אילו לקחים הפיקו פרקליטיו החדשים של נתניהו, תל צור ומודריק, ממשפטי אולמרט?

ראש הממשלה מסובך בשלל חקירות ונאלץ להחליף את פרקליטו הוותיק יעקב ויינרוט, שנפטר • מה יותר טבעי ממפרקליט צווארון לבן בכיר, שהסתבך כשפעל לטובת הלקוח אהוד אולמרט מול שולה זקן, ומשופט מחוזי לשעבר שזיכה את אהוד אולמרט בפרשת החשבוניות • פרשנות

עודד מודריק  / צילום: שלומי יוסף
עודד מודריק / צילום: שלומי יוסף

אחרי פרסום המלצות המשטרה ורשות ני"ע בתיק 4000 בתחילת השבוע, המשיך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפזר סיסמאות שנועדו להראות שהוא כביכול לא מתרגש מההתפתחויות בחקירותיו. אבל נתניהו יודע היטב שבמצבו המשפטי הנוכחי להוכיח ש"אין כלום כי לא היה כלום", זו משימה בלתי אפשרית. המאבק המשפטי שנתניהו ינהל יהיה להוכיח, ש"אולי היה משהו, אבל לא משהו כל כך רציני וחמור כפי שהמשטרה טוענת". ולשם כך הוא זקוק לעוה"ד הטובים ביותר.

מות פרקליטו הוותיק, יעקב וינרוט, לפני כחודש וחצי, גרם לכך שנתניהו חייב היה לגייס פרקליט בכיר חדש שיוביל את צוות ההגנה שלו. לא מעט עורכי דין בכירים בתחום הצווארון הלבן חיכו בשבועות האחרונים לטלפון מלשכת ראש הממשלה ולבורסת זהות הסנגורים שנתניהו עשוי לבקש מהם לייצג אותו נזרקו שמות רבים. אבל בסופו של דבר בחר נתניהו בעו"ד נבות תל-צור, אותו סנגור שייצג את ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ומייצג גם את שר הפנים, אריה דרעי.

נבות תל צור  / צילום: איל יצהר
 נבות תל צור / צילום: איל יצהר

היו אולי מי שהופתעו מהבחירה בתל-צור בשל העובדה שרק לאחרונה הוא חזר מעונש השעיה משמעתי של שנה בשל המעורבות שלו בפרשת שיבוש מהלכי משפט פרשת הולילנד. אבל מי שמכיר את נתניהו, ומי שמכיר את תל-צור, יודע שהבחירה בתל-צור היא בחירה כמעט טבעית. תל-צור הוא אוטוריטה בקרב עוה"ד בתחום משפט הצווארון הלבן, כמי שייצג בעבר ומייצג שוב את שר הפנים, אריה דרעי, את ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ובכירים רבים נוספים, יש לו גם את הניסיון הדרוש. הוא מוכשר ומקושר ויש לו קבלות.

יתר על כן, הבחירה של נתניהו בנבות תל-צור כמי שיוביל את צוות ההגנה שלו היא גם סוג של סגירת מעגל - תל-צור גדל על ברכיו של עו"ד יעקב וינרוט. הוא גם ייצג את וינרוט כשזה הועמד לדין פלילי בפרשת וירוט-ויטה וסייע לו לצאת ממנה זכאי. כשוינרוט הלך לעולמו ב-16 באוקטובר, הספיד אותו תל-צור במלים מרגשות. "יעקב וינרוט, שהיה משפטן מחונן, פילוסוף, מורה הלכה, ידען רב-תחומי ואדם מלא רגש, עיצב עבור דורות של תלמידים את דמות הסנגור האולטימטיבי בעולם המשפט, כתפקיד שהוא לא רק מקצוע אלא שליחות חברתית, להגן על בני אדם מפני כוחן של הרשויות ולהזדהות עם מצוקותיהם". עכשיו, תל-צור נכנס לנעליו של וינרוט כסנגור הבכיר שמגן על רה"מ נתניהו.

תל-צור, שותף בכיר במשרד רם כספי ושות', נחשד כי בצוותא עם אולמרט הפעיל מערכת לחצים על ראש לשכתו לשעבר של אולמרט, שולה זקן, כדי שזו לא תחתום על הסדר טיעון באישומים נגדה בפרשת הולילנד. זאת, משום שהדבר היה מסייע בהפללתו של אולמרט בפרשה. בעקבות זאת, אולמרט עצמו הורשע, לפי הודאתו, בביצוע שתי עבירות של שיבוש מהלכי משפט.

