הפתרון של אורי יוגב לעומס בכבישים: 2,000 שקל לשנה לנהגים שיימנעו מפקקים

יוזמה חדשה להקלת הגודש בכבישים של חברת פיוצ'ר מוביליטי של אורי יוגב • מדובר בהצעה מהתחום המכונה "ניהול ביקושים" שמטרתה להשיג הקלה מיידית בגודש התנועה מבלי להמתין שנים רבות עד להשלמת הקמת מערכות רכבת קלה ומטרו בגוש דן

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

יוזמה חדשה להקלת הגודש בכבישים של חברת פיוצ'ר מוביליטי של אורי יוגב - הפחתת מס בשווי עד 2,000 למכונית בהתאם למידת השימוש בה בכבישים עמוסים בשעות השיא. מדובר בהצעה מהתחום המכונה "ניהול ביקושים" שמטרתה להשיג הקלה מיידית בגודש התנועה מבלי להמתין שנים רבות עד להשלמת הקמת מערכות רכבת קלה ומטרו בגוש דן. הבעיה ביוזמות מסוג זה הן שהפוליטיקאים ובראשם שר התחבורה ישראל כ"ץ פוחדים שהבוחרים יענישו אותם אם יחשבו שמדובר בסוג של אגרת גודש.

לפי ההצעה שזכתה לכינוי 'מחיר דרך' תוענק לכלל בעלי הרכב בישראל הטבה ממוצעת של כ-2,000 שקלים המורכבת מכ-1,000-2,000 שקלים בגין ביטול אגרת הרישוי (בהתאם לסוג ומחיר הרכב) ומכ-300-600 שקלים בגין הפחתת הבלו על הבנזין (בהתאם לשימוש).

בתמורה להטבה ייגבו דמי שימוש ברכב פרטי מנהגים שיבחרו לנסוע בכבישים סואנים בשעות השיא. על-פי תחשיבי החברה נהג אשר יתמיד בנסיעה יומיומית בשעות העומס (לבדו, או בליווי נוסע אחד בלבד) עשוי לשלם עבור כך כ-300 שקלים בחודש - 3,600 שקלים בשנה. בניכוי ההטבה הכללית, ישלם אותו נהג תוספת של כ-1,600 שקלים בשנה עבור נהיגתו למרכזי המטרופולין בשעות העומס . לעומתו, נהג חסכן, או תושב פריפריה שיימנע לחלוטין מנסיעה למרכזי המטרופולין בשעות העומס לבד ברכבו הפרטי ייהנה מהחזר שנתי של כ-2,000 שקלים בשנה כתוצאה מביטול אגרת הרישוי והפחתת הבלו . נהג ממוצע, אשר ישתמש לסירוגין ברכבו לצורך כניסה ויציאה למרכזי המטרופולינים העירוניים בשעות העומס (לעתים כן ולעתים לא), אינו צפוי להיות מושפע כספית וגובה ההטבה צפוי להשתוות לתשלום בגין שימוש, לפי אומדני פיוצ׳ר מוביליטי ישראל.

פיוצ׳ר מוביליטי ישראל (Future Mobility IL), חברה לתועלת הציבור (חל"צ), קיימה הבוקר את הכנס הראשון שלה, תחת הסיסמה: "חולץ פקקים - פתרונות לפתיחת עורקי התחבורה בישראל ". הכנס, נערך באודיטוריום פורטר באוניברסיטת תל-אביב, ואירח כמה מהמומחים הגדולים ביותר לאבחון ופתרון בעיות מורכבות ובעיות תחבורה וגודש בכבישים, מהמגזרים האקדמי, הציבורי והעסקי.

במסגרת הכנס הציג יו"ר פיוצ׳ר מוביליטי ישראל, אורי יוגב , את הפתרון שמציעה החברה לבעיות הגודש והצפיפות בכבישי בישראל, שבמרכזה תכנית "מחיר הדרך" לחילוץ הפקקים והפחתת העומסים בכניסות וביציאות של המטרופולינים התחבורתיים בשעות העומס.

