להחריף את המאבק המשפטי בחברות הטבק

כשהדרג הפוליטי לא פועל נגד העישון, הפעולה עוברת לציבור

עישון, סיגריות / צילום: שאטרסטוק
עישון, סיגריות / צילום: שאטרסטוק

סיפור שהיה כך היה - באחד האמשים לפני כ-20 שנה בעודי צופה ב-CNN, התפרצה לה ידיעה כי 5 חברות הטבק הגדולות בעולם שולטות על 90% מהשוק והמגלגלות 5.5 טריליון סיגריות עם רווחים של כ-45 מיליארד דולר בשנה, הגיעו לפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט, שבה התחייבו לשלם 245 מיליארד דולר ל-46 מדינות בארה"ב, כפיצוי על טיפולים במחלות הקשורות לשימוש בטבק. כמעשן פעיל הבנתי כי אינני יכול יותר לעצום עיניים ובו במקום הפסקתי לעשן.

קופות-החולים מכבי ואחריה הכללית הרימו הכפפה והגישו תביעות ייצוגיות, שלצערנו נדחו על-ידי בית המשפט העליון, בטענה כי יש צורך בהוכחת קשר סיבתי ולא נסיבתי וכן"התנהגות עוולתית" או בלשונם "למעשה מתבססת התובענה על דמותו של ניזוק אמורפי מבלי שעניינם של ניזוקים עמד לבירור... דיני נזיקין מתקשים עדיין לטפל בנזקים שמזמן לפתחנו העידן המודרני".

מאז ההחלטה הנ"ל לפני כ-7 שנים קרו דברים כאן ובעולם. לצערנו, כל חודש מתגלים בישראל למעלה מ-200 חולי סרטן ריאות חדשים, ומדעית הוכח כי העישון אחראי ל-85% מהמקרים הנ"ל, ובנוסף כ-5,500 מקרי מוות כתוצאה ממחלות לב וכלי דם. ארגונים רפואיים רבים בארץ הכריחו את הלוביסטים לבחור בינם לבין חברות הטבק.

פייסבוק הקשיח את מדיניות הפרסום של הטבק והניקוטין, ובארה"ב ה-FDA, ביחד עם האקדמיה, יצאו בהכרזות לוחמניות נגדן. לאחרונה נחתמה אמנה חדשה באו"ם, שבה התחייבו למעלה מ-120 מוסדות פיננסיים גדולים להימנע מהשקעות בחברות הטבק. בנוסף, היו בארה"ב פסיקות של מיליארדי דולרים ליחידים כפיצוי על מות יקיריהם. אלה הן פעולות הראויות לשבח לנוכח העוצמה של חברות הענק.

הגיעה השעה לנסות שוב להכות את תעשיית הטבק בכיסן. זו יכולה להיות הגשת תביעה ייצוגית חדשה או מסע פרסום ויחסי ציבור מתמשכים.

בנוסף, אפשר לחוקק סוף-סוף את "החוק הקנדי", שמאפשר לתבוע פיצויים או כיסוי עלויות של מטופלים שחלו בגין עישון ("נזק המוני"). אומדן העלות השנתית הישירה של נזקי העישון היא כ-7 מיליארד שקל והעקיפה (מחלה ואובדן כושר עבודה) נאמדת ב-9 מיליארד שקל. 

הנכון ביותר היה לו המדינה הייתה מרימה את דגל המאבק בעישון. אולם במצב העכשווי, כאשר שר האוצר משה כחלון מעכב כבר שנתיים את העלאת המס על טבק לגלגול מפחד הבוחרים הצעירים, וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן נפגש עם חברות הטבק ללא דיווח לציבור, לא נותר אלא שקופות-החולים, בתי החולים והביטוח הלאומי ירימו הכפפה המשפטית. אחרי הבחירות אולי יתחלפו השרים והמדינה תצטרף.

והיה וכלו כל הקיצין, והישועה לא תגיע מכס בית המשפט או בפשרה מחוצה לו, או בחקיקה חדשה, על הגופים הנ"ל להגיש ולממן תביעות משותפות עם תריסרי יחידים של מקרים ספציפיים לבתי המשפט - שם יזכו לבטח כפי שפסק בית המשפט העליון בארה"ב, קרי אם מעשנים או בני משפחותיהם ירצו להגיש תביעות נזיקין, יצטרכו להוכיח רק כי הייתה קיימת התמכרות וכי העישון גרם למחלה - ואזי להתחלק עם הזוכים בפיצויים הגדולים מאד, לצורכי הקמת קרן שתסייע לכל נפגעי העישון.

הכותב הוא לשעבר סמנכ"ל לכלכלה ותכנון במשרד הכלכלה.