מעדותו של יו"ר הפד ועד לברקזיט: 5 אירועים שיניעו את השווקים השבוע

מהם התרחישים לקראת ההצבעה של הפרלמנט הבריטי על תוכנית הברקזיט של תרזה מיי • מה יקרה למחיר הנפט לאחר ההסכמות שהושגו בפסגה בווינה • על איזו ריבית יכריז בפעם האחרונה השנה הבנק המרכזי האירופי • מה יאמר יו"ר הפד בעדותו על המדיניות המוניטרית • ובישראל, האם חברות הנדל"ן האמריקאיות ימשיכו ליפול? • תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

ירידות בבורסה / צילום: רויטרס
ירידות בבורסה / צילום: רויטרס

שבוע המסחר בשוקי העולם ייפתח היום (ב') על רקע הדרמה שנרשמה בסוף השבוע האחרון בוול סטריט, כשמדדי המניות סיכמו את השבוע הגרוע ביותר שנרשם מאז מארס האחרון.

מדד הנאסד"ק צנח ב-3.1% ביום שישי ורשם נפילה שבועית של כ-5%, מדד S&P 500 השלים נפילה של 4.6% בשבוע החולף ומדד דאו ג'ונס רשם נפילה בשיעור זהה. בכך מחקו הדאו ג'ונס וה-S&P 500 את כל העליות שנרשמו מתחילת השנה.

הנה כמה מהאירועים הבולטים שצפויים לתת את הטון בשווקים השבוע.

1. הצבעה על הברקזיט: בדרך למשאל עם?

ביום שלישי השבוע הפרלמנט הבריטי יצביע על תוכנית הברקזיט של ראשת הממשלה, תרזה מיי. מיי עשויה להיתקל בקושי להעביר את ההסכם בפרלמנט עם לפחות 85 מתנגדים מתוך מפלגתה השמרנית, ועם אופוזיציה שמבטיחה לטרפד את ההסכם. הפסד משמעותי עלול להביא בחירות מוקדמות או למשאל עם חדש. 

"הציפיות הן שההסכם לא יאושר בפרלמנט השבוע", כתב יונתן כץ, לידר שוקי הון, בסקירתו השבועית. "עדיין בהחלט קיימת חשיבות לתוצאות ההצבעה. במידה וההסכם של תרזה מיי יאושר - הלירה שטרלינג צפויה להתחזק בשל אופטימיות גוברת של הסקטור העסקי; צפוי שיפור בפעילות הכלכלית, בפרט בהשקעות של הסקטור העסקי; וקיימת ציפייה שהבנק המרכזי יעלה את הריבית בשנת 2019".

אם ההסכם לא יאושר, כותב כץ כי "הלירה שטרלינג צפויה להיחלש; צפויה פגיעה בהשקעות של הסקטור העסקי בשל החשש מהטלת מכסים וקשיים בסחר עם אירופה; לפי הבנק המרכזי הבריטי צפויה ירידה של 8% בתוצר, עלייה באבטלה וירידה של 30% במחירי הדיור".

נזכיר כי בשבוע שעבר היועצים המשפטיים של האיחוד האירופי הבהירו כי בריטניה יכולה לבצע החלטה באופן חד צדד ולהישאר באיחוד האירופי. 

2. הריבית באירופה: דראגי יאותת לשוק

ביום חמישי הקרוב, הבנק המרכזי של אירופה (ECB) יכריז בפעם האחרונה השנה על גובה הריבית.

בהראל פיננסים מציינים כי למרות נתוני המאקרו החלשים, נראה כי הבנק המרכזי לא יסטה מתכניתו לסיים את הרכישות בסוף השנה.

עם זאת, בהראל צופים כי הבנק המרכזי יעדכן תחזיות כלפי מטה, "מה שמרחיק עוד יותר את מועד העלאת הריבית ואולי יגרום לבנק להודיע שבמקרה שההאטה תתבסס הוא לא יהסס לתמוך בכלכלה".

3. מחיר הנפט - אחרי ההסכמה לקצץ הפקה

המדינות החברות בקרטל יצואניות הנפט, אופ"ק, הודיעו בסוף השבוע האחרון לאחר מפגש פסגה בווינה כי יקצצו את קצב הפקת הנפט ב-800 אלף חביות ביום החל בינואר הקרוב. בתוך כך, עשר המדינות השותפות של הארגון התחייבו לקצץ 400 אלף חביות ביום. בכך, היקף הקיצוץ היומי של הפקת חביות נפט עומד על 1.2 מיליון חביות.

על רקע ההסכמה, מחיר הנפט טיפס ב-1.2% ביום המסחר האחרון ונסחר כעת מעל ל-52 דולרים לחבית.

אנליסטים צופים כי המהלך יצליח בטווח הקצר. "זוהי ירידה משמעותית באספקה בדרך הארוכה למניעת הצטברות של מלאי גולמי ב -2019", כתבו האנליסטים של רבובנק. עם זאת, נוכח עלייתה של תעשיית פצלי שמן בארה"ב, התמונה לטווח בינוני עד ארוך למחירי הנפט נראית הרבה פחות ברורה.

4. נתוני מאקרו: הצמיחה ביפן ונאום פאואל 

הבוקר פורסם נתון התמ"ג של יפן, שעמד על ירידה של 0.6%. תחזיות הכלכלנים הייתה לירידה של 0.5% ברבעון, בהמשך לירידה של 0.3% ברבעון הקודם.

מחר יפורסם מדד הסנטימנט הכלכלי של גרמניה ZEW לחודש דצמבר. בארה"ב, מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר יתפרסם ביום רביעי, והייצור התעשייתי והמסחר הקמעונאי ביום שישי.

