נעילה מעורבת בארה"ב: דאו ג'ונס ירד, נאסד"ק עלה

האופטימיות בוול סטריט התחלפה בחשש מהחרפת מלחמת הסחר • מוקדם יותר דווח על רגיעה במלחמת הסחר - כעת גורמים מהממשל האמריקאי שצוטטו ב"וושינגטון פוסט" מחריפים את הטון • הנפט נסחר בעליות

וול סטריט IBM /  צילום: Reuters, Brendan McDermid
וול סטריט IBM / צילום: Reuters, Brendan McDermid

סקירת המסחר בשוקי ההון בעולם: דיווחים שוטפים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח, סחורות, מגמות, מדדים והמלצות אנליסטים

 

23:00

יום המסחר ננעל היום במגמה מעורבת, לאחר יום תנודתי במיוחד. כך, דאו ג'ונס  ירד ב-0.22% ו-S&P 500  נסחר כמעט ללא שינוי - המדד איבד 0.04%. לעומת זאת, נאסד"ק  סיים את המסחר בעליות של 0.16%. 

21:50

המסחר בוול סטריט מתנהל היום בתנודתיות. כך, S&P 500  ונאסד"ק  ודאו ג'ונס  חזרו כעת לעליות. 

הנפט  עולה כעת בכ-1.3%. מחיר חבית עומד כעת על 51.67 דולר.

21:10

דיווח נוסף שמעיב על השווקים כעת: טראמפ מאיים בהשבתת הממשל אם לא יקבל מימון מהקונגרס לבניית החומה בגבול ארה"ב-מקסיקו.

20:45

בארה"ב מתנהל בשעה זו בירידות. דאו ג'ונס , נאסד"ק  ו-S&P 500  יורדים. 

מנכ"ל גוגל סונדאר פי'צאי הופיע היום בשימוע מול בית הנבחרים האמריקאי, שבחן האם במנוע החיפוש של גוגל וביוטיוב יש הטיה נגד דעות שמרניות. פיצ'אי ציין, בין השאר, כי "אין אפשרות להתערב באופן אינדיבידואלי בתוצאות הבחירות" בחיפוש של גוגל. מניית אלפאבית , החברה-האם של גוגל, נסחרת בירידות קלות מאוד. 

19:30

העליות שנרשמו מוקדם יותר בבורסות וול סטריט נחלשו בדקות האחרונות על רקע ציטוט של בכירים מהממשל האמריקאי ב"וושינגטון פוסט", שאמרו כי הממשל האמריקאי מכין שורה של צעדים נגד סין על רקע הגניבה של טכנולוגיות אמריקאיות.

מדד דאו ג'ונס  עבר לירידות, מדד הנאסד"ק  עולה 0.4% בלבד, ומדד S&P 500  ללא שינוי.

18:34

בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות בהמשך לאופטימיות בשווקים לאחר הדיווח על רגיעה במלחמת הסחר. מדד הדאקס הגרמני זינק 1.5%, הקאק עלה 1.35%, הבורסה בספרד קפצה 0.9%, והפוטסי הבריטי עלה 1.3%. 

בתוך כך, הליש"ט התאוששה משפל של 20 חודשים כאשר ההצבעה על הברקזיט שהיתה מתוכננת להיום נדחתה על רקע החשש כי מתבוסה שתביא להפלת ממשלתה של תרזה מיי.

מניותיהן של יצרניות הרכבים - כמו פורד , קרייזלר, ג'נרל מוטורס  - מזנקות על רקע הדיווח לפיו סין צפויה לדון בקרוב על הפחתת המכסים על רכבים מיובאים מארה"ב. 

רדהיל  ביופארמה, הודיעה היום על השלמת ההנפקה לציבור בארה"ב של 2.85 מיליון ADS' , המייצגים כל אחד 10 מניות רגילות של החברה, במחיר של 7 דולר ל-ADS. התמורה, ברוטו, מהנפקת ה-ADS, לפני עמלות והוצאות אחרות הקשורות להנפקה, הסתכמה בכ-20 מיליון דולר.

17:30

מחיר הנפט קופץ ב-2.5% לרמה של 52.2 דולרים לחבית, וזאת לאחר שחמושים השתלטו על שדות נפט בלוב. המדינה הכריזה על 'פורס מאז'ור' ברקע להשתלטות על השדה שנחשב לגדול ביותר במדינה. השיתוק של השדה המדובר עשוי לגרור הפסד של 315 אלף חביות ביום, כך נמסר מ-National Oil Corp, חברת הנפט הממשלתית של לוב.

