ההייטק מסכם עשור אופטימי: האם הצמיחה תימשך ב-2019?

בעשור האחרון תעשיית ההייטק התגברה על המשבר הכלכלי העולמי, והשקעות ההון-סיכון צמחו באופן עקבי - אך הסימנים מעידים: המשבר בפתח

שנת 2018 המסתיימת בעוד 20 יום מסמנת גם סיום של עשור אופטימי, אולי עשר השנים האופטימיות ביותר שידענו עד כה בהייטק העולמי. העשור הזה החל על רקע מאמצי ההתאוששות מהמשבר הכלכלי העולמי הקשה של שנת 2008: ההתרסקות של הבורסות ושל אושיות פיננסיות חובקות עולם והחששות הכבדים שליוו את המשבר ההוא פינו במהרה את מקומם לתקוות גדולות ולשיקום מחדש של הערך העצום שהלך לאיבוד באופן זמני עם הנפילות שליוו את המשבר הגדול.

ואכן, בעשור האחרון חזינו בצמיחה חסרת תקדים של ההייטק העולמי וגם זה שלנו כאן, בישראל. בעשור הזה ראינו את פייסבוק הופכת מסטארט-אפ מעניין לחברת ענק כלל עולמית המקשרת מליארדי אנשים סביבה; חזינו בגוגל הופכת להיות קונגלומרט מפלצתי המרכז בתוכו את כוח הפיתוח ההנדסי הגדול ביותר שידעה האנושות אי-פעם (לפני כן היה זה פרויקט 'מנהטן' של פיתוח פצצת האטום האמריקאית שריכז את מיטב המוחות של האנושות סביבו). היינו עדים לצמיחתה של אמזון לחברה הקמעונאית הגדולה בעולם - יש האומרים גם האכזרית והדורסנית ביותר אי-פעם; התרגלנו לכך שחיינו מתנהלים סביב הסמאטרפון הכול-יכול; תרמנו לבנייתה של אפל לחברת ענק ששווה טריליון דולר; התרגלנו למחשבה שיש כמה וכמה חברות שיגיעו לשוויים כאלה, המייצגים ערך כלכלי הגדול מהתל"ג של רבות ממדינות העולם; הפנמנו שאין כמעט חזון שלא ניתן להגשמה ושהסרטים הבדיוניים של פעם, שהציגו מכוניות אוטונומיות המרחפות על גבי כבישים או בשמיים, לא היו אלא גירסה קצת פחות מרתקת מהחיים עצמם, כפי שהם ייראו עוד בימי חיינו.

שיא של גיוסי הון ושל אקזיטים

גם כאן, בהייטק הישראלי, אנחנו מסכמים עשור אופטימי ביותר: השקעות ההון סיכון בהייטק הישראלי צמחו באופן עקבי, שנה אחר שנה, מאז שנת 2008 ועד לשנה זו. שנת 2018 תהיה שנת שיא של כל הזמנים בגיוסי כספים לחברות הזנק בישראל - ככל הנראה יהיה מדובר ב-6 מיליארד דולר. השנה הזו תסכם גם עשור שמסמל שיא של אקזיטים בהייטק הישראלי ובהם מובילאיי, האקזיט הישראלי הגדול בכל הזמנים ו-ווייז, האקזיט שסימן את יכולתו של ההייטק הישראלי לשבור את תקרת הזכוכית של תחומי העיסוק והשווקים האפשריים עבור טכנולוגיה מתוצרת מקומית. בעשר השנים האחרונות גם נוצרו כאן תשתיות לחברות גדולות, הממשיכות לצמוח ולהתפתח ושאינן ממהרות לייצר לעצמן אקזיטים. המשקיעים הישראלים יותר סבלניים והיזמות והיזמים שמנהלים כאן חברות סטארט-אפ שואפים להגיע רחוק יותר. תעשיית החדשנות הישראלית אימצה לעצמה תחומים חדשים המשקפים את התאמתה לטרנדים הכי עדכניים בעמק הסיליקון, בלונדון וגם בבייג'ין. היזמות מתוצרת אומת הסטארט-אפ מתברגת היום בצמרת העולמית בתחומים שלא היו בנמצא לפני עשר שנים כמו כלי רכב אוטונומיים, קנאביס רפואי וכמובן בלוקצ'יין.

ומה יהיה מצב-הרוח של העושים בחדשנות שנה מהיום? האם האופטימיות של משקיעים ושל יזמים תימשך גם עמוק אל תוך שנת 2019? האם זו תהיה שנת שיא נוספת במבחן ההשקעות בחדשנות, ביצירת חברות חדשות וגם באקזיטים מציתי דמיון? קשה מאוד לענות על השאלה הזו בוודאות גבוהה, אבל סימני השאלה הולכים ומצטברים מכיוונים שונים ומצביעים על האפשרות הלא בלתי סבירה, שעשור הצמיחה והאופטימיות עלול לפנות את מקומו להאטה, הזרמה איטית יותר של כספים להשקעות ההייטק הנחשבות כבעלות פרופיל סיכון גבוה ומי יודע - אולי אפילו משבר חדש. יש אוסף מצטבר של גורמים, שכל אחד מהם עשוי להשפיע באופן שלילי על המשך הצמיחה של ההייטק הישראלי כמו גם העולמי, והסיכוי שאף אחד מהם לא יבוא לידי ביטוי בשנה הקרובה הוא נמוך למדי. העצבנות בבורסות, המעידה על חששות המשקיעים ממשברים אפשריים, יחסי המסחר המעורערים בין ארצות-הברית לסין והחרם האמריקאי האפשרי על קשרים עסקיים עם חברות הקשורות עם סין או עם משקיעים סיניים (כלומר רובה המכריע של תעשיית ההייטק הישראלי), משברים מדיניים בינלאומיים משמעותיים - כל אלה עלולים להשפיע באופן ישיר ומהיר על תעשיית החדשנות. שלא לדבר על ההקשר הישראלי: האיום מצפון ומדרום, מאזן האימים מול איראן והתלקחות אפשרית במזרח התיכון הנפיץ, כל אלה הם גורמים היכולים להשפיע באופן משמעותי על ההייטק המקומי. מה הסיכוי שאף לא אחד מגורמי הסיכון הנ"ל יבוא לידי ביטוי בשנה הקרובה? קשה לדעת, אך מן הסתם ככל שעובר הזמן הסיכוי שכלום לא יקרה הולך ופוחת אף הוא.

אבל, למרות כל זאת, אין מה להיכנס לפניקה ואפילו לא לדאגה מוגזמת. כי אחרי הכול, החדשנות והיזמות עדיין ימשיכו לבעור בקרבם של אלפי יזמות ויזמים בהייטק הישראלי, בדומה למקבילים להם בעמק הסיליקון ובמקומות אחרים. כלכלת ההייטק העולמית וגם המקומית הינן מחזוריות בטבען. ולכן, גם אם שנת 2019 לא תהיה שנת שיא נוספת, הרי שאחריה תגיע בשלב כלשהו ההתאוששות ותביא עימה שיאים חדשים. לטווח הארוך, יש סיבה טובה לאופטימיות, גם אם היא טבולה בזהירות המתבקשת מאליה. 

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל