כוננות ספיגה בתע"א: מבקר המדינה יפרסם דוח על ליקויים במינויי בכירים בחברה

האם תרבות המינויים בתעשייה האווירית חרגה מכללי המכרזים והמנהל התקין? שאלה זו תעמוד במרכז דוח מבקר המדינה שיפורסם במהלך 2019 - כך נודע ל"גלובס" • בזמן שהמבקר שוקד על הכנת הדוח, עולות תהיות גם לגבי הליכי המינויים של המשנה למנכ"ל ושל סמנכ"ל הרגולציה בחברה, שמתרחשים בימים אלה

מבקר המדינה יוסף שפירא / צילום: אוריה תדמור
מבקר המדינה יוסף שפירא / צילום: אוריה תדמור

התעשייה האווירית על הכוונת של משרד מבקר המדינה: דוח ביקורת שהשופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא עתיד לפרסם בשנה הקרובה, צפוי לכלול ממצאים מבדיקה שנציגיו עשו בחברה הממשלתית אודות ליקויים שנפלו במסגרת תהליכי מינוי של בעלי תפקידים בכירים בחברה.

הביקורת בנושא נמשכת מזה מספר חודשים, לאחר שבקיץ האחרון משרד מבקר המדינה אישר ל"גלובס" כי הוא מקיים בנושא בדיקה מקדמית בנושא - ובהתאם לתוצאותיה היא תועמק.

הבדיקה אכן העמיקה בסופו של דבר והפכה לביקורת. ממשרד מבקר המדינה נמסר ל"גלובס" כי החלק הביטחוני של דוח מבקר המדינה שיפורסם במהלך נובמבר 2019 - צפוי לכלול את הממצאים שהיא העלתה.

התעשייה האווירית כבר הסתבכה בעבר עם המבקר, ולא רק בכל הקשור למינוי בכירים. מבקר המדינה הפיץ לפני זמן רב טיוטה של ביקורת נרחבת אחרת שהוא ערך בתעשייה האווירית, שעוסקת בליקויים שנמצאו במה שהוגדר "ממשק היחסים שבין הנהלת התע"א לבין ועד העובדים". הטיוטה הועברה כבר לפני חודשים רבים לעיון ולתגובת בעלי תפקידים בחברה, שנמצאים במרכז הביקורת. עדיין לא ברור מתי הדוח בנושא יפורסם.

בזמן שמבקר המדינה שוקד על שני דוחות ביקורת שנוגעים לתקינות ההליכים השונים בתע"א, חברה שנמצאת בבעלות המדינה וחווה בתקופה זו שינויים נרחבים, גוברות התהיות אודות התקינות של הליכים למינוי של בעלי תפקידים בכירים נוספים בחברה גם בימים אלה.

מכרז עם תוצאה צפויה מראש

אחד המינויים המרכזיים שהתעשייה האווירית עשתה באחרונה ואושר לפני כשבוע וחצי בדירקטוריון שלה, הוא של סמנכ"ל הכספים, אייל יוניאן לתפקיד המשנה למנכ"ל. מדובר במינוי שלגביו נמתחה ביקורת חריפה בקרב בכירים בחברה. ההחלטה על המינוי התקבלה בעקבות כוונתו של יוניאן לעזוב לאחר שלא נבחר לפני כחצי שנה לתפקיד המנכ"ל, במקום יוסי וייס שפרש לגמלאות. מי שזכה בתפקיד המנכ"ל הוא האלוף (במיל') נמרוד שפר.

כפי ש"גלובס" דיווח בעבר, יוניאן התכוון לעזוב את התע"א, תוך בחינה של מספר הצעות שקיבל מהשוק הפרטי. יו"ר החברה, הראל לוקר והמנכ"ל שלה, שפר חיפשו דרך לפצות את יוניאן, באופן שישאיר אותו בשורות החברה והציעו לו את תפקיד המשנה למנכ"ל.

מדובר בתפקיד שאמור להוות מעין ראש מטה למנכ"ל שפר, תוך מתן התייחסות מערכתית לכלל פעילויות ותחומי העיסוק המגוונים של החברה. התע"א מסרה אז ל"גלובס" כי הליך המינוי יתבצע על פי כללי רשות החברות הממשלתיות.

