"מטרת העל של רשות שוק ההון – יציבות חברות הביטוח"

כך אמר הערב הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת, שנאם בוועידת עדיף וגילה כי "נדאג שהחברות יטפלו היטב בלקוח, בעיקר באוכלוסיות החלשות", תוך שהוסיף כי "אנו רוצים חברות חזקות ויציבות"

משה ברקת / צילום: תמר מצפי
משה ברקת / צילום: תמר מצפי

"הנזק הגדול ביותר למבוטחים ולמשק הוא קריסה של חברת ביטוח. אי אפשר להמעיט בערך של יציבות חברות ביטוח למבוטחים, למשק ולמערכת הפיננסית, ולכן אנו ברשות שוק ההון שמים זאת למטרת על, לצד הביטחון הפיננסי של הצרכן ". כך אמר הערב (ב') הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, שנשא דברים בערב הגאלה של ועידת עדיף, והבהיר כי הוא מיישר קו עם התפיסה של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, ששמה דגש רב על יציבות הגופים המפוקחים. דבר זה אומר כי מדובר בשינוי כיוון ביחס לקודמתו בתפקיד, ששמה דגש על הצד השני של הסקאלה - טובת הצרכן כאן ועכשיו.

לדברי ברקת , "נמצאות לפתחנו משימות מאוד מאתגרות בהיקף מהגדולים במערכת הפיננסית", כשהעריך שנראה גידול בנכסי קבוצות הביטוח מעבר לקצב הצמיחה של הפנסיה, כי "נראה חברות ביטוח גם בעולמות של קרנות השקעות וכו', ומהר מאוד נגיע לטריליון דולר נכסים מנוהלים במערכת המוסדית, ולא 1.6 טריליון שקל כפי שכיום".
עוד הבהיר הממונה החדש שככל שזה נוגע לו, הלקוחות לא יזרקו לקרן זווית. ברקת, שנכנס לתפקידו במהלך אוקטובר האחרון, אמר בהקשר זה כי " נושא חשוב נוסף שבראש מעייננו, זה שיפור איכות החיים של האזרחים בישראל. לא פחות מזה. כי אם בסופו של דבר מסתכלים על טובת האזרח - הפנסיה, ביטוחי הבריאות והרכוש, כולם נתונים בעצם בידי ענף הביטוח וזו אחריות מאוד גדולה - להבטיח שהאזרח יקבל את שמגיע לו, ובתנאים הוגנים".

עוד אמר כי "שר האוצר מאוד חברתי, וזה מאוד מתאים לאג'נדה שלי. עלינו לדאוג גם לחלשים במשק. ועליכם באתר לדאוג לאנשים. חולים כרוניים, אנשים חלשים, התרומה הגדולה של הרשות בשנים האחרונות, למשל בפנסיה ברירת מחדל או בחקירות לאנשים - והפסקנו זאת מיידית - ואנו מתכוונים שההתנהלות מול המבוטח תהיה הוגנת, כי בסופו של דבר המבוטח סומך על חברות הביטוח".

"ומהו הנכס הגדול ביותר של חברת הביטוח?", שאל ברקת וענה, "השם של חברת הביטוח. אתם תדאגו למבוטחים ואנו נדאג לתעשייה שתשגשג". הוא גם התייחס לדרך של קודמתו בהתוויית המוצרים, עם העדפה לאחידות, ואמר כי " צריכה להיות גם יצירתיות והתאמת צרכים ולכן המוצר הבסיסי ישמש כבנצ'מארק בלבד, ועליה אפשר לשלב דברים, כל אחד לפי צרכיו", תוך שהוסיף כי " נדאג לנוסעי הפיאט ולא לנוסעי המרצדסים, שיודעים לטפל בעצמם לבד".

לסיום, במהלך דבריו אמר הממונה כי "נדאג שיטפלו היטב בלקוח, בעיקר באוכלוסיות החלשות", תוך שהוסיף כי "אנו רוצים חברות חזקות ויציבות ואיננו יכולים לחסוך בבריאות של החברות ונביא את האנשים הטובים ביותר כדי להתמודד עם האתגרים הללו". הוא אמר כי יביא אנשים מחוץ לרשות "כדי לחזק אותה" וש"ההסתכלות שלנו צריכה להיות קודם כל כלכלית".