"יו"ר תע"א: "אם לא נרוויח ולא נהיה עסקיים, לא נתקיים"

זו התייחסות פומבית נדירה של הראל לוקר מאז שמונה לתפקיד לפני שנה ושלושה חודשים• "יש פוליטיזציה, רגולציה, חשדות לשחיתות, 600 מיליון דולר הפסדים של התחום האזרחי במשך עשור"

הראל לוקר/ צילום:  צילום :איל יצהר
הראל לוקר/ צילום: צילום :איל יצהר

התייחסות פומבית נדירה של יו"ר התעשייה האווירית הראל לוקר למצב החברה, לראשונה מאז מונה לתפקיד לפני כשנה ושלושה חודשים: "יש פוליטיזציה, רגולציה, חשדות לשחיתות, 600 מיליון דולר הפסדים של התחום האזרחי במשך עשור", אמר במסגרת כנס שנערך על ידי מכון הורביץ לניהול אסטרטגי בפקולטה לניהול שבאוניברסיטת תל אביב. הוא הוסיף כי "יש לתע"א שווקים חזקים אבל אין אסטרטגיה, אין יעדי צמיחה ורווח. עם הסכם אובמה-נתניהו (הסכם הסיוע הביטחוני מארה"ב, י.א) אבדה האפשרות להמיר בעתיד 5 מיליארד שקל. המציאות העסקית דינמית, באבחת חרב אתה מפסיד שוק".

לוקר התייחס בהרחבה למהלכים הפנימיים שנעשים בתע"א, וזוכים לסיקור תקשורתי נרחב ואמר: "בתעשייה האווירית אין נכונות לשינוי, אבל אני העברתי את הכדור אלי ואני אוביל את השינוי. אני לא יודע למה, אבל אנחנו מאד מעניינים את התקשורת ששמה עלינו פוקוס".

"לפני שנכנסתי לתפקיד", המשיך לוקר. "קיימתי אין סוף פגישות, קראתי אין סוף מסמכים ותוך זמן קצר מאד הבנתי שאם החברה לא תשתנה - היא עלולה לקרוס תוך כמה שנים. כמו שתעש קרסה, חברה ביטחונית מפוארת. כמו שרפאל קרסה, לא פחות מפוארת. המסלול שהתעשייה האווירית נמצאה בו, היא היתה מגיע לאותו המצב. חמש שנים? שלוש? לא יודע. אבל בטווח הקרוב עד בינוני היא היתה מגיעה לקצה. למה זה לא קרה עד היום? כי לחברה יש בסיס חזק של טכנולוגיה ומצוינות, כי יש לה את העובדים הכי טובים בעולם בתחומם ויש לה גם שווקים שהיא חזקה בהם מאוד".

הוא אמר עוד כי "אנחנו צריכים להתחיל להרוויח כי אחרת נגיע למפרק - ואנחנו לא נגיע לשם. ראיתי את המצבים האלה בתעש. אני לא מאחל את זה לאף מזכיר ועד. אם לא נרוויח ונהיה עסקיים, לא נתקיים".

בהתייחס להנפקה שמתוכננת בחברה, הוא אמר "המצב הפיננסי שלנו יציב, גיוס אשראי טוב, האג"ח שלנו נסחר וזה צעד ענק שעשה אחד מקודמי בתפקיד יאיר שמיר, והיום אנחנו חייבים לצאת להנפקת מניות מיעוט. מדינת ישראל לא תאבד אף פעם שליטה על התעשייה האווירית, אף אחד לא יחזיק מעל 5% בה, זה לא שיטת הסלמי, הממשלה לא תעביר שליטה בגוף כזה חשוב.

"הנפקה היא בסך הכל וקודם כל גיוס הון, אבל היא הכרחית כי לכל המטרות שאנו עומדים לפניהן, אנחנו צריכים הון. אין שום סיבה לגייס אג"ח, הלוואות, לשלם בסביבת ריבית עולה, עלויות מימון וההנפקה תשרת עוד דבר, בסופו של דבר, אני רוצה שכל אחד מהאזרחים בישראל יקרא את התוצאות של התעשייה בעיתון. אני רוצה את התשואה להון, אני רוצה את רווח המניה, אני רוצה שתע"א תהיה חברה עסקית, שקופה עם חובות גילוי של רשות ניירות ערך ורק ככה, עם החרב הזאת, של מדידה בכל יום של מחיר מניה ועוד ודברים שחלים על חברה בסדר גודל כמו שלנו ונסחרת בבורסה- נהפוך את הדי. אן. איי של החברה, וזה לא יהיה תלוי באף בן אדם, לא יו"ר כזה או מנכ"ל כזה".

הוא הוסיף והזהיר: "אם זה לא יקרה, אנחנו נצטרך לפנות לבעלים ולבקש הון, ואני לא מאמין שהממשלה תזרים כסף לתעשייה האווירית. תע"א צריכה להתייעל, להיות ממוקדת צמיחה ורווח ולצד שימור המסורת הטכנולוגית וההון האנושי שלה - ואז היא תתחיל לצמוח".

בהמשך הוא אמר כי "ננהל אסטרטגיה של רכש חברות קטנות".

לוקר דיבר גם על הקשר של התע"א עם משרד הביטחון, אמר שיחסיו עם מנכ"ל המשרד האלוף (במיל') אודי אדם טובים והוסיף כי "נהיה שחקן מרכזי בתכניות הרכש העתידיות של משרד הביטחון".