באחרונה התע"א פרסמה מכרז לקראת איוש המשרה, וההליכים בנושא הסתיימו כאמור לפני כשבוע וחצי, עם הבאת אישור המינוי של יוניאן לתפקיד המשנה למנכ"ל לדירקטוריון. "ככה מתנהלת חצר ביזנטית ולא חברה ממשלתית. לבי עם אותם נאיביים שהגישו את מועמדותם לתפקיד", אמר גורם בתעשיות הביטחוניות. ביקורת אודות המהלך נשמעת גם מצד גורמים, חלקם בכירים, בתעשייה האווירית.

יוניאן, שימש בעבר בתפקיד מנכ"ל עיריית כפר סבא, בתע"א הוא נחשב לסמנכ"ל כספים מוערך. לפני יותר כשנתיים הוא לקח חלק מרכזי במו"מ עם ועד העובדים לקראת הבנות שאפשרו את החתימה על הסכם ההבראה בתע"א, במסגרתו קוצצה מצבת העובדים בכ-800 איש, ולטענת החברה הוביל עד כה לחיסכון של כ-2 מיליארד שקל בהוצאותיה.

דובר בשכר חודשי של 50 אלף ש'

כשהשאלות אודות תקינות הליכי המינוי של יוניאן למשנה המנכ"ל עדיין מהדהדות, גורמים בחברה מזהירים כי באופן דומה יקודם מינוי משמעותי אחר שצפוי בתע"א - במקום סמנכ"לית התקשורת היוצאת, אליענה פישלר שהודיעה באחרונה על סיום תפקידה.

במקום פישלר ימונה לתפקיד סגן סמנכ"ל לקשרי ממשל, קהילה ורגולציה - שיזכה גם למכלול סמכויות בתחום הדוברות והתקשורת. בעל התפקיד החדש, כך ניתן ללמוד ממכרז שתע"א פרסמה בימים האחרונים, יידרש לעמוד בשורה של קריטריונים שנקבעו, כמו "יכולת לעבוד בממשק עם גורמים בכירים ביותר בממשלה"; "יכולת הובלת תהליכים חוצי ארגון מול גורמי ממשל ורגולציה"; "הכרות והבנה מעמיקה של התנהלות, דרכי ותהליכי העבודה של הממשלה" ועוד.

המשרה שפישלר תפנה בקרוב מעוררת בשבועות האחרונים עניין רב בשוק התקשורת והמדיה, מדובר בתפקיד מאתגר ומתגמל. בניתוח שעשה בעבר "גלובס" על היקף השכר שמשולם לדוברים בחברות הממשלתיות, עלה כי מדובר על שכר חודשי של כמעט 50 אלף שקל.

עיתונאים רבים בהווה ובעבר, כמו גם אנשי יחסי ציבור ודוברים לוטשים עיניים למשרה הנחשקת, אך ב"בורסת השמות" בולט שמו של גילי מאי, שמזה מספר חודשים משמש בתפקיד העוזר האישי של היו"ר לוקר.

מאי הגיע לתע"א בעקבות היו"ר לוקר, ובין השניים קיימת היכרות מוקדמת. בעת שלוקר שימש בתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מאי שימש במשך כשנה וחצי בתפקיד ראש המטה שלו. 

מהתע"א נמסר בתגובה כי "דירקטוריון החברה אישר בשבוע שעבר את המלצת המנכ"ל, נמרוד שפר למנות את סמנכ"ל הכספים שלה בשש השנים האחרונות, אייל יוניאן למשנה למנכ"ל. יוניאן הוא מנהל מוכשר שהצליח בתפקידו בחברה, ולאחר מכרז פתוח ושקוף הוא נבחר בזכות, כמועמד המתאים ביותר לתפקיד המשנה למנכ"ל".

