הביון הבריטי סימן את רומן אברמוביץ' ועוד 5 אוליגרכים כמטרות

עפ"י דיווחים ב"דיילי מייל" הבריטי, אברמוביץ' הוא אחד מ-6 רוסים עשירים בחוג הפנימי של פוטין, שלהם מבקש הביון הבריטי לגרום קשיים ותסכול בעקבות המתקפה בגז העצבים על המרגל הרוסי לשעבר סקריפל • הצעד הבא יהיה לשכנע את בנות-בריתה של בריטניה להצטרף למהלכים על רקע החמרת המתח בין הקרמלין ומדינות המערב

רומאן אברמוביץ' / צילום: רויטרס
רומאן אברמוביץ' / צילום: רויטרס

רומן אברמוביץ' נמנה עם קבוצת אוליגרכים רוסים בעלי קשרים לוולדימיר פוטין שסומנו כיעד של הביון הבריטי, על פי דיווחים ב"דיילי מייל" הבריטי.

אברמוביץ', הבעלים של מועדון הכדורגל הבריטי צ'לסי, הוא אחד משישה רוסים עשירים ב"חוג הפנימי" של פוטין, שלהם מבקש הביון הבריטי לגרום קשיים ותסכול בעקבות המתקפה בגז העצבים על המרגל הרוסי לשעבר סקריפל בחודש מארס. על פי דיווחים בעיתונות הבריטית, מבקשות סוכנויות ביון לצמצם את יכולתם של האוליגרכים לנסוע ברחבי העולם ולנהל את האימפריות שלהם, וזאת באמצעות הטלת מגבלות נסיעה ובדיקת נכסיהם הפיננסיים והנדל"ניים.

על פי ההערכה, גובשה תוכנית זו והוגשה לראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי. הצעד הבא יהיה לשכנע את בנות-בריתה של בריטניה באירופה ובאמריקה הצפונית להצטרף למהלכים אלה, על רקע החמרת המתח בין הקרמלין ומדינות המערב. מקור ביטחוני בממשלת בריטניה אמר לטלגרף: "מטרת המהלכים שבכוונתנו לנקוט היא להגביל את כושר התמרון והיכולת שלהם לנסוע ולפעול בחופשיות בבריטניה, אירופה ומקומות אחרים. אנו מאמינים שהם מעורבים בביצוע פקודות הקרמלין במגוון שלם של חזיתות, כולל שימוש בעוצמתם הפיננסית למען המדינה הרוסית. רומן אברמוביץ' נמצא ברשימה מכיוון שהוא נחשב לתומך הפיננסי הגדול ביותר של מר פוטין". דוברו של אברמוביץ' סירב להגיב.

המקור הוסיף כי הפיכת אנשי העסקים ליעד היא פעולת תגמול ישירה בגין המתקפה בסליסבורי. אין שום טענה כי מי מהאוליגרכים היה מעורב במתקפת גז העצבים.

במארס סירבה בריטניה להתיר לאברמוביץ' לשוב לשטחה לאחר ביקור במולדתו עד שהוא יחדש את הוויזה שלו - זה נראה כמהלך בריטי שנועד לתסכל את הבעלים של מועדון צ'לסי על רקע המתח עם הקרמלין.

הרשימה כוללת גם את אולג דריפסקה, שידוע כבעל קשרים עם פוליטיקאים בריטים, ושהגיע ב-2017 לכותרות כשהתגלה שיש לו קשרים עם פול מנפורט, היו"ר לשעבר של קמפיין הבחירות של הנשיא דונלד טראמפ. דריפסקה צורף לרשימה בשל קשריו לכאורה עם כוחות הביטחון של רוסיה. פקיד בממשלת בריטניה אמר לטלגרף שדריפסקה נחשב ליעד בעל עדיפות מכיוון שהוא מספק כספים לקרמלין.

המיליארדר אלישר אוסמנוב, לשעבר בעל אחזקה בקבוצת הכדורגל הבריטית ארסנל, נמצא גם הוא ברשימת המעקב. אוסמנוב, שהיה מעורב בעלייתה של ענקית הגז גזפרום, הואשם בשחיתות - שאותה הוא מכחיש בתוקף - ונחשב לידיד קרוב של פוטין.

הרשימה כוללת גם את שותף הג'ודו לשעבר של פוטין, הטייקון ארקדי רוטנברג, ואחיו הצעיר, בוריס. ארקדי מחזיק בבית פאר במחוז סארי בבריטניה, וכן בבית בלונדון. האיחוד האירופי הטיל סנקציות עליו ועל אחיו הצעיר בגין סיפוח חצי האי קרים בידי רוסיה.

האדם השישי ברשימה הוא איל האנרגיה איגור סצ'ין, שכיהן בעבר כמזכירו של פוטין. סצ'ין, מרגל סובייטי לשעבר, זוכה לכינוי "דארת' ויידר" באמצעי התקשורת הרוסיים מכיוון שהוא נחשב לאחד האנשים העוצמתיים ביותר במדינה.