שרת המשפטים שקד שמה ברקס ליוזמת רשם השכירויות

הצעת החוק של חברי הכנסת רועי פולקמן להקים מאגר מידע לריכוז עסקאות השכירות בישראל לא עברה היום את המשוכה של ועדת השרים לענייני חקיקה

איילת שקד
איילת שקד

רשם שכירויות בישראל? הדרך לשם עוד ארוכה. הצעת חוק שנדונה היום (א') בוועדת השרים לענייני חקיקה ושביקשה להקים 'רשם שכירויות' שיעמיד בפני הציבור מאגר מידע עצום על כל עסקאות השכירות בישראל, לא עברה את הוועדה. לדברי יוזם הצעת החוק, ח"כ רועי פולקמן, מי שהדפה את היוזמה היא שרת המשפטים, איילת שקד.

לפי הצעת החוק ששמה 'חוק שכירות הוגנת', ושהונחה היום בתיאום בין שרי האוצר והמשפטים ימונה "אדם הכשיר להתמנות לשופט בית משפט השלום, לרשם לענייני שכירות דירות למגורים". לפי ההצעה "משכיר יעביר לרשם בתוך חודש מיום כריתה, הארכה, או חידוש חוזה שכירות למגורים למשך שנה ומעלה פרטים אלה, כפי שהם מופיעים בחוזה השכירות: כתובת הדירה המוזכרת, סכום דמי השכירות ושטח הדירה". לפי ההצעה הרשם ינהל מרשם לענייני דירות למגורים שיועמד לעיני הציבור, זאת ללא ציון שמות השוכר והמשכיר. כן נכתב בהצעת החוק כי "משכיר יצרף לחוזה השכירות העתק מחוזי השכירות שכרת עם שוכרים קודמים ב-12 החודשים שקדמו לתחילת תקופת השכירות החדשה לפחות, ובהם פירוט דמי השכירות ששילמו אותם שוכרים".

בדברי ההסבר שצורפו להצעת החוק, שהוגשה גם על ידי חברי הכנסת מירב בן ארי, יעקב אשר, יוליה מלינובסקי ואיציק שמולי נכתב בין היתר כי :"בשוק השכירות, נדרש לצמצם את חוסר היציבות, ולהקים רשם שכירויות שיהיה אחראי לרישום, סידור ופרסום כל חוזי השכירות שמועברים אליו במסגרת החוק, בו יוצגו לציבור מדדי שכירות לאזור המגורים בו שוקלים להתגורר בשכירות. תפקידו יהיה לאסוף מידע על חוזי שכירות וליצור לראשונה מסד נתונים על שוק השכירות שאינו קיים נכון להיום.

באופן זה יוכלו הן שוכרים והן משכירים להכיר טוב יותר את השוק בו הם נמצאים באופן שיוכל לסייע להם לקבל החלטות מושכלות על בסיס מסד נתונים, להגדיל את התחרות, לשכלל את השוק ולטייב את כוח המיקוח של הצדדים" דברי ההסבר.

אלא שכאמור נכון לעכשיו הצעת החוק לא תתקדם, וזאת לאור עמדתה של השרה שקד. פולקמן מסר ל'גלובס' כי "חבל ששרת המשפטים איילת שקד בוחרת להתעלם משני מיליון שוכרים. ההצעה שהבאתי היום לשולחן מדברת בשפה של חופש מידע, של שקיפות ולא התערבות בוטה בשוק. ממה מפחדים אותם יועצים שלוחשים באוזנה? דווקא פה, תכליתו של החוק הוא הנגשת המידע לציבור ושיפור שוק השכירות לטובת השוכרים ובעלי הדירות. מידע חשוף אינו התערבות ישירה של הממשלה אלא כלי המאפשר לציבור לקבל החלטות חכמות יותר, לגשת למשא ומתן אחד עם השני, מקדם שיתוף כלים ומידע. לצערי במחנה הלאומי שכחו מה זו כלכלה חברתית, וכמו בתחומים אחרים, מפלגת 'כולנו' היא זו שרואה לנגד עיניה את השכבות החלשות ומעמד הביניים ודואגת לסייע להם". עם זאת מסר פולקמן כי הוא נחוש להמשיך ולקדם את המהלך. "עוד לא נאמרה המילה האחרונה, וכבר בשבועיים הקרובים תובא הצעת החוק לדיון מחדש" מסר פולקמן.

יצוין כי לפני כשנתיים ניסה פולקמן לקדם מהלך דומה, כחלק מחוק מס דירה שלישית, אלא שהניסיון אז לא צלח.

מאיילת שקד טרם נמסרה תגובה.