הפגישה עם רונאל פישר שפרחה מזיכרונו של אלון חסן, איכוני הטלפון ואישור היציאה מהבית

לפני כחודשיים העיד אלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, כי אחרי שעו"ד רונאל פישר הציע לו שיסגור את התיקים נגדו בתמורה לשוחד, הוא הקליט את כל פגישותיהם ומסר את כל ההקלטות למשטרה • סנגורי פישר טוענים כי חסן הסתיר קיום פגישה נוספת בין השניים, שממנה עולה כי דווקא חסן הוא שיזם את הצעת השוחד • חסן הכחיש את קיום הפגישה, אך איכוני הנייד שלו מוכיחים אחרת

אלון חסן ורונאל פישר / צילום: רפי קוץ
אלון חסן ורונאל פישר / צילום: רפי קוץ

התיעוד המצולם של הפגישות שקיימו עו"ד רונאל פישר ואלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד והעד המרכזי במשפטו של פישר, התפרסם כבר לפני מספר שנים, ופרסומו עורר סערה גדולה. חסן תיעד את פישר במספר הזדמנויות, שבהן נראה ונשמע פישר כמי שמציע לו לכאורה לפעול לסגירת התיקים המתנהלים נגדו על-ידי תשלום שוחד בסך של 150 אלף דולר לחוקרי המשטרה הרלוונטיים.

פישר מואשם בלקיחת שוחד בתמורה לסגירת חקירות משטרתיות ו/או מסירת מידע על חקירות לנחקרים. ברור לחלוטין כי ההקלטות של פגישות פישר-חסן הן "ראיות הזהב" בתיק פישר. לכל הפחות מדובר בראיות המשמעותיות ביותר שיש לפרקליטות המדינה בנוגע לאישום המרכזי בתיק ולעניין דפוס פעולתו של פישר, המואשם בהתנהלות דומה גם עם לקוחות נוספים שלו.

אלא שכעת מתברר כי בין פישר לבין חסן התקיימה ככל הנראה פגישה נוספת, שעליה לא דיווח חסן, ושתיעודה לא הועבר למשטרה ולא נצפה מעולם. דוח המפרט את איכוני הטלפון הנייד של חסן בתקופה הרלוונטית מראה כי יו"ר הוועד לשעבר שהה בבניין שבו שוכן משרדו של פישר בתאריך שלא דווח למשטרה.

לטענת צוות ההגנה של פישר, חסן לא סיפר על קיום הפגישה האמורה ולא מסר את התיעוד שלה לחוקרי מח"ש, מכיוון שמדובר בפגישה שלא מתיישבת עם גרסתו לאירועים. לטענתם, בפגישה זו חסן הוא שהעלה בפני פישר את הרעיון כי ישלם באמצעות עורך הדין המפורסם שוחד לשוטרים בתמורה לסגירת התיק נגדו. לטענת ההגנה, פישר הסכים לכך כי ראה בכך הזדמנות לגבות מחסן את שכר-טרחתו שטרם שולם. חסן מכחיש זאת מכל וכל.

הגרסאות והשאלות
 הגרסאות והשאלות

שתי פגישות מדווחות

הכרוניקה של הפגישות בין חסן לפישר עלתה בבית המשפט לפני כחודש וחצי, בעת חקירתו הנגדית של חסן על-ידי סנגוריו של פישר, עורכי הדין עמית בר ואלי פרי. לגרסתו של חסן, ב-8 או ב-9 ביוני 2014 הוא נפגש עם פישר והבין כי הלה מנסה לסחוט אותו. מיד לאחר מכן הוא פנה לעו"ד בני כץ, שייעץ לו להקליט את כל הפגישות הבאות עם פישר. "אחרי הפגישה עם בני כץ, שהנחה אותך להקליט את כל הפגישות - הכול היה מוקלט?", שאל עו"ד בר, ונענה על-ידי חסן: "כן... לאחר השיחה עם בני הפגישות (עם פישר, מ' ב') היו מתועדות".

