אנטרה ביו חתמה על הסכם שיתוף-פעולה עם אמג'ן בהיקף פוטנציאלי של עד 270 מיליון דולר

אמג'ן תשתמש בטכנולוגיה של אנטרה בשלוש תרופות שלה שנמצאות בניסויים • המוצרים העצמאיים של אנטרה בתחום ה-PTH והאוסטיאופורוזיס אינם חלק מההסכם • מניית אנטרה, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה אתמול ב-10% לפני ההודעה • חברת די.אן.איי הנסחרת בתל אביב מזנקת ב-16% בתגובה לדיווח

פיליפ שוורץ / צילום: רוני שיצר
פיליפ שוורץ / צילום: רוני שיצר

חברת אנטרה ביו המפתחת תרופות למתן בבליעה במקום בזריקה, הודיעה על חתימת הסכם שיתוף-פעולה עם ענקית התרופות אמג'ן, לשילוב אפשרי של הטכנולוגיה של אנטרה בשלוש תרופות של אמג'ן שנמצאות היום בפיתוח. אמג'ן תשלם סכום ראשוני "צנוע" (כך על פי הודעת החברה) ותממן את הפיתוח הראשוני שיתבצע אצל אנטרה. פוטנציאל ההסכם אם כל המוצרים יגיעו לשוק הוא עד 270 מיליון דולר ועוד תמלוגי ם. ההסכם אינו נוגע למוצרים של אנטרה שכבר נמצאים בפיתוח, למחלת PTH ולאוסטיאופורוזיס.

אנטרה ביו, בניהולו של פיליפ שוורץ, נסחרת בנאסד"ק ואתמול טיפסה שם 10% לפני ההודעה. אנטרה יצאה להנפקה ביוני האחרון במאמץ רב, לאחר שני ניסיונות הנפקה שלא צלחו, לפי שווי של כ-90 מיליון דולר אחרי הכסף, ומאז ההנפקה איבדה מנייתה כ-38%.

חברת די.אן.איי הנסחרת בת"א היא בעלת 27% ממניות אנטרה. בשנה האחרונה איבדה מניית די.אן.איי 44% מערכה, במקביל לירידת מניית אנטרה אחרי ההנפקה, והיום בשעות הצהריים עלתה מניית די.אן.איי ב-7%.

אמג'ן, הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 123 מיליארד דולר, היא חברת ביוטק - כלומר המוצרים שלה הם בדרך כלל מולקולות גדולות. תרופות כאלה מתפרקות בקלות בבליעה, ולכן הן בדרך כלל ניתנות כזריקה.

על פי ההסכם בין החברות, אמג'ן תשתמש בטכנולוגיה של אנטרה כדי לפתח גרסאות בבליעה לתרופות שלה למחלות דלקתיות ומחלות קשות אחרות . כרגע כל המוצרים הקשורים להסכם נמצאים בשלב הקדם-קליני של הפיתוח (לפני ניסויים בבני אדם), לכן אין כלל ודאות כי המוצרים יגיעו לשוק. אולם, עצם הגושפנקה שנותנת אמג'ן לטכנולוגיה של אנטרה, בכך שהיא בוחנת את שילובה במוצריה, יכולה להקפיץ את רמת העניין של השוק ושל שותפים פוטנציאליים אחרים בחברה.

גם אורמד עשויה בעתיד הרחוק ליהנות מהעסקה 

ההסכם אינו נוגע למוצר המוביל של אנטרה הנמצא בניסויים לטיפול במחלה הנדירה PTH. החברה עברה ניסוי שלב IIa בהתוויה זו, ולאחרונה ביצעה מספר ניסויי השלמה לקראת כניסה לניסוי רב מרכזי, אשר היא מקווה שיהיה האחרון לפני שיווק. הניסוי יבחן את המוצר של אנטרה ראש בראש עם גרסת ההזרקה של אותה תרופה, Natpara שמשווקת על ידי חברת שייר.

המוצר של החברה לאוסטיאופורוזיס עבר עד כה רק ניסויי בטיחות, כלומר הוא פחות מתקדם מאשר המוצר ל-PTH, אך פונה לשוק הרבה יותר גדול: התרופה בזריקה שאותה מיועד המוצר להחליף, Forteo של חברת אלי לילי, נמכרת בכמיליארד דולר בשנה.

חברה ישראלית נוספת שעשויה בעתיד הרחוק ליהנות מן העסקה היא אורמד, אשר מפתחת גם היא תרופות בבליעה, אך בתחום הסוכרת, ותרמה את הידע בבסיס חלק מן הטכנולוגיה של אנטרה. אורמד זכאית לתמלוגים מתוך ההכנסות של אנטרה אם וכאשר המוצר יגיע לשוק. 

את חברת אנטרה מייצגים עורכי הדין יאיר גבע ודן שרוט ממשרד הרצוג פוקס נאמן.