ניקי היילי בעקבות סירוב העצרת לגנות את חמאס: האו"ם נכשל

הצעת ההחלטה האמריקאית זכתה ברוב הקולות, אך בתרגיל פרוצדורלי שיזמה כוויית, קבעה העצרת שהצעת ההחלטה חייבת לקבל רוב של שני שלישים כדי לזכות • דנון: נמשיך להילחם נגד חמאס באו"ם ולדרוש החזרת גופות החיילים הישראליים ושחרור השבוים

ניקי היילי / שאטרסטוק
ניקי היילי / שאטרסטוק

העצרת הכללית של האו"ם דחתה אמש (ה') הצעת החלטה אמריקאית לגינוי חמאס בגין שיגורי רקטות והטסת עפיפוני תבערה לעבר ישראל. דחיית ההצעה, שהיתה אמורה להיות גולת הכותרת של כהונת ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם, היא תבוסה מרה לארה"ב ולישראל, שהשקיעו מאמצים גדולים לגיוס תמיכה ביזמה, וגם להיילי עצמה, שניהלה דיפלומטיה אישית מול שגרירים רבים במרכז או"ם במאמץ לקדם את מה שדיפלומטים כינו "הבייבי של השגרירה".

למעשה, הצעת ההחלטה האמריקאית זכתה ברוב הקולות, אך בתרגיל פרוצדורלי שיזמה כוויית, קבעה העצרת שהצעה זו חייבת לקבל רוב של שני שלישים כדי לזכות. את הרף הזה לא הצליחה ההצעה לעבור.

שמונים ושבע מדינות הצביעו בעד הצעת ההחלטה האמריקאית, 57 הצביעו נגד, 33 מדינות נמנעו ו-23 לא נכחו בהצבעה.

ארה"ב, ישראל, וכל מדינות האיחוד האירופי תמכו ביזמת ארה"ב. הצטרפו אליהן, בין היתר, גם קנדה, מקסיקו, ברזיל, צ'ילה, ארגנטינה, אוסטרליה, ניו-זילנד, קוריאה הדרומית וכמובן התומכות המסורתיות, איי מרשל ונאורו.

במניין המדינות שהצביעו נגד הצעת ההחלטה כלולות רוסיה, איראן, ניגריה, מדינות המפרץ הפרסי ובהן עומאן, שאך זה אירחה את רה"מ נתניהו, כוויית, קטאר, וכן מדינות ערביות נוספות כמצרים, ירדן, לבנון וסוריה. לפני ההצבעה פנה ג'ייסון גרינבלאט, נציגו המיוחד של דונלד טראמפ למו"מ הישראלי-פלסטיני, לכמה מדינות ערביות - מרוקו, כוויית, סעודיה, האמירויות הערביות המאוחדות, מצרים, קטאר, ירדן, בחריין ועומאן - בבקשה שיתמכו ביזמה האמריקאית, אך אף אחת מהן לא נענתה לבקשה. אגב, כל המדינות שאליהן פנה גרינבלאט מקיימות קשרים, רשמיים או בלתי רשמיים, עם ישראל.

יום לפני הצבעה אמר שגריר ישראל באו"ם, דני דנון: "אנו נזכה ברוב, מה שלא יהיה". למעשה, הוא צדק. הצעת ההחלטה אכן זכתה ברוב. אך דנון לא הביא בחשבון את התרגיל הכווייתי: להעלות להצבעה דרישה שההצעה צריכה לזכות ברוב של שני שלישים, ולא ברוב רגיל, כמקובל.

בעקבות המפלה, אמרה היילי, בציוץ: "השמענו היום אמיתות קשות (באו"ם). לא נוכל לדבר על שלום במזה"ת עד שלא נסכים על גינוי בסיסי של חמאס והטרור שלו. לאו"ם היתה הזדמנות לעשות זאת היום, והוא כשל".

 

ודנון אמר אחרי ההצבעה: "התמיכה העצומה שקיבלנו משגרירי העולם מוכיחה את השינוי שהובלנו באו"ם. עם רוח גבית ממדינות אלה, נמשיך להילחם באו"ם נגד חמאס ולמען החזרת גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין ז"ל ושחרור השבויים הישראליים. אנו מודה למדינות העולם שהתייצבו לצד ישראל וארה"ב במאבק נגד חמאס".

קודם לכן, בהתבטאות בעצרת, אמר דנון, כי ההצבעה נחטפה על ידי תרגיל פרוצדורלי. בפנותו למדינות החברות אמר השגריר: "השקט שלכם לנוכח הרשע חושף מי אתם באמת".

בנאום בעצרת לפני ההצבעה סטתה היילי מהנוסח המוכן ואמרה: "אני רוצה לפנות אישית לאחיותיי ואחיי הערבים - האם השנאה חזקה עד כדי כך? האם השנאה כלפי ישראל כל כך חזקה עד שאתם מוכנים להגן על ארגון טרור? ארגון שגורם במישרין סבל לעם הפלסטיני? האם לא הגיעה השעה לזנוח זאת? למען שלום אמת וביטחון באזור כולו, האם לא הגיע הזמן ששני הצדדים יתנערו מהעבר"?

הצעת ההחלטה שנדחתה קראה "לגנות את חמאס בגין שיגורים חוזרים ונשנים של רקטות לעבר ישראל וכן בגין הסתה לאלימות, צעד שמגדיל סיכויי אזרחים להיפגע".

סעיף אחר דורש מחמאס וקבוצות קיצוניות אחרות "לשים קץ מיד לפעולות פרובוקטיביות ופעילות אלימה, לרבות שיגור עפיפוני תבערה לעבר ישראל".

כן קוראת הצעת ההחלטה לנקיטת צעדים לפיוס תוך-פלסטיני, לרבות תמיכה במאמצי התיווך של מצרים ונקיטת צעדים מעשיים לאיחוד בין הגדה המערבית לרצועת עזה תחת שלטונה של הרשות הפלסטינית.