בעקבות הפגישה עם נתניהו: מיקי זוהר פרסם נוסח מרוכך של חוק הפורנו

ביום ראשון אמררה"מ בפורום שרי הליכוד כי הוא מתנגד לרגולציה על האינטרנט, וזימן לפגישה את מציע החוק ח"כ מיקי זוהר • מתנגדי החוק: רוב דרישותינו התקבלו, עתה רק נותר להמיר את אופן הסינון מסינון רשתי לסינון שיתבצע במכשירי הקצה של המשתמשים • ח"כ זוהר ל"גלובס": "מחר בכנסת יובהר שמדובר בסינון מקומי בלבד, משום שסינון רשתי אינו יעיל"

מיקי זוהר / צילום: דוברות הכנסת
מיקי זוהר / צילום: דוברות הכנסת

לקראת הדיון מחר (ד') בוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת המדע והטכנולוגיה שהוקמה בשבוע שעבר לצורך קידום "חוק התקשורת (בזק ושידורים) הגנה על קטינים מפני תכנים פוגעניים באינטרנט", המכונה גם "חוק הפורנו", פורסמה היום (ג') גרסה חדשה ומרוככת של הצעת החוק.

ככל הנראה הגרסה החדשה, ממנה הוצאו רוב הסעיפים השנויים במחלוקת, היא תוצאה של פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול עם מוביל הצעת החוק, ח"כ מיקי זוהר. נתניהו אמר בתחילת השבוע בישיבת שרי הליכוד כי הוא מתנגד לכל רגולציה על האינטרנט.

הגרסה החדשה, עוסקת רק בפורנו, תוך שהוסרה ממנה הדרישה לחסום תכני הימורים, הסתה וגזענות ומשחקי אלימות. כמו כן הוסר מהחוק המנגנון שקובע שעל ספקיות האינטרנט לפנות למשתמשים בשאלה האם הם מעוניינים בשירותי חסימה ואם לא ישיבו תוך פרק זמן מסוים תתבצע חסימה של החיבור לאינטרנט. על פי ההצעה הנוכחית, לא תחסם הגלישה עבור משתמשים שלא ישיבו לפניות הספק.

על פי הגרסה הנוכחית הבחירה עם ואיך להגן על הילדים היא בידי המשתמש.

הדרישה היחידה של מתנגדי החוק שלא נענתה היא שהסינון יתבצע באמצעות תוכנה שתתוקן על מחשבי המשתמשים ולא מה שמכונה "סינון רשתי".

על פי הצעת החוק, במקום איום בניתוק מהחיבור לאינטרנט, יישום "מנגנון נדנוד" שמחייב את הספק להציע בפרקי זמן קבועים את השירות ללקוחות שלא בחרו בשירותי סינון.

כמו כן הצעת החוק קובעת תשלום מאוצר המדינה בסך חצי שקל עבור כל מנוי אליו פנתה להציע את השירות, בין אם הוא בחר להתקינו אם לאו. וכך נכתב בהצעה: "בעד כל מנוי שספק הגישה לאינטרנט פנה אליו לברר אם הוא מעוניין בשירות הסינון כאמור בסעיף קטן (ד) ו-(ה), בין שניתן לו שירות הסינון ובין אם לאו, יקבל הספק מאוצר המדינה סכום של 50 אגורות, מדי שנה החל ממועד ההודעה וכל עוד המנוי מקבל שירות גישה לאינטרנט מהספק". 

"סינון מקומי בלבד" 

בשיחה עם "גלובס" אמר הערב ח"כ זוהר כי אמנם הצעת החוק מדברת על "סינון" בלבד, ולא קובעת איזה סוג של סינון, "אולם מחר בישיבת הוועדה בכנסת יובהר שמדובר בסינון מקומי בלבד, משום שסינון רשתי אינו יעיל".

לדברי ח"כ זוהר, בשיחה שניהל עם ראש הממשלה אתמול "העלה נתניהו סוגיות משמעותיות, ואני כיבדתי אותן, ולכן החוק בנוסחו המוגמר תואם את הרצונות שלו.

"ראש הממשלה אמר לי שהוא לא יכול לחיות עם רגולציה באינטרנט, במיוחד לגבי לקוחות, אבל הוא כן יכול לחיות עם רגולציה על הספקיות, ובלבד שאוכיח לו שכבר יש עליהן רגולציה - וכך עשיתי. אני מעריך שהדבר הניח את דעתו, וכעת אני מניח שהוא לא יתנגד".

לא תדרוש סינון רשתי?

"לא כי הוא גם לא יעיל. כרגע סינון רשתי לא עומד על הפרק, מה עומד על הפרק זה סינון מקומי. רשום סינון, לא רשום איזה, מחר יובהר שזה מקומי".

בתשובה לשאלה האם הוא מרוצה מהצעת החוק שתוגש מחר, אמר ח"כ זוהר: "כל המטרות שלי הושגו. תהליך החקיקה עוד לא הסתיים, אבל כשהוא יסתיים, מה שיקרה זה שלא יהיה מנוי במדינת ישראל שלא יכריע האם הוא צריך את הסינון הזה או לא". 

איגוד האינטרנט מסר בתגובה להצעת החוק המרוככת: "האיגוד תמך לכל אורך הדרך בעמדה שיש למנוע מילדים גישה לתכנים פורנוגרפיים ברשת, אולם התעקש שהאחריות להבטיח זאת תוטל על ההורים - ולא תבוצע בידי המדינה באופן הפוגע בחופש הרשת, מאיים על פרטיות המשתמשים ומסכן את התשתית הטכנולוגית של הרשת בישראל".