מלחמות הסחר של ארה"ב-סין ירדו לפסים אישיים

בתו של מייסד ענקית הסמארטפונים הסינית וואווי, מנג וואנז'ו, נעצרה בקנדה ומבוקשת להסגרה בארה"ב • החשד: וואווי הפרה את הסנקציות על מכירת מוצרים לאירן • הבורסות במזרח הגיבו בירידות • לאחרונה השיקה ארה"ב קמפיין במטרה להמריץ את בנות בריתה להטיל מגבלות דומות על החברה הסינית

סמנכ"לית הכספים של וואווי טכנולוג'יס, מנג וואנז'ו / צילום: Alexander Bibik, רויטרס
סמנכ"לית הכספים של וואווי טכנולוג'יס, מנג וואנז'ו / צילום: Alexander Bibik, רויטרס

הרשויות הקנדיות בוונקובר עצרו את סמנכ"לית הכספים של וואווי טכנולוג'יס, מנג וואנז'ו. המעצר נעשה לבקשת ארה"ב, בגין הפרה לכאורה של הסנקציות האמריקאיות נגד איראן. זהו המהלך האחרון שנוקטת וושינגטון נגד ענקית הטכנולוגיה הסלולרית הסינית. בעקבות ההתרחשויות הבורסות במזרח הרחוק הגיבו בירידות חדות. 

סין מחתה בתוקף על מעצרה של מנג וקראה לארה"ב ולקנדה לשחררה. ארה"ב, מצדה, מבקשת את הסגרתה של מנג כדי להביאה למשפט פדרלי בניו יורק.

וואנז'ו נעצרה בוונקובר ב-1 בדצמבר. היא בתו של מייסד וואווי, רן ז'נגפיי, ומכהנת גם כסגנית יו"ר החברה. מעצרה התבצע בנקודה קריטית ביחסי ארה"ב-סין. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג הסכימו בשבוע שעבר על הפוגה זמנית בסכסוך הסחר במטרה לגבש הסדר באמצעות מו"מ. ארה"ב הציגה בפני סין חששות נוספים - החל מריגול וכלה בגניבת קניין רוחני, ובמדיניותה הצבאית של בייג'ינג בים סין הדרומי. 

במסגרת הלחץ בענייני הסחר, ארה"ב פתחה בקמפיין נגד וואווי שנחשבת מבחינתה לאיום על הביטחון הלאומי האמריקאי, בשל קשריה לכאורה עם ממשלת סין. ב-12 החודשים האחרונים נקטה וושינגטון שורת מהלכים להגבלת פעילותה העסקית של וואווי בשטח ארה"ב, ולאחרונה אף השיקה קמפיין שכנוע בינלאומי יוצא דופן במטרה להמריץ את בנות בריתה להטיל מגבלות דומות.

"הסלמה נגד וואווי"

מנג בת ה-46 היא בתו של מייסד ענקית הטלקום הסינית, ולאחרונה החל להתבסס מעמדה כמחליפתו הפוטנציאלית. היא אזרחית סינית שהייתה ידועה בשם האנגלי קתי מנג, לפני ששינתה אותו לסברינה מנג לפני כמה שנים. היא הצטרפה לחברה ב-1993 והחזיקה במגוון תפקידים בחטיבות ראיית חשבון. "סין תחשיב זאת להסלמה נגד וואווי ולהסגרה חוץ-טריטוריאלית", אמר ג'יימס מלבנון, מנהל קבלנית שירותי הביטחון SOS International. "יהיה לחץ פנימי עצום בסין להשיב את מנג למולדתה".

בשל הפרופיל הגבוה של מנג, מוטל כעת הרבה יותר על כף המאזניים לא רק מבחינת וואווי - אלא גם מבחינתן של ארה"ב וסין שפתחו במאמץ חדש ליישוב המתח ביניהן בתחומי הסחר והטכנולוגיה.

חברות טכנולוגיה סיניות אחרות כבר נענשו השנה בגין הפרת הסנקציות וגניבה לכאורה של סודות מסחריים בתחום עיצוב השבבים. מעצרה של מנג גם מנחית מהלומה אישית על אביה, רן ז'נגפיי בן ה-74, לשעבר מהנדס צבאי שהקים את וואווי לפני יותר משלושים שנה. הוא הפך את וואווי לאחת מאימפריות העסקים הסיניות הפרטיות הגדולות ביותר, גם מבחינה בינלאומית.

לאחרונה הגבירה וושינגטון את מאמציה לצמצם את הדומיננטיות העולמית של וואווי בתחום ציוד רשתות הטלקום, מחשש שהמערכות של הענקית הסינית עלולות לשמש את בייג'ינג לצורך ריגול. וואווי דוחה מזה זמן רב את טענותיה של ארה"ב.

מנג נעצרה בנמל התעופה בוונקובר במסגרת חניית ביניים קצרה, במסגרת חקירת חשד לפיה וואווי הפרה את הסנקציות על מכירת מוצרים לאירן. עם היוודע דבר המעצר, בחברה מסרו כי אין שום מידע לגבי התנהגות בלתי חוקית מצדה של מנג, והוסיפו כי וואווי מצייתת לחוקים ולתקנות בכל מקום שבו היא פועלת. 

באפריל דיווח "וול סטריט ג'ורנל" שמשרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה פלילית של פעילותה העסקית של וואווי באיראן. ב-2007 כיהנה מנג כמזכירת מועצת המנהלים של חברת החזקות של וואווי, שהחזיקה בבעלות על סקייקום טק (Skycom Tech), חברה הונג קונגית עם פעילות באיראן.

הרשויות האמריקאיות חושדות שוואווי מפירה את הסנקציות נגד איראן לפחות מאז 2016, כשארה"ב ערכה חקירה נגד יריבתה הקטנה של וואווי, החברה הסינית ZTE Corp, בחשדות דומים. משרד המסחר שחרר מסמכים פנימיים של ZTE שהוכיחו שהחברה בדקה כיצד ניהלה יריבה שזוהתה בשם "F7" עסקים דומים.

השנה העניש משרד המסחר האמריקאי את ZTE בגין הפרת תנאי הסנקציות, וכמעת גרם לסגירת החברה לאחר שאסר על חברות אמריקאיות למכור לה אספקה. לאחר מכן המתיק את העונש, אחרי ש-ZTE הסכימה לשלם קנס, לערוך שינויים בצוות ההנהלה שלה ולממן צוות של פקחים תאגידיים אמריקאים.

במסמך מאוגוסט 2011 נאמר שהצעתה של F7 לרכוש את החברה האמריקאית 3Leaf נתקלה בהתנגדות מצדה של וושינגטון. זוהי אינדיקציה חזקה לכך ש-F7 היא למעשה וואווי, שניסתה לרכוש את 3Leaf אז, אך נסוגה מכוונתה לאחר שצוות ביטחון לאומי אמריקאי המליץ לאסור את ביצוע העסקה.

שנייה בעולם בייצור סמארטפונים

וואווי היא היצרנית הגדולה בעולם של ציוד למגדלי תקשורת סלולרית, רשתות אינטרנט ותשתיות טלקום קשורות. היא ניצבת במקום השני בעולם ברשימת יצרניות הסמרטפונים. במשך שנים טענה וושינגטון שממשלת סין עשויה לאלץ את וואווי להשתמש בחומרה שהיא מוכרת ברחבי העולם לצורכי ריגול או שיבושי תקשורת. פקידים אמריקאים אומרים שהם מגבירים את המאמצים לבלום את פעילותה של וואווי, מכיוון שחברות התקשורת האלחוטית ברחבי העולם עומדות להשתדרג ל-G5, טכנולוגיה אלחוטית חדשה שתחבר לאינטרנט מספר גדול בהרבה של פריטים - רכיבים במפעלים, מכוניות אוטונומיות וחפצים שנמצאים בשימוש יומיומי כמו מכשירים לבישים לניטור מצב הבריאות. אותם פקידים אמריקאים אומרים כי אינם רוצים להעניק לבייג'ינג את הפוטנציאל להתערב ביקום ללא הרף באמצעות מכשירים מחוברים.

וואווי: מספרים
 וואווי: מספרים

וואווי טוענת זה זמן רב שהיא חברה שנמצאת בבעלות עובדיה, וכי מעולם לא עסקה בריגול או בסבוטז' עבור כל ממשלה שהיא, וכי מעשים כאלה יסכנו את פעילותה העסקית. החברה אמרה שהיא אינה מציבה סיכונים גדולים יותר מיריבותיה, בהינתן העובדה שהן משתמשות באותה שרשרת אספקה.

עם זאת, כמה מבנות בריתה הקרובות ביותר של אמריקה, כולל מרבית המדינות בברית שיתוף המידע המודיעיני Five Eyes - שכוללת מדינות דוברות אנגלית - הולכות בעקבות ארה"ב. באוגוסט אסרה אוסטרליה על כניסתה של וואווי לרשתות G5 האוסטרליות. בשבוע שעבר מנעה ניו זילנד מאחת מחברות התקשורת האלחוטית הגדולות שלה להשתמש בציוד של וואווי. אתמול הודיעה BT Group הבריטית כי היא מסירה ציוד וואווי מהרשת שלה, לאחר שיומיים קודם לכן תהה ראש שירות הביון הבריטי אם על בריטניה להשתמש בציוד סיני.