האם הייצוא הישראלי לבריטניה מוגן מפני הברקזיט?

חוסר הוודאות סביב יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי עולה מדרגה על רקע דחיית ההצבעה על הברקזיט מחר • ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי צפויה לספק הצהרה רשמית מאוחר יותר היום • הנספח הכלכלי של ישראל בבריטניה מסביר בשיחה עם "גלובס" כי ישראל היא אחת מבין ארבע המדינות הראשונות שבריטניה פנתה אליה לוודא המשך פעילות סחר על רקע היציאה המתוכננת מהאיחוד

מפגין נגד ברקזיט בצעדה היום בלונדון / צילום: רויטרס
מפגין נגד ברקזיט בצעדה היום בלונדון / צילום: רויטרס

חוסר הוודאות הפוליטית בבריטניה עולה היום (ב') מדרגה נוכח הדיווח על דחיית ההצבעה בפרלמנט הבריטי על אישור הברקזיט. ההצבעה שתוכננה למחר ככל הנראה לא תצא לפועל ועיני השוק בהמתנה להודעה הרשמית של ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, שצפויה למסור דברים מאוחר יותר היום. 

"מיי מנסה להעביר את טויטת ההסכם שגובש מול האיחוד והיא צופה שזה לא יעבור, ולכן היא צפויה לומר מאוחר יותר היום כי ההצבעה תידחה", אמר בשיחה עם "גלובס" יריב בכר, הנספח הכלכלי של ממשלת ישראל בבריטניה.

"מיי מחזיקה בדעה כי זו היתה הבחירה של העם לצאת מהאיחוד האירופי, כך שאפילו ללכת למשאל עם נוסף מנוגד מבחינתה להליך הדמוקרטי. אני מניח שנשמע היום על דחיית ההצבעה, מה שייתן למיי זמן לנסות להשיג רוב להסכם הקיים. מצד שני, דחיית ההצבעה, מהווה פגישה ביכולתה להעביר את ההסכם שכן זו הודאה על כישלונה". 

אם התוכנית לא תעלה להצבעה מחר, יכול להיות שהמפלגה של מיי תפעל להדחתה. יכול להיות תרחיש אחר, פחות סביר, של אי אמון והליכה לבחירות. ויכול להיות בנוסף שכן מישהו יצליח לשכנע אותה ללכת למשאל עם חדש. בכל מקרה הרכבת מתקרבת ואם עד סוף מארס לא יושג הסכם בריטניה תצא מהאיחוד ללא הסכם".

נזכיר כי הדד-ליין ליציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי נקבע ל-29 למארס השנה. "השעון מתקתק, ובינתיים נראה כי עד ה-29 למארס חוסר הוודאות ימשיך ללוות אותנו", המשיך בכר. "משרד הכלכלה והתעשייה נמצאת בעבודה משותפת על מנת לוודא שתהיה המשכיות בעבודה מול בריטניה ולישראל תהיה תשתית הסכמית ללא הפרעה. הבריטים הקימו מספר קבוצות עבודה, והחלו לדבר עם מדינות כדי לבדוק היכן תהיה המשכיות סחר על רקע היציאה המתוכננת מהאיחוד האירופי".

"ישראל היא אחת מבין ארבע המדינות הראשונות שבריטניה פנתה אליה לוודא כי יהיה הסכם והעבודה תימשך כרגיל. כרגע אין משהו חתום אבל עד ה-29 במארס יהיה. זה מה שאנחנו מוודאים שיקרה", אמר בכר. "בשנת 2017 הייצוא מישראל לבריטניה עמד על 5.17 מיליארד דולר, והשנה ראינו קצת ירידה אך בריטניה היא יעד הייצוא השלישי בגודלו של ישראל בעולם, והגדול מבחינת ישראל לאירופה".