בהתייחס להליכים למינוי סגן סמנכ"ל לקשרי קהילה, ממשל ותקשורת נמסר כי "בעקבות היוועצות עם יועצים חיצוניים על מבנה מטה החברה, הליך שהחל כבר בספטמבר 2017, עלה הצורך בעיבוי יחידת התקשורת בחברה בהיבטים של ממשל, רגולציה וקהילה. בדרך כלל מנהל היחידה הוא בדרג של סמנכ"ל. עם זאת, מנכ"ל החברה החליט כי התפקיד המעובה יישאר בדרגת סגן סמנכ"ל. גם רשות החברות אישרה זאת, והמכרז שפורסם בנושא פתוח ושקוף, ומאפשר לכל מועמד או מועמדת ראויים להגיש את מועמדותם. לתפקיד ייבחר המתאים ביותר שיעמוד בתנאי המכרז - ויאושר בידי הדירקטוריון". 

מה עושה אבי ליכט בתע"א?

התעשייה האווירית מסרבת למסור פרטים אודות היקף ההתקשרות שלה עם עו"ד אבי ליכט, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שמלווה במהלך החודשים האחרונים את הנהלת החברה שמנסה לקדם את התכנית להנפקת מניות המיעוט שלה ולרה ארגון כללי.

בזמן כהונתו כמשנה ליועמ"ש, ליכט הסתייג ממינוי יאיר שמיר לתפקיד יו"ר תע"א, וזאת חרף תמיכת חברי הממשלה בו. מינויו של שמיר נפל בסופו של דבר, על רקע ניגודי העניינים שבהם היה נתון. מי שמונה במקומו הוא הראל לוקר, היו"ר הנוכחי של החברה.
ליכט מספק להנהלת החברה שירותים על תקן של יועץ חיצוני, וזאת על רקע היכרותו המעמיקה עם עבודת הממשלה ועם הגופים הרגולטוריים.

התקשרויות מצד תע"א עם יועצים חיצוניים, שבעבר כיהנו בתפקידים מרכזיים במגזר הציבורי או במגזר הביטחוני, כמו גם עם יוצאי צה"ל, היא תופעה ארוכת שנים שבעבר ספגה ביקורת נוקבת גם בדוחות שפרסם מבקר המדינה.
התעשייה האווירית מסרבת בתוקף להתייחס לסוגיית ההתקשרות שלה עם ליכט, וגם ליכט עצמו סירב היום לשוחח על הנושא עם "גלובס".

אור ירוק מנתניהו להנפקת תע"א

בתוך כך, במהלך הימים האחרונים הסיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו שמשמש מזה כחודש גם בתפקיד שר הביטחון, את ההתנגדות לקידום ההנפקה שמתכננת הנהלת התעשייה האווירית.
כפי שנחשף בעבר ב"גלובס", כשהיה שר הביטחון, אביגדור ליברמן הורה לרשות החברות הממשלתיות ולראשי תע"א להקפיא את המהלכים שקשורים להנפקה. ליברמן למעשה אימץ את עמדתו של הממונה על הביטחון במשרד הביטחון (המלמ"ב) ניר בן משה, שמתנגד למהלך מחשש לדליפת סודות מדינה במסגרת שיקוף פעילויותיה של החברה הביטחונית.
ההחלטה של נתניהו, שהתקבלה לבקשת ראשי תע"א, ספגה ביקורת נוקבת מצד גורמים בחברה ובשוק הביטחוני. "האם כששר מתחלף, שיקול הדעת של הדרג המקצועי כמו המלמ"ב משתנה?", תהה גורם שמעורה בתהליך. "מה נשתנה בנסיבות אלה מאז שנתניהו החליף את ליברמן?".
מי שצפויים להערים קשיים על התהליך הם עובדי החברה. בהודעה שהפיץ היום (ב') יו"ר ועד העובדים, יאיר כץ, לעובדי החברה, הוא התייחס לדיווחים על האור הירוק שנתן נתניהו לחידוש המהלכים להנפקת מניות מיעוט בחברה. "ברצוני להבהיר באופן נחרץ: ארגון העובדים אינו שותף למהלך, אינו מעודכן בו ולא ייתן את ידו להובלת מהלכים חד צדדיים", כתב כץ.
הוא הוסיף כי "בכל מקרה, עד כה לא נעשתה כל פניה מכל גורם לארגון העובדים כדי לקיים על הנושא מו"מ".