המדדים בוול סטריט נסחרים בעליות חדות, כאשר הנאסד"ק עולה 1.4%, הדאו ג'ונס מטפס בכ-1% ומדד S&P 500 עולה 1.2% ברקע לרוח החיובית שנושבת בעניין מלחמת הסחר לאחר הציוץ של טראמפ והדיווח על הורדת מכסים על רכבים אמריקאים מצד סין. 

באירופה מדד הדאקס מזנק 2.4%, הקאק עולה 2.1% והפוטסי עולה 1.9%.

16:30

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסות וול סטריט נפתח בעליות חדות, וזאת בהמשך לדיווח שמפזר את הערפל סביב מלחמת הסחר נכון להיום. המדדים המובילים נסחרים בעליות לאחר הדיווח לפיו סין צפויה להפחית מכסים על רכבים מיובאים מארה"ב. בתוך כך, טראמפ הוסיף ציוץ אופטימי בוויטר לפיו כי היו לו שיחות "פרודקטיביות" עם הסינים וכי צפויה לצאת הודעה "משמעותית".

מדד הנאסד"ק עולה 1.4% בפתיחה, הדאו ג'ונס מטפס 1.35% ומדד S&P 500 עולה 1.2%. 

15:45

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בעליות שהתגברו לאחר הדיווח לפיו סין צפויה להפחית מכסים על רכבים מיובאים מארה"ב. לאחר הדיווח, טראמפ צייץ בוויטר כי היו לו שיחות "פרודקטיביות" עם הסינים וכי צפויה לצאת הודעה "משמעותית", ככל הנראה בעניין המכסים, רק לא ברור באיזה מועד. 

החוזים העתידיים על המדדים בניו יורק נסחרים בעליות חדות בהמשך לסגירה החיובית אמש, שקטעה רצף ירידות מבהיל כאשר המדדים מחקו את התשואה שנרשמה מתחילת השנה. 

החוזים על מדד דאו ג'ונס עולים 1.2%, החוזים על מדד S&P 500 מטפסים 1.15% והחוזים על מדד הנאסד"ק מטפסים 1.44%.

באירופה מתחזקות העליות, כאשר הדאקס מזנק 2.25%, הקאק בשיעור דומה והפוטסי ב-1.8%.

בארה"ב פורסם מדד המחירים ליצרן שהצביע על עלייה של 0.1% בחודש נובמבר - בדומה לצפי המוקדם של הכלכלנים, ובהמשך לעלייה של 0.6% בחודש הקודם.

13:00

המסחר בבורסות אירופה מתנהל בעליות, כשברקע החוזים העתידיים מאותתים על עליות בפתיחת המסחר בוול סטריט. החוזים על מדד דאו ג'ונס מטפסים 0.44%, החוזים על מדד הנאסד"ק עולים 0.6% והחוזים על מדד S&P 500 מטפסים 0.4%.

בגרמניה, מדד הדאקס מזנק 1.6%, הפוטסי הבריטי עולה 1.2% והקאק הצרפתי מטפס 1.6% גם הוא. ברקע: הליש"ט מתאוששת משפל של 20 חודשים ברקע לביטול ההצבעה על הברקזיט.

10:00

המסחר באירופה נפתח במגמה חיובית. כך, הקאק , דאקס , הפוטסי  והסטוקס  רושמים כולם עליות.

הליש"ט בשיא שלילי של 20 חודשים על רקע דרמת הברקזיט.

המסחר בבורסות אסיה ננעל במגמה מעורבת. כך, הניקיי היפני  ננעל בירידות של 0.3%, מדד שנחאי  עלה ב-0.3%, ומדד ההנג סנג  שמר על יציבות.

07:25

המסחר בבורסות אסיה מתנהל בשעה זו במגמה מעורבת, מדד שנחאי  יורד, ההנג סנג  יציב ואילו הניקיי  יורד. זאת לאחר יום מסחר דרמטי שהסתיים בעליות אמש בבורסות וול סטריט. 

מניות סופטבנק  מטפסות לאחר שהחברה הודיעה אתמול כי צפויה לגייס קרוב ל-24 מיליארד דולר בהנפקת טלקו, חברת הבת שלה.

