האשראי הצרכני החוץ בנקאית, לפי שווי אחרי הכסף של 150 מיליון שקל. ביולי 2015, במקביל להשקעה של 60 מיליון שקלים של כספי העמיתים בגמל ובפנסיה של בית ההשקעות אלטשולר-שחם בחברה לפי שווי אחרי הכסף של 312 מיליון שקל, החליט לאומי פרטנרס לשמור על חלקה בחברה והשקיעה 12 מיליון שקל לפי אותו השווי. מאז הציפה מימון ישיר ערך, וגם חילקה דיבידנדים, כך שבנק לאומי מסמן 'וי' על השקעה זו.

כבר לא מחכות להנפקה

לצד זאת, כבר בעת כניסתה לחברת המימון, שנחשבת לאחת מחברות האשראי החוץ בנקאי הבולטות בשנים האחרונות, לאומי פרטנרס וביטוח ישיר קבעו לוחות זמנים להנפקת מימון ישיר. זה לא קרה ועתה לאומי פרטנרס כבר לא מחכה להנפקה שכזו. עם זאת, גם בהסכם עם אלטשולר שחם גמל ופנסיה, שהשקיעה בעסקה זו מכספי העמיתים ולא מהנוסטרו שלה, יש לוח זמנים להנפקה עתידית של מימון ישיר.

לפי הערכות, לא צפויה הנפקה של מימון ישיר כל עוד לא יושלם שלב הקיפול בפירמידה של הקבוצה כפי שנדרש לפי חוק הריכוזיות. מכיוון שלא מתוכננת הנפקה בתקופה הקרובה של מימון ישיר, כחלופה, בוצעה עסקת המניות ולאומי פרטנרס קיבלו מניות סחירות, אותן יוכלו לממש בשוק בכל עת שירצו, לאחר תקופת חסימה.