עליבאבא הצטרפה כמשקיעה אסטרטגית בגיוס של אופטיבס

עליבאבא תקדם את כניסה של חברת אופטיבס הישראלית לשוק התחבורה הציבורית הסיני, עם פוטנציאל עסקאות בהיקף מאות מיליוני דולרים • החברה, שהשירות שלה מאפשר לתפעל בצורה אופטימלית את רשת התחבורה, השלימה סבב גיוס B בהיקף 40 מיליון דולר

חברת עליבאבא תקדם את כניסה של חברת Optibus (אופטיבס) הישראלית לשוק התחבורה הציבורית הסיני, עם פוטנציאל עסקאות בהיקף מאות מיליוני דולרים. עליבאבא הצטרפה כמשקיעה אסטרטגית לסבב גיוס B בהיקף 40 מיליון דולר, שסגרה אופטיבס בהובלת קרן Insight האמריקאית. לגיוס הצטרפו גם המשקיעים הקיימים: הקרנות ורייזון, פיטנגו, New Era וסר רונלד כהן.

אופטיבס פיתחה שירות מבוסס SaaS עבור חברות תחבורה ציבורית - אוטובוסים, רכבות ורכבות תחתיות - שמאפשר להן לתכנן ולתפעל בצורה אופטימלית את רשת התחבורה, כלי הרכב והנהגים. החברה מדווחת על חיסכון שבין 3% ל-20% בהוצאות התפעול של חברות התחבורה, שהיקף פעילותן מגיע לעיתים למיליארדי דולר בשנה. בישראל מרבית חברות התחבורה הציבורית משתמשות במערכת של אופטיבס, אשר שימשה בין השאר לתכנון הרכבת הקלה בתל אביב. בין לקוחותיה בעולם נמנות חברות תחבורה ציבורית ורשויות תחבורה ציבורית בלמעלה מ-300 ערים, בהן לונדון, לאס וגאס, וושינגטון, סינגפור ועוד ערים בארה"ב, אירופה והמזרח הרחוק. היקף העסקאות עם כל חברה מגיע למאות אלפי דולרים ועד מעל למיליון דולר בשנה.

הקשר בין עליבאבא לאופטיבס החל לפני מספר חודשים סביב שיתוף פעולה עם הזרוע העסקית של עליבאבא שמוכרת לחברות התחבורה הציבורית מערכת תשלומים באמצעות Alipay. המגעים בין החברות הובילו לכך שעליבאבא ביקשה לחזק את שיתוף הפעולה ולהצטרף להשקעה באופטיבס כמשקיעה אסטרטגית, כדי להרחיב את השירותים שהיא מוכרת לחברות התחבורה הסיניות.

בשיחה עם גלובס אומר המנכ"ל עמוס חג'ג' כי אופטיבס צומחת בקצב מהיר והיא גדלה פי 5 מאז הגיוס הקודם ב-2017 וצפוייה לגדול בשנה הקרובה ביותר מ-200%. הוא נמנע מלציין את היקף ההכנסות השנתיות כיום ואת הערכת השווי של החברה לפיו היא גייסה את הגיוס הנוכחי. "גייסנו יותר ממה שהיינו צריכים," אומר חג'ג', "היה ביקוש מאוד גבוה להצטרף לגיוס הזה גם מצד קרן אינסייט, שאליה הצטרפה גם עליבאבא ונכנסו גם המשקיעים הקיימים. יש לנו עכשיו כסף לשנתיים מינימום ואני לא רואה צורך בגיוס נוסף אלא אם יידרש לעסקת M&A או לצורך הכניסה לשוק הסיני".

קרן Insight Venture Partners שהובילה את הגיוס היא קרן הון סיכון המשקיעה בחברות בשלבי צמיחה. הקרן מנהלת נכסים בהיקף של מעל 20 מיליארד דולר והשקיעה עד כה בכ-300 חברות בעולם.

אופטיבס הוקמה ב-2014 על ידי חג'ג' ואיתן ינובסקי, המשמש כסמנכ"ל הטכנולוגיות. החברה מעסיקה 75 עובדים עם מרכז הפיתוח בישראל ומשרדים בסן פרנסיסקו, לונדון ודיסלדורף.