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, הודיעה על דחיית ההצבעה הסופית על הברקזיט שתוכננה להיום. נראה כי לאחר שמיי הוזהרה מפני התנגדות עזה בהצבעה, החליטה ראשת הממשלה לחסוך את המפלה. הפסד משמעותי בהצבעה עלול היה להביא לבחירות מוקדמות או למשאל עם חדש.

ביום חמישי הקרוב, הבנק המרכזי של אירופה (ECB) יכריז בפעם האחרונה השנה על גובה הריבית.

היום יפורסם מדד הסנטימנט הכלכלי של גרמניה ZEW לחודש דצמבר. בארה"ב, מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר יתפרסם מחר, והייצור התעשייתי והמסחר הקמעונאי ביום שישי.

יו"ר הפד, ג'רום פאואל, צפוי להעיד מחר בוושינגטון לפני הוועדה הכלכלית המשותפת (Joint Economic Committee). פאואל צפוי להתייחס לפעולות האחרונות שננקטו ביישום המדיניות המוניטרית.

בסקירתו הראשית פרסם אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר כי בארה"ב החל נתוני הצמיחה, האינפלציה, וכלה בתמונה המתקבלת משוק העבודה, כל אלו מחזקים את ההערכות כי הפד יעלה את הריבית בארה"ב, בפעם הרביעית השנה, בישיבת הריבית האחרונה ל-2018.

יו"ר הפד, פאואל, התייחס, בנאומו, לחוזקה של הכלכלה האמריקאית, אך הזהיר מפני אסקלציה ב"מלחמת הסחר" העשויה להוביל להאטה בצמיחה ולעלייה באינפלציה. כמו כן, הזהיר יו"ר הפד מפני הנתיב הפיסקלי הנוכחי בו צועדת כלכלת ארה"ב, וציין שהוא איננו בר קיימא לאורך זמן. ביחס לכלכלה העולמית ציין פאואל כי יש כבר סדקים בצמיחה העולמית. בנאום נוסף ציין פאואל כי קיימת אפשרות שהפד יאט את קצב העלאות הריבית ב- 2019. 

בגוש האירו: ברבעון השלישי של 2018 נמשכה בגוש האירו מגמת ההאטה בצמיחה שהחלה מראשית השנה. בלטה במיוחד הצמיחה השלילית בגרמניה, הכלכלה הגדולה בגוש האירו. והקיפאון בכלכלה האיטלקית שתרם להתגברות החששות בגוש האירו נוכח דיוני התקציב המתוחים בין איטליה לבריסל, על רקע הפרת כללי התקציב של האיחוד. אנליסטים מעריכים כי הגידול באי הוודאות בעקבות "מלחמת הסחר" והמתיחות הפוליטית באירופה השפיעו על כלכלת גוש האירו, ובעיקר על מרכיב הביטחון (של הצרכנים ושל העסקים), מה שפגע בפעילות הריאלית.

ביפן נרשמה ברבעון השלישי של שנת 2018 צמיחה שלילית. עם זאת ההערכה היא כי הכלכלה היפנית תחזור לצמוח, ותשמור על מסלול התרחבות מתון.
הירידה בצמיחה ביפן מיוחסת ברובה להיחלשות בביקושים החיצוניים, ולצוואר הבקבוק בשרשרת הייצור במחסור בעובדים המגבילים את הצמיחה של יפן. אליסטים מעריכים כי יפן זקוקה כעת לקידום רפורמות מבניות שיהפכו את שוק העבודה לגמיש על מנת להקל על המחסור בכוח האדם, ועל מגבלות הייצור.

בשווקים המתעוררים מסתמנת האטה כתוצאה מהעלאת הריבית בארה"ב ומהתחזקות הדולר, וכן ממשברים פוליטיים פנימיים. מבין השווקים המתעוררים מרבית העיניים נשואות כעת לברזיל על רקע תוצאות הבחירות במדינה.

אנליסטים סבורים כי הצמיחה בסין צפויה להאט בחודשים הקרובים כתוצאה ממשבר בשוק הנדל"ן בסין. אך, הסכסוך המסחרי בין סין לארה"ב יאפשר לממשל הסיני להציג את ארה"ב כאחראית להאטה בכלכלה הסינית.

על רקע רקע הסימנים להאטה בצמיחה העולמית והחששות מהיצע עודף של נפט בשווקים, נמשכה הירידה החדה במחיר הנפט.