לדברי חסן, הפגישה הבאה בינו לבין פישר נערכה ב-15 ביוני 2014. באותו היום פנו עו"ד כץ וחסן לחוקרי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) וסיפרו להם על מעלליו של פישר, כשהם מצוידים בהקלטה של הפגישה שערך חסן עם פישר באותו יום. בהמשך, וכשבאמתחתו מזוודה עמוסת מזומנים, שלחו חוקרי מח"ש את חסן לפגוש את פישר ולהעביר לו את הכסף שהתבקש על-ידו בתמורה לסגירת התיקים. חוקרי מח"ש תיעדו את מסירת המזוודה לפישר ומיהרו לעצור את עורך הדין המוכר.

לטענת צוות ההגנה, ב-11 ביוני 2014 התקיימה פגישה נוספת בין חסן לפישר. כלומר, פגישה זו התקיימה בין הפגישה שבה הבין חסן, לטענתו, כי פישר מנסה לסחוט ופנייתו לעו"ד כץ, לבין הפגישה שהתקיימה ב-15 ביוני, שהיא לטענת חסן הפגישה הראשונה שערך עם פישר לאחר פנייתו לעו"ד כץ ולכן גם הראשונה להיות מתועדת.

מדוח האיכונים למכשיר הטלפון הסלולרי של חסן, שנחשף בשבוע שעבר, עולה כי בניגוד לדבריו, הוא נפגש ככל הנראה עם פישר גם ב-11 ביוני 2014, פעם אחת נוספת לפני שפנה למח"ש.

לקראת תחילת שלב ההוכחות במשפט, פרקליטות המדינה מסרה לצוות ההגנה של פישר את ההקלטות שסיפק להן בזמנו חסן. תיעוד של הפגישה האמורה לא נמסר.

"אני רוצה לעשות סדר בראש"

במהלך עדותו וכפי שעולה גם מהמזכרים של חוקרי מח"ש שנכתבו בזמן אמת, חסן טען כי הפגישה היחידה שערך עם פישר לאחר הפגישה שבה הבין כי האחרון מנסה לכאורה לסחוט אותו, הייתה הפגישה שנערכה ב-15 ביוני 2014, מספר שעות לפני שנפגש עם חוקרי מח"ש בחניון של ה"סינמה סיטי" כדי לדווח על מעלליו של פישר.

במהלך החקירה הנגדית ביקש ביקש בא-כוחו של פישר, עו"ד בר, להתעכב על מה שלטענת חסן היה התיעוד הראשון של פגישותיו עם פישר - הפגישה שנערכה ב-15 ביוני 2014. עו"ד בר טען כי מתוכנה של פגישה זו ניתן להבין כי השניים כבר דיברו באופן ספציפי על סגירת התיקים נגד חסן. זאת, למרות שחסן דיווח כי בפגישתם ב-8/9 ביוני הוא רק נתן "אור ירוק" לחסן לרעיון סגירת התיקים, אך לא דיבר על חקירה ספציפית.

עו"ד בר ציין כי בפגישת ה-15 ביוני דיברו חסן ופישר על אחת החקירות בעניינו של חסן, שכונתה בפיהם "עניין הבוררות", וביחס אליה אמר חסן בהקלטה: 'אני רוצה לעשות סדר בראש'". עו"ד בר פנה לחסן בהקשר זה: "יש בעיה. שאלו אותך במח"ש וכאן בחקירה הראשית, 'מה היה בפגישה הראשונה שלך עם פישר (8/9 ביוני - מ' ב') שבה (הוא) הציע לסגור את התיק', ואתה אמרת שנתת לו אור ירוק למזער נזקים. לא אמרת שדיברת אתו על עניין 'הבוררות'". 

חסן השיב: "אין הקלטה שהסתרתי. אני אומר בוודאות שלא הייתה שום פגישה שלי עם פישר שלא הקלטתי אחרי שישבתי עם בני (עו"ד כץ, מ' ב') והוא הנחה אותי להקליט".

עו"ד בר הקשה: "איך אפשר 'לעשות סדר' בעניין שלא דיברו אתך עליו עד אז? או שאתה מעלים מאיתנו הקלטה - או שכל מה שסיפרת על הפגישה לא נכון".

בתגובה השיב חסן כי ייתכן שעל עניין הבוררות שוחח עמו פישר כבר בפגישת ה-8/9 ביוני שערך עמו לפני שהחל לתעד את כל הפגישות - אותה פגישה שבעקבותיה פנה לעו"ד כץ.

אישור מהמשטרה לצאת מהבית

במועד שבו התקיימה ככל הנראה הפגישה הנוספת בין חסן לפישר, 11 ביוני 2014, שהה חסן במעצר-בית בשל החקירות שנוהלו בעניינו (שתיים מתוך ארבע חקירותיו של חסן הבשילו לכדי כתב אישום, שממנו זוכה חסן זיכוי מהדהד בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע. ערעור חלקי של המדינה על זיכויו של חסן תלוי ועומד בימים אלה בפני בית המשפט העליון). כבר בחקירתו הנגדית ניסה צוות ההגנה של עו"ד פישר לרענן את זיכרונו של חסן ולהראות לו שפגישה נוספת אכן התקיימה ב-11 ביוני 2014, למרות מעצר-הבית שבו שהה.

ההגנה הציגה לחסן בחקירתו הנגדית פנייה של עורכת דין ממשרדו של פישר למשטרת ישראל מ-11 ביוני יום, שבו היא מבקשת לאשר לחסן "יציאה מהבית לצורך היוועצות עם עורכי דין". במסגרת הפנייה נכתב: "נקדים תודה לקבלת הסכמתכם שמר חסן יתייצב במשרדנו, ברחוב בן-גוריון 1, מגדל ב.ס.ר 2, בני-ברק, היום (11.6.2014) בשעה 15:00, לצורך מתן ייעוץ משפטי בנושאים השונים בהם משרדנו מייצג את מר חסן. לצורך כך, הואיל ומר חסן מגיע משדוד, נבקש כי תתירו לו לצאת את ביו בשעה 14:00 ולשוב לביתו עד השעה 17:30". בתחתית אותו מכתב מופיע בכתב-יד האישור שניתן על-ידי המשטרה לקיום הפגישה, עוד באותו יום.

כשהציג עו"ד בר לחסן את המכתב המדובר, השיב חסן: "יכול להיות שיש מכתב, אבל לא הייתה פגישה (עם פישר, מ' ב'). חד-משמעית, הקלטתי את כל הפגישות אחרי (שנפגשתי, מ' ב') עם בני כץ... זה לא מעיד על כלום. היו הרבה פעמים שקבעו איתי וביטלו. אני אומר לך בוודאות שהמסמך הזה לא מעיד על כלום... להגיד שלא הקלטתי (את הפגישה ב-11 ביוני, מ' ב') או שהקלטתי והסתרת, זה מוגזם".

ההגנה דורשת: איכוני טלפון

בהמשך להתעקשותו של חסן כי לא יכול להיות שהתקיימה פגישה בינו לבין פישר שלא תועדה, ביקשו סנגוריו של פישר לקבל לידם את איכוני הטלפון הנייד של חסן, לאחר שהוא בעצמו זרק זאת לחלל האוויר כאפשרות. הפרקליטות התנגדה לכך, אך שופט המחוזי בירושלים, משה סובל, לא קיבל את עמדתה והורה להעביר את איכוני הטלפון הנייד של חסן לעיונו של צוות ההגנה.

בשבוע שעבר קיבל לידו צוות ההגנה את דוח האיכונים לטלפון של חסן ומיהר לעדכן בכך את בית המשפט. האיכונים חושפים כי ב-11 ביוני 2014 שהה חסן בשעה 14:13 בביתו שבאשדוד, אך שכבר מהשעה 15:39 הוא שהה במגדלי ב.ס.ר - שם ממוקמים משרדיו של פישר - וכן בשעה 16:04 אחר-הצהריים. כלומר, הוא שהה במגדלים שבו היו ממוקמים משרדיו של פישר כחצי שעה לפחות. בשעה 16:51 אוכן הטלפון של חסן באזור לה גווארדיה, ובשעה 19:05 הוא כבר שהה בחזרה באשדוד.

ההגנה תחקור את חסן שוב?

חשיפת האיכונים נדמית להיות ראיה משמעותית בתיק, מאחר שהיא מוכיחה לכאורה כי נערכה פגישה בין פישר לחסן שעליה האחרון לא דיווח למשטרה; אולם ייתכן כי השפעתה מבחינה אופרטיבית בכל זאת לא תהיה גדולה.

מצד אחד, עולה כי חסן קיים ככל הנראה עם פישר פגישה נוספת, והכחיש את קיומה. עובדה זו כשלעצמה מעלה ספק באשר לאמינות גרסתו הכוללת של חסן בעדותו, ויכולה לפגום במשקל שייחס לה השופט סובל בהכרעת הדין.

מצד שני, בשלב זה אין כל ידיעה לגבי תוכן הפגישה הנוספת, וטענות ההגנה, כאילו מפגישה זו עולה כי חסן הוא שיזם את הצעת השוחד, לא נתמכות בראיות כלשהן. מול טענות ההגנה שאינן נתמכות בראיה כלשהי, ניצבות הקלטות של פישר המציגות תמונה יחסית ברורה, ממנה יהיה קשה לו לחמוק. 

בהמשך לכך עולות שאלות נוספות - מה גרם לחסן להכחיש את קיומה של הפגישה, אם אכן זו התקיימה? האם הפגישה תועדה? אם הפגישה לא תועדה - האם זה נעשה בכוונת מכוון של חסן שלא רצה שייוודע תוכן השיחה? ואם היא תועדה - לאן נעלם התיעוד?; ועוד.

מה האפשרויות של צוות ההגנה של פישר כעת? הם יכולים להגיש לבית המשפט בקשה לחקור שוב את חסן ולנסות לעמת אותו עם הממצאים החדשים, אולם לא בטוח שכדאי להם לעשות כן. עדותו של חסן, בכללותה, לא עשתה שירות טוב לגרסת ההגנה. חסן העיד באופן רהוט, דיבורו היה סוחף, וניכר כי הוא ידע לנצל היטב את הבמה שניתנה לו בזמן עדותו על-מנת להעביר את מסריו וגרסתו. ייתכן כי מתן הזדמנות לחסן "לתקן" את עדותו דווקא תשרת את הפרקליטות ולא את פישר.

חסן: "טענת פישר - אומללה" 

אלון חסן מסר בתגובה: "אני לא ראיתי את האיכונים של הפגישות שהיו לי עם פישר, ולא ידוע לי מה הם הממצאים. אני עומד על כך בתוקף שכל הפגישות שלי עם פישר אחרי הפגישה אצל עו"ד כץ הוקלטו, ולא הייתה שום סלקציה והבחנה בין ההקלטות. אני בטוח שאחרי שאראה את האיכונים, אעשה סדר בדברים.

"הרעיון להביא איכונים היה שלי, כך שלא יעלה על הדעת שאני אשקר. הטענה של פישר שבתאריך זה אני זה שהצעתי לו לשחד קציני משטרה, היא טענה אומללה. בהקלטות שבהן פישר הוקלט, אני אומר לו בכמה הזדמנויות את הדברים הבאים: 'אני מטומטם כשבזמנו הצעת לי לסגור את התיקים, אני לא הקשבתי לך', ופישר אישר את הדברים. בהזדמנות נוספת אני אומר לו: 'אפשר לשלם ולסגור את הכול כמו אז?', והוא השיב בשלילה. הצעות אלה לא היו רק אליי, אלא גם לאחרים שאין לי שום קשר אליהם ומעולם לא דיברתי או ראיתי אותם.

"בזמן שהייתי עצור, ופישר הכין את רעייתי לחקירה שאליה הוזמנה, הוא אמר לה את הדברים הבאים: 'אם אלון היה שומע לי, לא היינו מגיעים למצב הזה, ואני מאוד מקווה שישמע לי כשיצא החוצה'. אז לבוא היום ו'להיתפס' על פגישה שהייתה ב-11.6 או לא, זה לא לעניין".

