משרד התחבורה: "אנו מצפים מגפני לאשר מיידית את כל התקציבים לתחבורה הציבורית"

מחר יתקיים דיון נוסף בוועדת הכספים בנושא קיצוץ הסובסידיה לתחבורה הציבורית, ואם ההעברה לא תאושר גם הפעם - המשמעות תהיה פגיעה בשכר הנהגים וכתוצאה מכך גם ברמת השירות לנוסעים

תחבורה ציבורית / צילום: איל יצהר
תחבורה ציבורית / צילום: איל יצהר

משרד התחברה שיגר היום מכתב לחברות התחבורה הציבורית ובו הוא מודיע כי יאלץ "לקזז" כ-20% מגובה הסובסידיה החודשית לדצמבר, זאת בשל עיכוב באישור העברה תקציבית בוועדת הכספים של הכנסת. כך נודע ל"גלובס".

ההצבעה בוועדת הכספים על ההעברה למשרד התחבורה בסך של 1.3 מיליארד שקל נדחתה מספר פעמים במשך החודש האחרון כל פעם תחת נימוק אחר. ההעברה כוללת תשלומים לספקים של חברות ממשלתיות כמו נת"ע שמבצעת את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, תשלומים לרכבת ישראל בגין הזמנת הקרונות החדשים וכן סובסידיה לחברות התחבורה הציבוריות הפרטיות - כסף שאמור לשמש אותן בין היתר לתשלומי שכר לנהגי אוטובוסים.

מחר יתקיים דיון נוסף בוועדת הכספים בנושא זה, כאשר אם ההעברה לא תאושר גם הפעם - המשמעות תהיה פגיעה הכרחית בשכר הנהגים וכתוצאה מכך גם ברמת השירות לנוסעים בתחבורה הציבורית. בנוסף, כתוצאה מהדחיות המרובות לחלק מהקבלנים שעובדים עם חברות ממשלתיות במיזמי התחבורה כבר מעוכבים תשלומים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים - מדובר בפגיעה במוסר התשלומים של המדינה.

על פי גורמים ממשלתיים שונים סאגה זו בוועדת הכספים נמשכת כבר חודש, כאשר הנימוק לדחייה בפעם שעברה היה קשור לחובת רכש גומלין בפרויקטי תחבורה בהם מתעדת המדינה להשקיע. "חברי כנסת מהאופוזיציה והקואליציה הביעו התנגדות להעברה תקציבית בסך 1.3 מיליארד שקל עד לבירור סוגיית רכש הגומלין והוחלט על דחיית קיומה עד לקיום הדיון לעניין רכש הגומלין", נכתב בהודעת ועדת הכספים.

ואולם, על פי גורמים שונים בענף, מדובר בהתנגדות עיקשת של יו"ר הוועדה גפני מיהדות התורה לביצוע עבודות הרכבת הקלה בגוש דן בשבת. מטעמו של ח"כ גפני נמסר כי אין קשר לעבודות בשבת.

בשבוע שעבר פנה מנכ"ל פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות יער אמיר ליו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני ובו כתב כי "אי העברת הסובסידיה במועד הקרוב תביא לכך שחבורת התחבורה הציבורית לא תקבלנה תשלום על הפעלה ולא יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהן לתשלומי משכורות לנהגים".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "אין ולא יהיה שום קיצוץ בשירותי התחבורה הציבורית בחודש דצמבר. אנו מצפים מיו״ר ועדת הכספים של הכנסת לאשר מיידית את כל התקציבים הדרושים לתחבורה הציבורית כדי שניתן יהיה להמשיך ולשלם במועד הרגיל את החשבונות לחברות האוטובוסים".