משקיעים בארה"ב מהמרים בגדול נגד תעודות סל פופולריות של אג"ח "זבל"

תעודות אג"ח הזבל היו פופולריות עד לשבועות האחרונים, אבל כעת יש תחושה של סוף מחזור אשראי, שגורמת למכירה שלהן בחסר • סיטיגרופ: "יש התעניינות מוגדלת מפני שאנשים חוששים משוק האשראי כשאנחנו מתקרבים לשלבים המאוחרים של מחזור האשראי"

 סוחרים בבורסתNYSE / צילום: רויטרס, rendan McDermid
סוחרים בבורסתNYSE / צילום: רויטרס, rendan McDermid

נורות אזהרה מהבהבות מעל פינה מיוחדת בשוקי האג"ח בארה"ב. משקיעי אג"ח שמנסים להגן על עצמם מפני הפסדים, משתמשים ביותר הימורים נגד תעודות הסל של אג"ח הזבל הכי גדולות ובנגזרים עליהן, שערכם עולה כשהאג"ח הקונצרניות מאבדות ערך. הפופולריות של מסחר המגננה הזה עלולה להסתיים ביותר כאב למשקיעי מניות, מפני שאג"ח קונצרניות, בייחוד אלו שיש להן דירוג נמוך מדירוג השקעה, כלומר דירוג "זבל", קולטות במקרים רבים את סימני החולשה הכלכלית לפני נכסים אחרים.

הערך של ההימורים הדוביים נגד המניות של שתי תעודות הסל הגדולות ביותר לאג"ח בדירוג זבל עלה בשיא של 10 מיליארד דולר בשבועות האחרונים, לפי נתונים של IHS Markit. הימורים על מדד חוזי החלפה לחדלות פירעון, CDS, אותם חוזי ביטוח לאג"ח זבל, עלו בנובמבר לשיא של ארבע שנים, לפי סיטיגרופ.

המשקיעים פונים לתעודות סל ולנגזרים במקום לקנות ישירות אג"ח, מפני שהנזילות בשוק האג"ח ירדה בעשור האחרון, כאשר רגולציה חדשה כפתה על בנקי השקעות לקחחת פחות סיכונים. יותר מנהלי קרנות גידור וקרנות נאמנות, למשל, משתמשים בתעודות סל כדי להמר על שוקי האג"ח ונגדם, ולכן התעודות הללו הפכו לאינדיקציה מוקדמת לסנטימנט המשקיעים.

רואים דובים
 רואים דובים

"יש התעניינות מוגדלת מפני שאנשים חוששים משוק האשראי כשאנחנו מתקרבים לשלבים המאוחרים של מחזור האשראי", אמר קלווין ויניטווטנחום, אנליסט נגזרי אשראי בסיטיגרופ.

בשוקי הנגזרים, בסוף אוקטובר המוכרים החלו לעלות במספרם על הקונים בתעודות הסל שעוקבות אחרי אג"ח זבל שמצויות במדד CDS הפופולרי ביותר. לפי נתונים של סיטיגרופ, מאז היחס בין המוכרים והקונים עלה לרמתו הגבוהה ביותר מאז שנת 2014.

מכירה בחסר, או הימור נגד תעודות סל, היא דוגמה בולטת במיוחד למהירות שבה השתנה הסנטימנט בין משקיעים מוסדיים, שעד לאחרונה חיפשו תשואה קצת יותר גבוהה ברחבי העולם.

שיא של 59% ממניות תעודות הסל הגדולות ביותר של אג"ח זבל נמכרו בחסר (שורט), לעומת 35% בספטמבר, לפי נתונים מ-S&P Global Market Intelligence. מוכרי החסר לווים ניירות ערך ומוכרים אותם עם תוכנית לקנות אותם חזרה בעתיד במחיר נמוך יותר, ולהרוויח את ההפרש.

אופציית פוט על אג"ח זבל?

ההתעניינות למכור בשורט תעודות הסל, שמנוהלות על ידי חברת הקרנות iShares, עברה בהרבה את מספר המניות שאפשר ללוות (או לשאול). ברוקרים של תעודות כאלה יצרו מניות חדשות בהיקף כ-2 מיליארד דולר כדי לעמוד בביקוש מתחילת אוקטובר, אומר סמיואל פירסון, אנליסט ב-IHS Markit. מוכרי שורט של מניות ואג"ח מוגבלים בכמות ניירות הערך שהם יכולים ללוות, אבל ברוקרים יכולים ליצור מניות חדשות במיוחד כדי להלוות אותן למוכרי שורט, וכך מאפשרות פוזיציות חסר גדולות בהרבה.

אסטרטגיה שכיחה נוספת היא לקנות אופציות פוט על תעודות סל של אג"ח זבל, שישתלמו כאשר מניות התעודה מאבדות ערך. חלק מהאופציות הפופולריות ביותר בשוק הזה שלשום (ב') קבעו יעד ירידה של 7% במניות הללו עד ינואר, לפי נתונים של Trade Alert.

לפחות סוחר אחד הימר בגדול שקרן תעודות הסל תאבד 12% עד יוני 2019, לפי פרד ראפי, אנליסט ב-Trade Alert. "זה חלק מסנטימנט דובי שקיים היום בשוק תעודות הסל הזה", הוא אמר.