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "מטבע הדברים, משלא השמענו התייחסות בפני בית המשפט, לא נוכל להתייחס במסגרת שאילתה עיתונאית". 

רקע: המזימה שרקחו מלכה ופישר והמלכודת של חסן

רונאל פישר מואשם כי קשר קשר עם קצין המשטרה לשעבר, ערן מלכה, במסגרתו העביר האחרון לעורך הדין המוכר, שלא כדין, באמצעות ערוץ תקשורת סודי שקיימו ביניהם, מידע מחקירות סמויות וגלויות אודות לקוחות ומכרים של פישר. מידע זה הועבר בחלקו - לפי האישום - לצדדים שלישיים בעבור תשלום, בו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו המשפטיים של פישר.

לפי כתב האישום, בתחילת שנת 2014 הדליף מלכה, שהיה קצין משטרה בלהב 433, לפישר כי מתנהלת חקירה סמויה נגד אלון חסן. בהמשך לכך, נטען, פישר זימן את חסן לפגישה במשרדו והציע לו שבתמורה לסכום כסף מסוים, הוא ידאג שהחקירה אודותיו לא תבשיל.

לאורך כל שהותו של חסן במעצר, כפי שעולה מכתב האישום, החליפו ביניהם ע', מזכירתו של פישר, ומלכה תכתובות וואטסאפ בנוגע לחקירתו והארכת מעצרו של חסן. עוד נטען בכתב האישום כי לאחר ששוחרר חסן מהמעצר, נפגש עמו פישר פעם נוספת והתרה בפניו כי לו היה נעתר להצעתו - היה נמנע מעצרו. פישר אמר לחסן כי עתיד להיות מוגש נגדו כתב אישום, וקיבל את אישורו של חסן לפעול במטרה "למזער נזקים". שבועיים לאחר מכן הציע פישר לחסן כי האחרון יעביר לו סכום של 150 אלף דולר, ובתמורה הוא ידאג לכך ששתיים מתוך הפרשות לגביהן נחקר, "פרשת מישוק" ו"פרשת הבוררות", ייגנזו מבלי שהוא יועמד בגינן לדין.

מה שפישר לא ידע הוא כי באותו היום נפגש חסן בשעת לילה מאוחרת עם חוקרי צוות חשיפה של המחלקה לחקירות שוטרים. חסן סיפר להם על השתלשלות העניינים ותודרך על-ידם להמשיך ולהתנהל מול פישר "כרגיל".

בחלוף 10 ימים, וכשבין לבין ממשיכים מלכה, פישר וע' להתכתב ביניהם בנוגע לחסן והתשלום שהם מקווים שיעביר, הגיע חסן לפגישה עם פישר בבית קפה באשדוד. באמתחתו של חסן היה תיק שמסרו לו חוקרי מח"ש. התיק הכיל שטרות על סך של 100 אלף שקל, אך נחזה להכיל 150 אלף דולר, כפי שביקש פישר מחסן. חסן מסר לפישר את התיק, וכל אחד מהם הלך לדרכו. זמן קצר לאחר מכן נלכד פישר על-ידי מח"ש.

ערן מלכה, שהפך לעד מדינה בפרשה, הודה במסגרת הסדר טיעון בחלק מעובדות כתב האישום, ונשלח ל-8 שנות מאסר. 

*** חזקת החפות: רונאל פישר לא הורשע בכל עבירה במסגרת המשפט המתנהל בעניינו. המשפט הפלילי מצוי בשלב ההוכחות, ובמסגרת זו נשמעים עדי התביעה תוך ניסיון של המדינה לבסס את האישומים. בשלב הבא תינתן לפישר האפשרות להציג את עדי ההגנה ואת טענותיו. במהלך המשפט טוען פישר לחפותו, וכל עוד הוא לא הורשע, הוא זכאי ליהנות מחזקת החפות.