כחלון הסכים: מענק הבירה לירושלים יוגדל למיליארד שקל

שר האוצר אישר את הגדלת מענק הבירה ל-950 מיליון שקל ב-2019 - הסכום שראש העיר הקודם ניר ברקת נאבק עליו אך לא קיבל • יורשו משה ליאון הודה לכחלון על "ההתנהלות הנעימה"

פגישת כחלון-ליאון / צילום: פרטי
פגישת כחלון-ליאון / צילום: פרטי

שר האוצר, משה כחלון וראש העיר ירושלים, משה ליאון הגיעו לסיכום על הגדלת תמיכת הממשלה בתקציב העירייה לשנת 2019. על-פי הסיכום יעמוד המענק הממשלתי המיוחד לבירה על סך 950 מיליון שקל, סכום הכולל בתוכו הקצאה לפרויקטים מחוללי הכנסות, תקציב לפיתוח ירושלים ושיפור רמת השירותים לתושב. מדובר בגידול של כמעט 200 מיליון שקל במענק הבירה, שעמד השנה על כ-780 מיליון שקל. ראש העיר הקודם ניר ברקת דרש את הגדלת המענק בסכום זה וניהל מאבק אישי נגד שר האוצר שבמסגרתו שפכו משאיות פינוי אשפה של העירייה זבל מול הכניסה לבניין משרד האוצר בירושלים. יורשו של ברקת, משה ליאון, שנכנס לתפקידו בחודש שעבר הודה היום לכחלון במלים חמות ואמר כי "הסיכום מבטיח כי עיריית ירושלים תתחיל את שנת 2019 ברגל ימין עם איתנות פיננסית לבירה כאשר הנגזרת המשתמעת מכך היא הרחבת השירותים הניתנים לתושבי ירושלים. אני מודה לשר כחלון על ההתנהלות הנעימה ועל הדרך בה התבצעו הדיונים ואופן קבלת ההחלטות, תושבי ירושלים יכולים לחזור לנשום לרווחה, יש מי שדואג להם". כחלון אמר כי הוא " גאה בכך שמשרד האוצר יעניק השנה את הסכום הגבוה ביותר שנתנו אי פעם לעיר ירושלים, בהמשך ישיר למגמה של השנים האחרונות. כשבאים למשרד האוצר בזמן, באופן מקצועי וענייני, עם רשימת דרישות מנומקת אז מקבלים את כל התמיכה שאפשר לתת. אני בטוח שבשנים הקרובות נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה יחד עם ראש העיר משה ליאון כדי לחזק את ירושלים בירת ישראל ולהמשיך להצמיח אותה לדורות הבאים ".

הממונה על התקציבים, שאול מרידור אמר כי "האופן שבו התנהלו הדיונים השנה מהווה בסיס לאמון ששיתוף הפעולה עם העירייה יוביל לשינוי המגמה בירושלים, כך שהרשות תוכל לספק שירותים יותר טובים לתושביה, על ידי הגדלת הכנסותיה העצמיות בשנים הבאות. על מנת לפתח הכנסות עצמיות אלה, כבר בסיכום הנוכחי הקצנו סכום והקמנו צוות שמטרתו לפתח פרויקטים מחוללי הכנסה לעירייה".

על-פי הסיכום יעמוד התקציב הכולל לעירייה לשנת 2019 בסך 950 מיליון שקל ע"פ החלוקה הבאה: 765 מיליון שקל תקציב הבירה, 67 מיליון שקל מענק פיתוח לירושלים ובנוסף 40 מיליון שקל לטובת שיפור רמת השירותים בעיר ו-78 מיליון שישמשו לפרויקטים מחוללי הכנסות עצמיות לעיריית ירושלים כאשר העירייה ומשרד האוצר יקבעו במשותף את הפרויקטים אשר יבוצעו בסכומים האמורים. כמו כן סוכם על הקמת צוות בו ישתתפו משרד האוצר ועיריית ירושלים שיעסוק באופן הקצאתם של הסכומים האמורים. עוד סוכם בין הצדדים, כי במהלך השנה ידונו הצדדים על צעדים נוספים שיגדילו את ההכנסות העצמיות של הרשות באופן שיגדיל את רמת השירותים בעיר. בהודעת האוצר נאמר עוד כי הסכום מבטא גידול של 20 אחוזים לעומת התקציב שהועבר לעיריית ירושלים בשנת 2018 וכי הסכומים האמורים מתווספים לתוכנית שאושרה לפני כחצי שנה לפיתוח מזרח ירושלים בהיקף של 2.1 מיליארד שקל.