טראמפ כמשל: כשממים ברשת פוגעים בזכויות היוצרים

לפני שרצים להעלות ממים לרשת, כדאי לבדוק אם יש הפרה של זכויות יוצרים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

בנובמבר השנה פרסם נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ ציוץ בטוויטר בסגנון "משחקי הכס", שכלל התייחסות לסנקציות על איראן שעומדות להיכנס לתוקף. הציוץ יצר עניין רב ברשתות החברתיות וגרר תגובות רבות. HBO, מפיקת הסדרה, מסרה כי "אנו מעדיפים שסימן ההיכר שלנו לא ינוכס לטובת מטרות פוליטיות". לרוב, ממים נוצרים על-ידי אנשים פרטיים ומהווים שיח תרבותי להעברת דעות ורעיונות. במקרים אחרים נעשה שימוש במֵמים לצרכים מסחריים.

 

מקרה נוסף הוא התמונה המפורסמת שצולמה על-ידי אנטוניו גוליאם, "Instructed Boyfriend", שמתעדת בחור פוסע ברחוב עם חברתו ומפנה מבט מלא התפעלות לעבר בחורה אחרת, למורת-רוחה של חברתו. התמונה יצרה מֵמים רבים מהתמונה שנלקחה ללא רשות ממאגר תמונות בתשלום. צלם התמונה טען כי הוא אינו מודאג מהמֵמים עצמם כאשר הרשת החברתית משתמשת בתמונה בתום-לב, אך הוא כן יהיה מוכן לנקוט הליכים משפטיים במקרים בהם ייעשה שימוש בתמונה כמֵם שעלול לפגוע בו או במצולמים.

התופעה, שהפכה למרכיב נפוץ בתרבות האינטרנט, מעלה שאלה משפטית חשובה - האם שימוש ביצירה של אחר והוספת כיתוב על גביה מהווה הפרת זכויות יוצרים? חוק זכות יוצרים קובע כי אין לעשות שימוש ביצירה של אחר ללא קבלת הרשאת בעל הזכויות בה. בנוסף, ליוצר קיימת זכות מוסרית ביצירתו, כך שהוא זכאי ש"לא יוטל פגם ביצירתו, ולא תיעשה פעולה פוגענית ביחס לאותה יצירה, והכול אם יש באילו מהם כדי לפגוע בכבודו או בשמו של היוצר".

מבחינה משפטית, המֵמים המדוברים עשויים להיחשב כ"יצירה נגזרת", יצירה המתבססת על יצירה מקורית של אחר, אך עדיין באופן עקרוני בעל הזכויות ביצירה המקורית הוא שרשאי לבצע או להתיר זאת. במקביל, קיימת הגנת "שימוש הוגן", שמתירה לעשות שימוש ביצירה של אחר ללא קבלת הסכמתו וללא תשלום תמורה, למטרות כגון "לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת מובאות".

לשם בחינת הגינות השימוש נשקלים פרמטרים כגון מטרת השימוש ואופיו, שימוש פרטי או מסחרי, אופי היצירה, היקף השימוש, השפעתו על השוק הפוטנציאלי של היצירה ועוד - כל זאת מבלי להיכנס לשאלת זכותו לפרטיות של אדם ככל שמשולבת תמונה של אדם באותם ממים).

אז באיזו משבצת נופלים הממים? האם כל אדם שמפרסם מם על גבי יצירה של אחר פוגע בזכויות יוצרים וחשוף לתביעה משפטית? בארץ טרם ניתנו פסקי דין בנושא, אולם ברחבי העולם כבר הוגשו מספר תביעות, והתופעה זכתה לדיון בפורומים אינטרנטיים שונים, המעידים על ההיקף הגדל שלה ועל השלכותיה.

פעמים רבות השימוש במֵמים נעשה על דרך הבעת הומור או סרקזם, וכל עוד השימוש בהם אינו מסחרי - ניתן יהיה לטעון כי מדובר ב"שימוש הוגן" שאינו מהווה הפרת זכות יוצרים, בכפוף לנסיבות הספציפיות של השימוש. אולם שימוש מסחרי באותם מֵמים לעתים עשוי להיחשב כמעשה של הפרת זכות יוצרים, שעה שמדובר ביצירה שמתבססת על יצירה מקורית של אחר, והשימוש בה משפיע על השוק הפוטנציאלי של היצירה המקורית, ואין בו כדי לעודד ערכים אחרים בעלי משמעות, כדוגמת ערכי חופש הביטוי וחופש היצירה.

הכותבת היא עורכת דין שותפה במשרד גילת, ברקת ושות' מקבוצת ריינהולד-כהן, העוסק בקניין רוחני