בדבריו בכנס אמר יוגב כי פתרון בעיית הפקקים הוא אפשרי, אך מחייב קבלת החלטות אמיצה ונכונה. "יש צורך דחוף בשינוי דרך הטיפול בבעיית הגודש והפקקים ולטפל בה באמצעות מנגנון של מחירים, אשר עשוי להביא לשיווי משקל בשימוש הרכבים בשעות העומס. זאת, באמצעות קביעת מחיר לשימוש בדרך בשעות העומס, ובמקביל החזרת הכסף לציבור על ידי ביטול אגרת הרכב והוזלת הדלק", אמר יוגב. "בזכות מהפכת התחבורה החכמה הרעיון הזה גם פשוט ליישום. אנו נעשה הכל כדי לשכנע את מקבלי ההחלטות לפעול במהרה ולשפר את איכות חיינו, להגדיל את התוצר והפיריון ולקרב את הפריפריה למרכז".

מנכ"לית פיוצ׳ר מוביליטי ישראל, מיכל גלברט , הרחיבה בכנס על הפתרון המוצע באמצעות מנגנון המחירים. "המצב כיום, לפיו אנו תקועים בפקקים הוא הרע שבכל העולמות, כאשר הנגזרות שלו הן הפסדי זמן גדולים לנהגים וזיהום אוויר גבוה. בדיקות שנערכו בנושא, בין השאר במסגרת הניסוי הממשלתי "נעים לירוק", העלתה שמספר המכוניות המצליחות לעבור בנתיבי איילון בשעה 13:00 כפול ממספרן בשעה 16:00, כלומר, בגלל השיטה הלא נכונה, חצי מקיבולת נתיבי איילון מתבזבזת, דווקא כשהצורך בה הוא הגדול ביותר. כך, נהג שנכנס ללב מטרופולין תל-אביב ויוצא ממנו בשעות השיא מבזבז 200-250 שעות בשנה, זמן השקול ל- 5 שבועות עבודה. את הבעיה הזו אנו מבקשים לתקוף באמצעות תכנית מחיר דרך בישראל, שיישומה עשוי להוביל להפחתת הפקקים ב- 50% בתוך שנה מיום אימוצה ", אמרה.

המשתתפים בכנס היו תמימי דעים בכך שהרחבת רשת הכבישים אינה צפויה להקטין את הגודש בכבישים בטווח הארוך, שכן הכבישים שנבנים מתמלאים במהירות ברכבים חדשים כתוצאה מהגידול באוכלוסייה והגידול ברמת המינוע ומביקוש מושרה לשימוש בשטח הכביש. ממצאים רבים בעולם מראים שהביקוש לשימוש בשטח הכביש גדל ככל שההיצע גדל, ומכאן שסלילת כבישים נוספים לא צפויה לפתור את הבעיה, מה גם שבמקרים רבים אין אפשרות כזו להרחבת הכביש. על כן, הפתרון המתבקש לבעיית הגודש בקביעת מנגנון של מחירים, כנהוג ברוב השווקים, זאת לצד צעדים נדרשים נוספים כגון מנגנון מחירים לחנייה, שיפור וייעול התחבורה הציבורית, עידוד שיתוף נסיעות וגמישות במקומות העבודה.

פיוצ׳ר מוביליטי ישראל מציעה מודל ייחודי: "מחיר דרך בישראל" שמטרתו לעודד נהגים להימנע מנסיעה בכבישים העמוסים לבד ברכבם, לצורך טיפול אמיתי ומידי בגודש וחילוץ מדינת ישראל מבעיית הפקקים. המודל פשוט וידידותי, והוא בעל סבירות גבוהה לרתום את הציבור למהלך ולהשיג את היעילות הנדרשת תוך תמיכה ציבורית ופוליטית. התכנית היא נדבך מרכזי בתכניתה של פיוצ׳ר מוביליטי ישראל לחילוץ הפקקים ולהפחתה משמעותית בגודש בכבישי ישראל, והפחתת הזיהומים הנובעים מכך, והיא בעלת רמת ישימות גבוהה. התכנית המלאה והמפורטת כוללת צעדים משלימים להרחבת האלטרנטיבות לנגישות התושבים לכל מקום, כך שבסופו של דבר רמת הנגישות תעלה ותהיה קלה יותר, יעילה יותר וזולה יותר.