תקדים: היו"ר הבאה של בית הנבחרים מטילה ספק בגבריות של טראמפ

בעימות פומבי בין טראמפ לבין ראשי הדמוקרטים בקונגרס נתן להם הנשיא מתנה נהדרת לחג המולד: "אהיה גאה לשתק את הממשלה" • קורס מזורז לטראמפ איך ייראה ממשלו עם מפלגת אופוזיציה בבית הנבחרים • ננסי פלוסי על העימות עם טראמפ: "ככה זה שאתה נכנס לתחרות עם בואש מי ישתין יותר בקשת – אתה נמרח בשתן"

ננסי פלוסי / צילום: shutterstock
ננסי פלוסי / צילום: shutterstock

לדונלד טראמפ ניתנה אתמול (ג') אפשרות להציץ לעתיד: איך ייראה ממשלו עם מפלגת אופוזיציה בקונגרס. החזות שנפרשה לפניו הייתה קודרת: המפלגה הדמוקרטית, שזכתה ברוב גדול בבית הנבחרים בבחירות הביניים בנובמבר, תתקע מקלות בגלגלי ממשלו היכן ומתי שרק אפשר, ולא תהסס להציגו ככלי ריק אגב כך.

בשתי שנותיו הראשונות בבית הלבן, משל טראמפ ללא בקרה פרלמנטרית. שני בתי הקונגרס נמצאו - ועדיין נמצאים - בשליטת הרפובליקאים, ואלה התמסרו כליל לנשיא. מערכת האיזונים והבלמים שהגו האבות המייסדים החלידה בהעדר שימוש.

טראמפ קם לפנות בוקר, קבע את סדר היום הלאומי בסדרת ציוצים - והסנאט ובית הנבחרים קפצו לדום, בלי לקרוא תיגר אפילו על החלטות שנגדו כליל את המשנה הסדורה של המפלגה הרפובליקאית (ניפוח הגרעון התקציבי, למשל, או פגיעה בעקרונות הסחר החופשי, או התנכרות לנאט"ו). הדמוקרטים, שהיו במיעוט בשני הבתים, יכלו רק לחרוק שיניים.

בינואר זה ישתנה ובית הנבחרים יהפוך מפיל צייתני לחמור בועט. בפגישה שהתקיימה אתמול בבית הלבן הראו ננסי פלוסי, שתהיה, כנראה, היו"ר הבא של בית הנבחרים, וצ'אק שומר, שיוסיף להיות ראש הסיעה הדמוקרטית בסנאט, איך ישפיע החמור הדמוקרטי על תפקודה של וושינגטון בשנתיים הקרובות.

הפגישה נועדה לדיון על דרכים למניעת שיתוק חלקי של המערכת הממשלית ב-21 בדצמבר, אם לא יושג הסכם בין הקונגרס הנוכחי לבין הבית הלבן על תקציב למימון פעולות הממשל בשנה הקרובה או, לפחות, בחודשים הקרובים. הפגישה החלה בטונים ידידותיים למדי לעיני קהל גדול של עיתונאים ובכירים בבית הלבן, אך במהרה הגיעו הצדדים לסלע המחלוקת: דרישת טראמפ לכלול בתקציב חמישה מיליארד דולר למימון החומה שאותה הוא שואף להקים לאורך הגבול הארוך בין ארה"ב למקסיקו.

במסע הבחירות, הבטיח טראמפ לבוחרים, כי לא זו בלבד שהחומה תוקם אלא שממשלת מקסיקו תממן את הקמתה. כמעט בכל עצרת בחירות צרח טראמפ: "אז מי יממן את החומה"? וקהל האלפים שאג: "מקסיקו תשלם". זה לא קרה, כמובן - העובדה שטראמפ אפילו חשב שאופציה כזו בת ביצוע מפחידה כלשעצמה - ומאז מנסה הנשיא להעמיס את הנטל על כתפיהם של משלמי המיסים בארה"ב.

