חוק גדעון סער עבר בקריאה טרומית בכנסת

הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק יסוד: הממשלה, כך שנשיא המדינה יטיל את המסכות להרכבת ממשלה על יו"ר מפלגה ולא על ח"כ

גדעון סער / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
גדעון סער / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הצעת החוק הפרטית של ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) לתקן את חוק יסוד: הממשלה, כך שהסמכות להטלת מלאכת הרכבת הממשלה תוטל על ידי נשיא המדינה על יו"ר מפלגה (וֹלא חבר כנסת) - עברה קריאה טרומית במליאת הכנסת. 60 חברי כנסת תמכו ו-55 חברי כנסת של האופוזיציה התנגדו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נכח במליאה, שכן הוא היוזם והדוחף של הצעת החוק אחרי שבאירוע יום הולדתו לפני כחודש ציין שנודע לו ששר לשעבר בליכוד, כלומר גדעון סער, "רקח תרגיל חתרני, שאני אביא את הליכוד לניצחון סוחף ואחר כך ידאגו שאני לא אהיה ראש ממשלה בניגוד לרצון הציבור".

נתניהו ציין כי התרגיל לכאורה (אשר הוכחש לחלוטין על ידי סער וריבלין) - חשף פרצה הקיימת בחוק יסוד. הכוונה היא לסעיף 7 לחוק יסוד: הממשלה, על פיו נשיא המדינה מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ.

ח"כ אמסלם שהציג את החוק היום הסביר "מי שרוצה לעשות פוליטיקה נמוכה מצמיד לחוק כינוי ואז לא מבינים על מה החוק. החוק מבקש דבר ברור מאליו ולא הצלחתי להבין את המתנגדים".

השר יריב לוין השיב מטעם הממשלה: "זו הצעת חוק טובה וחשובה שבאה להסדיר דבר פשוט ומונעת תרגילים".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) השיבה להצעה בשם האופוזיציה: "חבורת חסרי חוליות כמוכם מספקת לראש הממשלה חומת מגן אנושית".

יו"ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה יואל חסון אמר אחרי ההצבעה שסיעת הרשימההמשותפת עושה יד אחת עם הליכוד. לדבריו, העובדה שיו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה נעדר מן ההצבעה מעידה על כך שיש איזה שיתוף פעולה מאחורי הקלעים. "הרשימה המשותפת צריכה להחליט אם הם חלק מאופוזיציה או הקואליציה. הקואליציה קונה והמשותפת מוכרת ובגדול. לאן נעלם איימן עודה בהצבעה על חוק גדעון סער? מה הוא קיבל בתמורה? וחמור מכך חוק 'רשויות מוחלשות' של לאה פדידה וחצי מהסיעה המשותפת נעדרת. במקום לדאוג לרשויות הערביות הח"כים של המשותפת נעלמים ובורחים מההצבעות".