קשיים בהנפקת האג"ח של מגדל: גייסה מחצית מהסכום המבוקש

חברת מגדל התקשתה מאוד ב הנפקת האג"ח שהובילה אמש, כשקיבלה ביקושים בסדר גודל של 760 מיליון שקל בלבד, לעומת רצונה לגייס 1.4 מיליארד שקל • בסוף נסגר המכרז המוסדי על ריבית המקסימום, 4.1%, ובכך שגויסו במכרז המסווג למוסדיים "רק" כ-712 מיליון שקל

ג'וליאן אסוס. הוביל את הנפקת האג"ח / צילום: איל יצהר
ג'וליאן אסוס. הוביל את הנפקת האג"ח / צילום: איל יצהר

הסנטימנט השלילי בשוק האג"ח הקונצרניות פגע אתמול גם בקבוצת הביטוח מגדל , שבשליטת שלמה אליהו, שהתקשתה בהנפקת האג"ח שהוציאה לפועל. הקבוצה דיווחה היום כי קיבלה במכרז המוסדי ביקושים של 760 מיליון שקל בלבד, מתוך 1.4 מיליארד שקל שהיא מבקשת לגייס.

בסופו של יום נסגר המכרז המוסדי על ריבית המקסימום, ברמה של 4.1%, והחברה הסתפקה בגיוס של כ-713 מיליון שקל - מחצית מהסכום המבוקש. במגדל ובשוק ההון תולים את ההיענות החלקית להנפקה במצבו של שוק האג"ח הקונצרניות המקומי, המקרטע בשבועות האחרונים (בעיקר בגזרת חברות הנדל"ן הזרות, שאיגרות החוב שהנפיקו רשמו ירידות חדות) ובסכום הגדול שהתכוונה מגדל לגייס לנוכח תנאי שוק זה.

נציין כי לפני ימים מעטים הנפיקה קבוצת הביטוח המתחרה הראל אג"ח ארוכות יותר, במכרז שנסגר מתחת לריבית המקסימום, וגייסה 341 מיליון שקל מתוך עד 450 מיליון שקל שהתכוונה לגייס. קבוצת הפניקס גייסה לפני חודש וחצי כ-502 מיליון שקל. כלומר, הנהלת מגדל ביקשה לגייס פי כמה יותר ממה שגייסו המתחרות הגדולות שלה, מה שמלמד שהנהלת מגדל לקחה מלכתחילה סיכון בסכום שביקשה לגייס בתנאי השוק הנוכחיים. עם זאת, היקף הגיוס של מגדל גבוה, במיוחד בימים כאלה, מה שמעיד לחיוב על מאמצי ההנפקה שלה.

"מגדל ביקשה לגייס סכום גבוה מדי בשביל התקופה הזאת", אמר גורם מוסדי שהוסיף כי "זה היה יומרני לבקש 1.4 מיליארד שקל בשוק הנוכחי. התוצאה היא בין הצלחה חלקית לכישלון, ומכרז שנסגר על ריבית המקסימום זה אף פעם לא טוב. ועדיין, טוב להם שהם גייסו עכשיו כי מרווחי האג"ח בדרך למעלה, ובעתיד זה יהיה יקר יותר".

לאחר שנים של עדנה, שוק הנפקות האג"ח הקונצרניות בת"א חווה שינוי מגמה ובחודשים האחרונים חלה האטה ניכרת בקצב ההנפקות. זאת בין היתר על רקע משבר באיגרות החוב שהנפיקו חברות נדל"ן אמריקאיות בישראל חוב בהיקפים עצומים, ושחלק ניכר מהן נסחרות בתשואות זבל דו ספרתיות לאחר ירידות חדות לאחרונה.

מהצד השני, במגדל ציינו הבוקר כי "מדובר בהישג משמעותי בימים בהם ישנו קושי בשוק ההנפקות", והוסיפו כי מבחינתם החברה "הצליחה להתגבר על תנאי השוק המורכבים ומסכמת הנפקה מוצלחת בה השתתפו מרבית הגופים הפיננסיים במשק בהם גופי הגמל והביטוח". בסביבת ההנפקה ציינו כי ה"נוסטרואיסטים" לא הגיעו, לעומת המוסדיים שכן הזרימו ביקושים.

מגדל הנפיקה אג"ח סדרה ז' במח"מ 7 שנים, כאשר המכרז הציבורי צפוי להגדיל את הגיוס בסכום לא משמעותי. זוהי סדרה חדשה, אשר תמורתה מיועדת להיות מוכרת כהון רובד 2 של מגדל ביטוח תחת רגולציית סולבנסי 2. כבר עם ההודעה על הכוונה לגייס הבהירו במגדל כי "תמורת ההנפקה, כולה או חלקה, מיועדת לשמש לפידיון מוקדם מלא של סדרות האג"ח א' ו-ב', שהנפיקה מגדל בינואר 2012 ובדצמבר 2012, בהתאמה". האג"ח החדשות הן בדירוג גבוה של Aa3.il של מידרוג, עם אופק דירוג יציב. את ההנפקה הוביל ג'וליאן אסוס, מנכ"ל מגדל בנקאות להשקעות.

קבוצת מגדל נסחרת כיום לפי שווי של כ-4.3 מיליארד שקל לאחר שטיפסה מתחילת השנה ביותר מ-5%, והיא מנוהלת על ידי דורון ספיר. מנהל הכספים של מגדל הוא יוסי בן ברוך, לשעבר מנכ"ל בית ההשקעות של הקבוצה, מגדל שוקי הון.

לאחרונה, ובצל הפרסומים על מתיחות נמשכת בצמרת הקבוצה, בין בעל השליטה שלמה אליהו לבין ראשי חברת הביטוח שלו, היו"ר פרופ' עודד שריג והמנכ"ל ספיר, דיווחה מגדל על זינוק של 286% ברווח הכולל ברבעון השלישי, שהסתכם ברבעון זה בכ-243 מיליון שקל. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רשמה מגדל רווח כולל של כ-472 מיליון שקל. השיפור בתוצאות הרבעון השלישי השנה קרה בין היתר הודות לשיפור ברווחיות החיתומית בתחומי ביטוח בריאות וביטוח כללי, וגם הודות לתשואות בשוקי ההון.