כחלון: "לא אכפת לי מה כותבים בעיתונים, מה שעשיתי זה מהפכה"

שר האוצר אמר בוועידת "עיר הנדל"ן באילת: "אמרו שאני אסיים את הקדנציה עם עלייה של 10% במחירי הדירות, ואני מסיים עם ירידה של 2%" • בנוסף התייחס לקבלנים: "אני לא מכיר קבל אחד שפשט רגל בגלל מחיר למשתכן"

משה כחלון בכנס "עיר הנדל"ן" באילת / צילום: ארז דולב
משה כחלון בכנס "עיר הנדל"ן" באילת / צילום: ארז דולב

"ככל שהקבלנים יתאמצו לשבש נתונים ויתקפו את מחיר למשתכן, זה לא יצליח להם", כך אמר הערב (ג') שר האוצר משה כחלון בוועידת "עיר הנדל"ן", שמקיים מרכז הבנייה הישראלי באילת. "אני לא נגד הקבלנים, אבל כשהם תוקפים את מחיר למשתכן הם לא תוקפים אותי, הם תוקפים את הזוגות הצעירים. אני קורא בעיתונים ש-10 אלף זוכים ויתרו על הזכייה של מחיר למשתכן, ואני צוחק. לאן הם הלכו בדיוק? למחיר למשתכן של הרושת הפלסטינית? בסוף יש תור של 130 אלף בני אדם שמחכים לזכות במחיר למשתכן".

על הטענות להימשכות הזמן עד להוצאת היתרי בנייה והקמת דירות של מחיר למשתכן, כאשר בינתיים הזוכים שממתינים לדירות נושאים בעלויות דיור, אמר כחלון: "אדם שנכנס להגרלה יודע שלוקח פרק זמן לקבלת הדירה ממועד מסירת הקרקע. יש מגרשים שאנחנו יודעים מראש שייקח 18 חודשים למסור אותם. הזכאים יודעים את זה. הכל שקוף ואומרים להם את זה מראש וזה גם כתוב בהסכמים. זה אומר שייקח 4.5 שנים עד שהם יקבלו דירות, ואז הם צריכים לעשות את החישוב אם הם רוצים או לא לממש את הזכייה".

כחלון התייחס גם להיקפי התכנון ואמר: "לקחתי אליי את הגופים- רמ"י, מינהל התכנון, וועדות התכנון, והתוצאות הן פי אלף יותר טובות ממה שהיו קודם. כמו הדירות שמינהל התכנון תכנן היא הכי גודלה שהייתה בשנה וגם בשיווקים ובהכנסות של רמ"י המספרים הם משמעותיים. תוכנית שהיה לוקח פעם 13 שנה לאשר, אנחנו מאשרים היום בותמ"ל ב-13 חודשים. כתבו גם שאסיים את הקדנציה עם עלייה של 10% במחירי הדירות, ואני מסיים עם ירידה של 2%. אז לא אכפת לי מה כותבים בעיתונים. מה שעשיתי זה מהפכה".

לשאלה כיצד הוא מסביר שמחירי הדירות לא ירדו השיב כחלון: "הבעיה היא בזמן. כשנכנסתי לתפקיד ביטלתי את מע"מ אפס וכל הביקושים התפרצו. היום המצב שונה, השוק יציב גם ליזמים. אני גם שמח שיש שיפור במכירות ועכשיו ראינו שיש 30% מכירה דירות יותר מבשבוע שעבר. אני לא מאשים קבלנים שלא בונים כי אין מכירות, אבל בסוף מי שמוריד מחירים - מוכר דירות. ואם יקנו דירות- קבלנים יבנו".

כחלון נשאל לנושא הקשיים של קבלנים והעלייה בפשיטות רגל של קבלני ביצוע והכחיש את הנתון הרשמי של דן אנד ברדסטריט. "קבלנים לוקחים חלק במחיר למשתכן ויש להם רווח יפה מאוד. נכון שהתוכנית נתנה דחיפה לקבלני ביצוע יותר מאשר ליזמים, אבל בשורה התחתונה אני לא מכיר יזם שפשט רגל בגלל פרויקט של מחיר למשתכן".