למרות שלרפובליקאים יש רוב בסנאט הנוכחי - והרוב הזה יגדל מעט במושב הבא של הסנאט - נדרש שם רוב של 60 קולות (מתוך 100) כדי להעביר הצעת חוק למימון החומה. הרפובליקאים לעולם לא יגיעו לרף הזה. גם בבית הנבחרים הנוכחי יתקשו הרפובליקאים להשיג רוב להקמת החומה ועל אחת כמה וכמה במושב הבא של הבית.

בכל זאת, טראמפ ניסה לשכנע את שומר ופלוסי שהקמת החומה חיונית לביטחון הלאומי. השניים חלקו עליו בעזות מצח שטראמפ לא התנסה בשכמותה במגעיו עם הרפובליקאים הממושמעים והוויכוח הלך והידרדר. טראמפ לא הורה לעיתונאים לצאת מהחדר - ואמריקה כולה הייתה עדה להתכתשות בין נשיא ארה"ב למנהיגי האופוזיציה הדמוקרטית, התכתשות ש"זקני וושינגטון" לא זוכרים כמותה.

במהלך השיחה תקף שומר את טראמפ על נטייתו לשקר: "וושינגטון פוסט נתן לך היום המון 'פינוקיו' (לציון שקרים) מפני שאתה מביא נתונים שקריים כל הזמן לגבי קטעים רבים של החומה שנבנו כביכול".

ובהמשך אמר טראמפ: "אנו זקוקים לביטחון בגבול. החומה היא חלק מהביטחון בגבול. לא ייתכן ביטחון בגבול ללא חומה".

פלוסי: "זה לא נכון. ההבטחה לבנות חומה הייתה הבטחה פוליטית. המומחים אומרים שניתן לשמור על ביטחון בגבול ללא חומה. הקמת חומה היא בזבזנית ולא תפור שום בעיה".

כדי להמחיש את האווירה באותה מעמד, נביא שתי התבטאויות של פלוסי אחרי הפגישה בבית הלבן, בשיחה עם מחוקקים דמוקרטים בדלתיים סגורות. "טראמפ אמר את המילה 'חומה' בוודאי 30 פעמים", היא אמרה כלא מאמינה, לדברי מקורות שנכחו בשיחה. "... זה עניין של זכרות אצלו - כאילו שבכלל יש קשר בינו לבין זכרות - הדבר הזה של החומה".

והיא הוסיפה: "ניסיתי להיות האמא בחדר... אבל ככה זה שכאתה נכנס לתחרות עם בואש מי משתין יותר בקשת - אתה נמרח בשתן".

למרות שהיא התבטאה בשיחה סגורה, פלוסי ידעה היטב שדבריה ידלפו לתקשורת. זו כנראה הייתה הכוונה. לאדם שמבין רק כוח מראים רק כוח. היא סיפרה למקורביה: "בסיום הפגישה עם טראמפ, הוא אמר: 'אפשר לגשת לפגישה כזו בשתי דרכים - בסכינים או בממתקים'. אני השבתי: 'בדיוק'".

הפגישה עם טראמפ נחשבת ניצחון גדול לדמוקרטים. פלוסי ושומר הצליחו לעצבן את הנשיא ולהוציא מפיו הצהרה מפורשת, בפומבי, שהוא לבדו ישא באחריות לשיתוק הממשל. כדבריו: "אם לא יהיה ביטחון בגבול, נסגור את הממשל. אהיה גאה לעשות זאת. אני אוביל את המהלך. אני אהיה האדם שישתק את הממשל. לא אאשים (את הדמוקרטים) בכך".

למתנה פנטסטית יותר לא יכלו הדמוקרטים לקוות. הציבור האמריקאי שונא כיבוי אורות בממשל הפדרלי ושתי המפלגות נוהגות להאשים זו את זו באחריות להשבתה המערכת הפדרלית אחרי כל אירוע כזה. הצהרת טראמפ תככב בתשדירי הבחירות של המפלגה הדמוקרטית ב-2020.

לאחר הפגישה אמר שומר בסיפוק: "טראמפ תפס עצבים".