יו"ר הפד, ג'רום פאואל, צפוי להעיד בוושינגטון ביום רביעי הקרוב לפני הוועדה הכלכלית המשותפת (Joint Economic Committee). פאואל צפוי להתייחס לפעולות האחרונות שננקטו ביישום המדיניות המוניטרית.

העדות תימסר בשני חלקים: בחלק הראשון תוקרא הצהרה מנוסחת מראש ובחלק שני תנהל הוועדה דיון במתכונת שאלות ותשובות. במהלך החלק השני עשויה להירשם תנודתיות גבוהה בשוק. נזכיר כי בהתבטאות האחרונה, פאואל דחף מעלה את השווקים לאחר שאמר כי הריבית קרובה לסביבתה הניטרלית, מה שאותת לשוק על האטה בקצב העלאות הריבית. עם זאת, העליות שנרשמו באותו ערב נמחקו לאחר שהשוק לא קנה את האמירות של טראמפ לגבי ההפוגה במלחמת הסחר מול סין, וגם מעצרה של בכירה בחברת וואווי רק הוסיף אש למדורה.

"השוק בארה"ב מאותת לראשי הפד כי בשלה השעה להאט את קצב העלאות הריבית", אמר דודי רזניק, מלאומי שוקי הון. "השתטחות העקום בארה"ב תקשה על הפד להמשיך בקצב העלאות הריבית של השנתיים האחרונות. ייתכן ובשנת 2019 נראה את סיום הסייקל הנוכחי של העלאות הריבית בארה"ב. עקום התשואות בארה"ב ממשיך להשתטח כאשר בטווח של 2-5 שנים העקום שטוח לחלוטין ואף יורד כמעט. גם בטווחים הארוכים יותר נמשכת השתטחות העקום המלמדת כי השוק בארה"ב מאותת לפד על הצורך בסיום מהיר יחסית של תהליך העלאת הריבית. השוק ממשיך לגלם אמנם העלאת ריבית נוספת בהמשך החודש (הרביעית השנה), אבל בשנת 2019 מגלם השוק העלאת ריבית אחת בלבד וסיום של תהליך העלאת הריבית. תוואי הריבית הנוכחי של הפד מצביע על 3 העלאות ריבית בשנת 2019 והעלאה נוספת בשנת 2020.

"באחרונה התגברו הקולות בפד הקוראים לשקול את קצב העלאות הריבית על רקע התקרבות לרמת ריבית נייטראלית. לפיכך ייתכן מאוד ובהחלטת הפד הקרובה בעוד פחות משבועיים נראה אמנם העלאת ריבית נוספת אולם תוך הורדת תוואי הריבית העתידית לפחות לעד 2 העלאות ריבית במהלך שנת 2019".

לגבי הדרמה שנרשמה בשבוע האחרון בשווקים בניו יורק, בשוק מפנים אצבע להתהפכות החלק הקצר-בינוני של עקום התשואות. לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, "מדובר על הפתעה רק מבחינת התזמון, שכן תהליך ההשתטחות של עקום התשואות האמריקאי תמיד היה מלווה בשיפוע עקום שלילי בחלק של 5-2 שנים. כנראה שהמשק האמריקאי בדרך להאטה. מכיוון שהאטה בצמיחה מתורגמת להאטה בקצב עליית הרווחים של הפירמות ומכיוון שזו צריכה לבוא לידי ביטוי בחולשה בשוקי המניות, אין ספק שהאטה במשק האמריקאי (בעיקר כאשר ההאטה באירופה, ביפן ובסין כבר החלה) מצדיקה מהלך לצמצום רמת הסיכון בתיקי ההשקעות".

לפי גרינפלד, "החדשות הטובות, הן כי השתטחות עקום התשואות מקדימה את ההאטה במשק בטווח זמן של 18-12 חודשים, כלומר ההאטה צפויה להתחיל בסוף 2019, תחילת 2020. מנגד, החדשות הרעות, הן ששוקי המניות לא מחכים בדרך כלל להאטה עצמה ומקדימים אותה בטווח של 12-6 חודשים. במילים אחרות, השתטחות העקום הצפויה מצדיקה כאמור תהליך הדרגתי של צמצום הסיכון בתיק כבר בחודשים הקרובים".

5. חברות הנדל"ן הזרות בת"א: הנפילה תימשך?

ירידות השערים בחברות הנדל"ן הזרות הנסחרות בתל אביב החריפו בשבוע החולף וגררו ירידות שערים חדות במיוחד במדדי התל בונד השקלי, תל בונד תשואות שקלי ותל בונד גלובל.

לדברי דודי רזניק מלאומי שוקי הון, המשך מגמת פדיונות בקרנות הנאמנות עלולה להחריף את גל הירידות. שוק האג"ח הקונצרני נסחר השבוע על רקע המפולת באיגרות החוב של חברות הנדל"ן הזרות בהובלת ירידות שערים של קרוב ל-20% באיגרות החוב של חברת אול איר.

בסיכום שבועי מדד התל בונד גלובל ירד ב-3.4% והשלים ירידה של 9.1% מראשית השנה. ירידות השערים החדות במיוחד השפיעו גם על מדד התל בונד השקלי ומדד התל בונד תשואות שקלי שירדו ב-0.9% ו-2.1% בהתאמה על רקע החלק הגבוה יחסית של חברות אלו במדדים אלו ובעיקר במדד התל בונד תשואות שקלי.

מלבד זאת, ביום שישי הקרוב יפורסם מדד המחירים לצרכן, לאחר עלייה של 0.3% בחודש הקודם. לצד זאת, יפורסם מדד מחירי הדירות. עוד קודם, ביום חמישי, יפורסמו נתוני הסחר של ישראל, לצד נתוני המכירות והביקוש לדירות חדשות.