הביטוח הלאומי משיב לאוצר: המשך התלות בכם תביא לפגיעה בקצבאות

האוצר לוחץ על הביטוח הלאומי להמשיך ולרכוש ממנו אג"ח מיועדות על רקע חשש מבור של 23 מיליארד שקל בתקציב המדינה 2019 • סמנכ"ל המוסד במכתב תשובה: אם ההשקעה באג"ח שלכם כל-כך כדאית, נמשיך בה, אבל זו תהיה החלטתנו ולא החלטתכם

המוסד לביטוח לאומי / צילום: אייל פישר
המוסד לביטוח לאומי / צילום: אייל פישר

המוסד לביטוח לאומי חייב להתנתק מהתלות שלו בכספי האוצר משום שתלות כזו תביא בסופו של דבר לפגיעה בקצבאות, כך כותב פרופ' דניאל גוטליב, סמנכ"ל מחקר ותכנון בביטוח הלאומי, במכתב תשובה לחשב הכללי ולממונה על התקציבים.

"אף אחד לא מפקפק בעמידת הממשלה בתשלום החוב שלה כלפי המבוטחים אך באותה מידה ברור שחלק מה"החזר" יבוצע באמצעות קיצוץ קצבאות, זאת כאשר רמת הקצבאות בישראל מן הנמוכות במדינות ה-OECD, ומצב העוני מן הגבוהים במדינות אלה".

תכנית ההתנתקות של הביטוח הלאומי מעוררת עצבנות רבה באוצר משום ש-23 מיליארד שקל בתקציב 2019 אמורים להגיע לאוצר המדינה ממכירת אגרות חוב מיועדות לביטוח הלאומי. אם הביטוח הלאומי לא ישקיע ולו שקל אחד באג"ח המיועדות ייאלץ האוצר לבצע קיצוץ רוחבי של 30% בהוצאות משרדי הממשלה או לחלופין ללוות את הכסף בשווקים, להגדיל את הגירעון התקציבי לסביבות 6% ולסכן בכך את דירוג האשראי של ישראל.

על רקע זה שלחו החשב הכללי, רוני חזקיהו, והממונה על התקציבים, שאול מרידור, מכתב משותף למנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגל, ובו קבעו כי ההתנתקות היא בהכרח על חשבון מבוטחי הביטוח הלאומי משום שכל השקעה חלופית בנכס חסר סיכון תניב תשואה נמוכה מזו שנותנת כיום המדינה על האג"ח המיועדות שהיא מנפיקה לביטוח הלאומי, ומשום כך האפשרות היחידה להשיג תשואה גבוהה יותר תהיה הגדלת רמת הסיכון של ההשקעה שהמדינה מבטיחה לביטוח הלאומי.

תשובתו של גוטליב לטענה זו פשוטה: "לוועדת השקעות עצמאית של הביטוח הלאומי גם יכולה להישאר האופציה הנוכחית להשקיע באג"ח מדינה כפי שהיה עד כה" כותב גוטליב ומוסיף כי "ההבדל מול המצב הקיים הוא שזו תוכל להיות החלטה מושכלת ועצמאית של הביטוח הלאומי שתתקבל בהתחשב בקונסטרוקטיביות של השקעה אמיתית של העודפים על ידי הממשלה ולא כתהליך אוטומטי, שלצידו מימון של הוצאות שוטפות, שאינן מניבות תשואה לאורך זמן".

מאז 1980 משקיע הביטוח הלאומי את כל עודפי הגבייה שלו באגרות חוב כאלה שמנפיק האוצר - מחציתן בריבית 5.5% ומחציתם בריבית שוק (העומדת כיום על 0.7%). ואולם בספטמבר הודיע הביטוח הלאומי על ביטול ההסכם מ-1980 ועל כוונתו לנהל את כספיו בעצמו החל מ-2019, כלומר מהחודש הבא.

כפי שנחשף ב"גלובס" במוסד לביטוח לאומי פנו בימים האחרונים בכירים בשוק ההון ובהם נגיד בנק ישראל לשעבר פרופ' דוד קליין ומנכ"לית מגדל לשעבר ענת לוין - והציעו להם לשמש בתפקידים בכירים במנגנון ניהול ההשקעות החדש. בקרן ההשקעות יצטברו בשנים הקרובות כ-230 מיליארד שקל שאמורים לכסות את הגירעון השוטף שיתחיל להיווצר בתקציב הביטוח הלאומי משנה הבאה.

"מכתב תגובה זה נוסח בתקווה שהצעדים האמיצים והחשובים שנקטו שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ח"כ חיים כץ ומנכ"ל הביטוח הלאומי, מר מאיר שפיגלר, הם צעד התחלתי וחשוב בדרך ליישום המלצות המדיניות הכוללת של הדרג המקצועי בביטוח הלאומי" כותב גוטליב בסיום מכתבו " זה הזמן לחתור לחשיבה מתואמת עם האוצר, במטרה לעגן ביטחון סוציאלי יציב וארוך טווח עבור כלל המבוטחים".