מהומות בצרפת: ההפגנות האלימות התחדשו בפריז; כ-600 נעצרו

בשבוע הרביעי להפגנות נגד מדיניותו הכלכלית של מקרון נפרסו 90 אלף אנשי ביטחון ברחבי המדינה, בהם 8,000 בפריז ו-12 רכבים משוריינים • הממשלה חוששת שארגונים קיצוניים ישתמשו במחאה כדי לזרוע הרס, ושוקלת להציב גם חיילים כדי להגן על מבני ציבור • מגדל אייפל נסגר

מפגין באפוד צהוב שורף את דגל צרפת בפריז / צילום: רויטרס - Stephane Mahe
מפגין באפוד צהוב שורף את דגל צרפת בפריז / צילום: רויטרס - Stephane Mahe

המשטרה בפריז עצרה היום (שבת) 575 מפגינים במסגרת מחאת "האפודים הצהובים" נגד הנשיא עמנואל מקרון, מתוכם עיכבה לחקירה 361 אנשים. כוחות המשטרה בפריז עושים שימוש בגז מדמיע נגד המפגינים. בהפגנות המתקיימות בשאר צרפת, המשטרה עצרה עוד כמאה מפגינים.

צרפת נערכה לחידוש ההפגנות, עם נוכחות של 89 אלף אנשי ביטחון ברחובות המדינה. בפריז בלבד, יותר מ-8,000 שוטרים נוכחים בהפגנה. כמו כן, בפעם הראשונה מאז הפגנות המהגרים בפרברי פריז ב-2005, הרשויות בפריז ישתמשו ב-12 כלי רכב משוריינים השייכים לז'נדרמה. בנוסף לכך, חנויות ואתרי תיירות מרכזיים כגון "מגדל אייפל" יהיו סגורים בעיר.

החשש המרכזי של הרשויות בצרפת הוא מפני מארגוני ימין ושמאל קיצוניים וארגונים אנטי-קפיטליסטיים, שרכבו על גל המחאה כדי לזרוע הרס. הממשלה שוקלת להשתמש גם בחיילים כדי להגן על מבני ציבור.

הזדהות בבלגיה ובהולנד

כהזדהות עם המחאה בצרפת, אזרחים בבלגיה ובהולנד החליטו להפגין. בבירת בלגיה, בריסל, כ-400 בני אדם לקחו חלק בהפגנות והתעמתו עם המשטרה, מתוכם נעצרו כמאה אנשים שנשאו חפצים מסוכנים כגון זיקוקים. בהולנד, כמאה אנשים קיימו הפגנה שקטה מחוץ לפרלמנט ההולנד בהאג, ובהפגנה באמסטרדם לפחות שניים נעצרו.

תנועת "האפודים הצהובים" בצרפת החלה לפני שלושה שבועות במחאה נגד העלייה במס על מחירי הדיזל. על אף שמקרון ביטל את המס המתוכנן על הדיזל, המפגינים זועמים על יוקר המחיה ועל המדיניות של מקרון.

מארגני המחאה קראו השבוע ברשתות החברתיות ל"מערכה רביעית" - סוף שבוע רביעי של הפגנות נגד הממשלה. העימותים הקשים בשבועות האחרונים בין חלק מהמפגינים לכוחות הביטחון גרמו נזקים קשים לכלכלה וסבב נוסף מהם יעלה ספקות לגבי יכולתה של הממשלה לשרוד. ראשת העיר של פריז אן אידלגו שלחה בקשה למפגינים שבה נכתב: "שמרו על פריז ביום שבת כי היא שייכת לכל הצרפתים".