בנובמבר 2016 החליט פרקליט המדינה, שי ניצן, שלא להעמיד לדין פלילי את תל-צור בפרשת שיבוש ההליכים. ההחלטה התקבלה בעקבות הליך שימוע שנערך לתל-צור בפני פרקליט המדינה, שלאחריו הגיעה הפרקליטות למסקנה כי המסלול הנכון לנקוט בעניינו הוא המסלול המשמעתי. תל-צור הגיע עם הפרקליטות להסדר טיעון משמעתי, שלפיו הוא יודה בעבירות שיוחסו לו בקובלנה המשמעתית שהגישה נגדו המדינה לבית הדין המשמעתי המחוזי של לשכת עוה"ד. במסגרת הקובלנה הואשם תל-צור בהתנהגות שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין. עוד הוסכם כי תל-צור יושעה למשך 12 חודשים בפועל מעריכת דין בשל מעשיו. עונש ההשעיה, כאמור, הסתיים לאחרונה.

באופן מעט פרדוקסאלי, הפרשייה שבה היו מעורבים אולמרט ותל-צור רק חיזקה את מעמדו של תל-צור. ראשית, רבים חושבים שבעצם החקירה הפלילית של תל-צור נגרם עוול גדול לסנגור הוותיק. ולראייה, קול ענות החלושה שבו הסתיימה הפרשייה שהתפוצצה בקול גדול. ושנית, כי לשיטת רבים, בהתנהלותו במשפט הולילנד, הוכיח תל-צור את נאמנותו ללקוחותיו ואת העובדה שהוא מוכן ללכת בשבילם רחוק.

לא פחות משמעניינת ההחלטה של נתניהו לשכור את שירותיו של תל-צור, מעניינת החלטתו לשכור את שירותיו של סגן נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א לשעבר, השופט עודד מודריק. גם כאן, אין מקריות. נתניהו מבין ששופט בדימוס שעסק במשפט פלילי, ודאי שופט בכיר כמודריק, עשוי לספק להגנה זווית ראייה שיש רק למי שישב על כס השיפוט. כשהיה שופט, זיכה מודריק את רה"מ לשעבר, אהוד אולמרט, בפרשת החשבוניות. מודריק מקווה שהוא יוכל לסייע לראש ממשלה נוסף לצאת זכאי בדין.

מודריק הוא חותנו של עו"ד ד"ר מאור אבן-חן, סגן מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. אותה מחלקה שממנה הגיעו עוה"ד יונתן קרמר ורעות גורדון, שמשתייכים לצוות השני שהקים לאחרונה היועמ"ש לבדיקת תיקי נתניהו.

החתן, אבן-חן, פרסם לאחרונה ספר מקצועי שמחזיק 500 עמודים בשם "עבירות השוחד". בספרו, מנתח אבן-חן את עבירת השוחד על היבטיה ופניה ומציין שמדובר "בעבירה החמורה ביותר בקבוצת העבירות שעניינן שחיתות. מאז ומתמיד נתפש השוחד כפעולה אסורה הפוגעת בחברה וההורסת כל חלקה טובה בשירות הציבורי". מודריק יוכל להסתייע בספר המעניין על עבירת השוחד שכתב חתנו, הפרקליט הבכיר, כדי להגן על ראש הממשלה החשוד בשוחד בשלושה מקרים נפרדים.

געגועיי לגל הירש: מה למדתי מפרשת המינוי של צ'יקו אדרי

המרוץ הקודם למפכ"לות. המרוץ הקודם לנשיאות המדינה. אין ספק שכבר ראינו במקומותינו לא מעט ניסיונות מינוי כושלים לתפקידים בכירים בשירות המדינה. אבל פארסה כמו הניסיון הכושל של השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, למנות את ניצב משה (צ'יקו) אדרי למפכ"ל המשטרה, ספק אם ראינו.

אז מה היה לנו: הכרזה חגיגית על מינוי אדרי "המועמד הטוב ביותר" למפכ"ל; שינוי הרכב הוועדה למינוי בכירים לשירות המדינה שצריכה לאשר את מינויו בעקבות עתירה לבג"ץ; ועדה שבהרכבה החדש לא מסוגלת לקבל החלטה ברוב דעות, ושהחלטתה מתקבלת ללא שהיא מודעת לדוחות של מבקר המדינה שהעבירו ביקורת חריפה על אדרי; יו"ר ועדה, השופט העליון בדימוס, אליעזר גולדברג, שמתבלבל בראיונות לתקשורת ביחס להליך שנבדק.

וכמובן יש לנו מועמד בכיר, שנראה כאילו הוא עושה הכול כדי להכשיל את מינויו שלו - הוא נפגש עם עוה"ד של המתלונן נגדו, רפי רותם, בניסיון למנוע ממנו למתוח עליו ביקורת בוועדה; הוא דואג להיפגש עם בודקת הפוליגרף שאליה נשלח על ידי הוועדה. ואם בכל אלה לא די, אז בתוך התהליך הקלוקל הזה מתערבים הפוליטיקאים הבכירים ויוצאים נגד עצם נחיצותה של הוועדה למינוי בכירים בשירות המדינה. אני לא יודע מי בסופו של דבר ימונה למפכ"ל המשטרה. אולי זה זמן טוב לקרוא שוב לדגל את גל הירש?